Waarom zou je niet de naam van je concurrenten targeten in Google Ads?
Google Ads competitor targeting lijkt soms als een makkelijke manier om met je merk/ product te scoren in Google Search. Waarom zou je dat niet doen? Het is een vraag waar veel verschillende standpunten over zijn.
Door de naam van je concurrenten te targeten zorg je er dus voor dat je het verkeer, kliks of leads van je concurrent naar jouw eigen website stuurt. Je wilt dat dat je merknaam opgemerkt wordt door merkbewuste mensen die oorspronkelijk naar de concurrent gingen. In dit artikel bekijken we de gevaren van zo’n SEA-advertentie tactiek en wat je beter kan doen.
Varamedia gebruikt AI voor Google Ads beheer
Het gespecialiseerd Google Ads team van Varamedia gebruikt alle moderne technologie voor succesvol advertentiebeheer.
Eén van onze favoriete tools is een PPC-management tool die hieronder wordt toegelicht in een video door onze zaakvoerder.
Met onze Google Ads tools creëren wij een groter rendement dan andere marketingbureaus.
Lees bijvoorbeeld onze testimonials als “Voor massaal veel leads moet je bij Varamedia zijn” of “Varamedia is mijn geheim” op onze casespagina.
Dankzij onze tools én onze expertise kunnen resultaten heel nauwkeurig gaan voorspellen. Wil jij succesvol zijn met Google Ads? Contacteer ons SEA-team.
Wat kan je beter doen? Een Google Ads competitor analysis
Je kunt beter een landingspagina opzetten die jou uitdrukkelijk vergelijkt met die concurrent. Als mensen dan op zoek zijn naar een specifiek bedrijf, willen ze weten waarom uw product of dienst beter is dan datgene waar ze net naar zochten. Je kunt dit het best doen door een soort vergelijking op je landingspagina te zetten waarop je de voordelen van je product weergeeft.
Dit is enkel en alleen maar effectief is als je concurrent een grote speler is op de markt. Het is misschien wel zinvol om wat verkeer af te snoepen als heel veel mensen de naam van concurrent op Google opzoeken. Maar je kunt ze dus ook vergelijken op je landingspagina en zo de klanten te overtuigen dat jij de beste keuze bent.
Ontdek hier hoe je jouw eigen website optimaliseert met conversie tracking.
Google Ads Competitor Targeting: de gevaren
Toch van plan om de naam van je concurrent te analyseren en te targeten? Best kijk ga je eens na of het überhaupt wel toegestaan is. Met Google kan je in principe richten op merknamen die niet van jou zijn en deze opnemen in je advertentietekst. Hieronder lees je de gevaren:
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Doen alsof je een ander bedrijf bent, is niet toegestaan. Er bestaan ook nog andere beperkingen die in de beschermde merknaam zitten. Andere adverteerders mogen de handelsmerknaam niet zonder toestemming in de advertentie opnemen als de naam van een handelsmerk in een specifiek gebied wordt beschermd en de handelmerkrechten zijn ingediend bij en geaccepteerd door Google.
Ontdek hier hoe je op een correcte manier leads genereert via Google Ads.
Houdt er ook rekening mee dat je feitelijk een oorlog begint. Je nodigt jouw concurrenten openlijk uit om te bieden op je merknaam en zo wat potentiële verkopen te stelen. Jouw bieden maakt het duurder voor hen om op hun eigen merknaam te bieden. Maar het omgekeerde geldt ook. Als zij bieden op jouw merknaam maak je het jezelf duurder om te converteren op uw eigen merk.
Vaak hebben de klanten als hun zinnen gezet op een bepaalde winkel als ze online op zoek gaan. Deze klanten zullen dus niet snel geneigd zijn om op uw advertentie te klikken wat zal leiden tot een lage CTR.
Als website-bezoekers toch op uw advertentie klikken en direct (binnen de 5 seconden) weggaan omdat het niet is wat ze zoeken, dan krijg je een grote bounce-rate. Dit kan dan weer resulteren dat je Quality Score daalt waardoor het duurder zal worden om je advertentie te tonen. Als iemand niet op uw advertentie klikt, moet u in zeker zin toch betalen.
Google Ads Competitor Targeting: de voordelen
Het grootste voordeel is het vergroten van merkbekendheid. Wanneer mensen op zoek zijn naar een product van een bepaald merk kan je uw product ook in de kijker zetten. Dit is een geweldige manier om te zeggen: ”Hebt u ons al gezien?”. Het promoot ook je concurrentievoordeel. Jouw Google Ads maakt het duurder voor hen om op hun eigen merknaam te bieden. Maar het omgekeerde geldt ook. Als zij bieden op merknaam maakt het duurder voor u om te converteren op uw eigen merk.
Je kunt ook geen betere manier wensen om te garanderen dat je een gekwalificeerd publiek voor jouw product krijgt dan wanneer iemand zoek naar een bedrijf dat dezelfde producten verkoop als jouw bedrijf. Iedereen die op zoek is naar het merk van je concurrent, bevindt zich ook in uw product-markt. Bovendien, elke conversie die je krijgt neemt er een weg van je concurrent.
Conclusie
Het kan lonen om een concurrentiële merknaam te targeten. Maar doe dit voorzichtig en weloverwogen. Het hangt in grote mate af van de aard en de sector van je bedrijf. Je kan alle voordelen en nadelen op een rijtje zetten en beslissen wat het best is voor jouw bedrijf. Als je toch niet zo’n fan bent om de naam van je concurrent te targeten kan je gebruik maken van de landingspagina.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!