Varamedia logo
33+

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiële intelligentie. Via automatisch bieden kan je op een eenvoudige manier uw campagne doelstellingen behalen. Benieuwd hoe? Dat leest je in dit artikel.

Website laten maken
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Wij zijn Varamedia en zijn gebeten door Search Engine Advertising. Wil je meer rendement halen uit je lopende Google Ads campagnes en wil je weten hoe je de advertenties nog beter kunt maken? Laat dan je campagnes beheren en optimaