Varamedia logo
22+

Google Ads concurrenten targeting

De naam van je concurrenten targetten, waarom zou je dat niet doen? Is het slim en mag het wel? Dit artikel bevat alle informatie die je moet weten.

Website laten maken
Voordat je verder leest... even gedag zeggen ūüĎč

Wij zijn Varamedia en zijn gebeten door Search Engine Advertising. Wil je meer rendement halen uit je lopende Google Ads campagnes en wil je weten hoe je de advertenties nog beter kunt maken? Laat dan je campagnes beheren en optimaliseren door Varamedia. Ons Google Ads agency heeft Google Ads-gecertificeerde professionals in huis die ervoor zorgen dat je meer leads, omzet én klanten krijgt. Van een Google Ads audit tot campagne management. Varamedia zorgt ervoor dat elk aspect van jouw Google Ads tiptop in orde is.

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Concurrenten targetten op Google Ads?

Waarom zou je niet de naam van je concurrenten targeten in Google Ads?

Google Ads competitor targeting lijkt soms als een makkelijke manier om met je merk/ product te scoren in Google Search. Waarom zou je dat niet doen? Het is een vraag waar veel verschillende standpunten over zijn.  

Door de naam van je concurrenten te targeten zorg je er dus voor dat je het verkeer, kliks of¬†leads¬†van je concurrent naar jouw eigen website stuurt. Je wilt dat dat je merknaam opgemerkt wordt door merkbewuste mensen die oorspronkelijk naar de concurrent gingen. In dit artikel bekijken we¬†de gevaren van zo’n¬†SEA-advertentie¬†tactiek¬†en wat je beter kan doen.

Varamedia gebruikt AI voor Google Ads beheer

Het gespecialiseerd Google Ads team van Varamedia gebruikt alle moderne technologie voor succesvol advertentiebeheer.

Eén van onze favoriete tools is een PPC-management tool die hieronder wordt toegelicht in een video door onze zaakvoerder.

Met onze Google Ads tools cre√ęren wij een groter rendement dan andere marketingbureaus.

Lees bijvoorbeeld onze testimonials als ‚ÄúVoor massaal veel leads moet je bij Varamedia zijn‚ÄĚ of ‚ÄúVaramedia is mijn geheim‚ÄĚ op onze casespagina.

Dankzij onze tools én onze expertise kunnen resultaten heel nauwkeurig gaan voorspellen. Wil jij succesvol zijn met Google Ads? Contacteer ons SEA-team.

google ads competitor targeting-sea-varamedia

Wat kan je beter doen? Een Google Ads competitor analysis

Je kunt beter een landingspagina opzetten die jou uitdrukkelijk vergelijkt met die concurrent. Als mensen dan op zoek zijn naar een specifiek bedrijf, willen ze weten waarom uw product of dienst beter is dan datgene waar ze net naar zochten. Je kunt dit het best doen door een soort vergelijking op je landingspagina te zetten waarop je de voordelen van je product weergeeft.

Dit is enkel en alleen maar effectief is als je concurrent een grote speler is op de markt. Het is misschien wel zinvol om wat verkeer af te snoepen als heel veel mensen de naam van concurrent op Google opzoeken. Maar je kunt ze dus ook vergelijken op je landingspagina en zo de klanten te overtuigen dat jij de beste keuze bent.

Ontdek hier hoe je jouw eigen website optimaliseert met conversie tracking.

google ads competitor targeting-sea-varamedia

Google Ads Competitor Targeting: de gevaren

Toch van plan om de naam van je concurrent te analyseren en te targeten? Best kijk ga je eens na of het √ľberhaupt wel toegestaan is. Met Google kan je in principe richten op merknamen die niet van jou zijn en deze opnemen in je advertentietekst. Hieronder lees je de gevaren:

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Doen alsof je een ander bedrijf bent, is niet toegestaan. Er bestaan ook nog andere beperkingen die in de beschermde merknaam zitten. Andere adverteerders mogen de handelsmerknaam niet zonder toestemming in de advertentie opnemen als de naam van een handelsmerk in een specifiek gebied wordt beschermd en de handelmerkrechten zijn ingediend bij en geaccepteerd door Google.

Ontdek hier hoe je op een correcte manier leads genereert via Google Ads.

google ads competitor targeting-sea-varamedia

Houdt er ook rekening mee dat je feitelijk een oorlog begint. ¬†Je nodigt jouw concurrenten openlijk uit om te¬†bieden¬†op je merknaam en zo wat potenti√ęle verkopen te stelen. Jouw bieden maakt het duurder voor hen om op hun eigen merknaam te bieden. Maar het omgekeerde geldt ook. Als zij bieden op jouw merknaam maak je het jezelf duurder om te converteren op uw eigen merk.

Vaak hebben de klanten als hun zinnen gezet op een bepaalde winkel als ze online op zoek gaan. Deze klanten zullen dus niet snel geneigd zijn om op uw advertentie te klikken wat zal leiden tot een lage CTR.

Als website-bezoekers toch op uw advertentie klikken en direct (binnen de 5 seconden) weggaan omdat het niet is wat ze zoeken, dan krijg je een grote bounce-rate. Dit kan dan weer resulteren dat je Quality Score daalt waardoor het duurder zal worden om je advertentie te tonen. Als iemand niet op uw advertentie klikt, moet u in zeker zin toch betalen.

google ads competitor targeting-sea-varamedia

Google Ads Competitor Targeting: de voordelen

Het grootste voordeel is het vergroten van merkbekendheid. Wanneer mensen op zoek zijn naar een product van een bepaald merk kan je uw product ook in de kijker zetten. Dit is een geweldige manier om te zeggen: ‚ÄĚHebt u ons al gezien?‚ÄĚ. ¬†Het promoot ook je concurrentievoordeel. Jouw¬†Google Ads¬†maakt het duurder voor hen om op hun eigen merknaam te bieden. Maar het omgekeerde geldt ook. Als zij bieden op merknaam maakt het duurder voor u om te converteren op uw eigen merk.

Je kunt ook geen betere manier wensen om te garanderen dat je een gekwalificeerd publiek voor jouw product krijgt dan wanneer iemand zoek naar een bedrijf dat dezelfde producten verkoop als jouw bedrijf. Iedereen die op zoek is naar het merk van je concurrent, bevindt zich ook in uw product-markt. Bovendien, elke conversie die je krijgt neemt er een weg van je concurrent.

Conclusie

Het kan lonen om een concurrenti√ęle merknaam te targeten. Maar doe dit voorzichtig en weloverwogen. Het hangt in grote mate af van de aard en de sector van je bedrijf. Je kan alle voordelen en nadelen op een rijtje zetten en beslissen wat het best is voor jouw bedrijf. Als je toch niet zo‚Äôn fan bent om de naam van je concurrent te targeten kan je gebruik maken van de landingspagina.

 


Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Jeroen Van Raemdonck

Jeroen Van Raemdonck

Marketingondernemer met 15+ jaar ervaring

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Google Ads expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun nieuwe converterende website:

Uitgelichte case: Groep Wouters

"Van minder dan 10 leads per MAAND, tot verschillende leads per DAG."

Varamedia bouwde een volledig nieuwe website voor Groep Wouters die sterk conversiegericht is. Via Google Ads en Social media marketing wordt verkeer gegenereerd, waarna de bezoekers met gerichte lead magnets kunnen mensen een inspiratiebrochure opvragen, waarna e-mail remarketing wordt opgestart. Bovendien is de website helemaal uitgebouwd met SEO-pagina’s en voerde Varamedia een link building campagne om het SEO-verkeer te doen stijgen.

Gerelateerde artikels

SEA

Moet ik voor de toppositie bieden met een gelimiteerd budget?

Veel markteers vragen zich af: als ik een bepaald Google Ads budget hebt... Kan ik dat budget dan inzetten voor de topposities in Google of beter voor lager gelegen posities? Maakt het een groot verschil en welke strategie kies je best? Dat leer je hier!

SEA

Google Ads Factuur

Je Google Ads factuur nodig? Wij krijgen vaak de vraag van klanten hoe je jouw Google Ads facturen kan opvragen voor het afdrukken voor in je administratie. Lees verder in deze handige gids hoe je dat kan doen.

SEA

Hoe genereer je leads via Google Ads

Hoe genereer je leads via Google Ads zonder advertentiebudget te verspillen? En is het in deze tijden met veel concurrentie nog mogelijk om succes te hebben met leadgeneratie via Google Ads, als je beschikt over een klein budget?

Het kan zeker, maar dan moet je keuzes durven maken en het online advertising-spel slim en creatief spelen. Wij geven je 7 tips die ervoor zorgen dat jij wel succes hebt via Google Ads met een klein budget.

SEA

Wat zijn Google Ads biedingen?

Bieden in Google Ads moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil je beginnen met een succesvolle Google SEA-advertentie campagne?
In dit artikel lees je hoe Google Ads Bidding werkt en welke fouten je best vermijdt!

SEA

Wat is Google Ads met Artifici√ęle Intelligentie?

Gaat artifici√ęle intelligentie de jobs overnemen van manuele SEA-campagnes? In dit artikel bekijken we of AI de menselijke elementen kunnen overnemen in Google Ads campagnes.

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google samenwerken om SEA-advertenties weer te geven. Je kunt clicks kopen van Google Ads via het netwerk van zoekpartners, waarna je advertenties worden weergegeven op deze pagina's die deel uitmaken van het netwerk. Of het loont om in zo'n netwerk te zitten en de voordelen hiervan lees je in dit artikel.

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke factoren er rekening wordt gehouden.

SEA

Hoe gebruik je Frequency Caps in Google Ads?

Wat zijn Frequency Caps in Google Ads en hoe gebruik je deze deze? In dit artikel geven we een duidelijke uitleg en conclusie.

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Google kan halen, zelfs als je niet het grootste marketingbudget hebt!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?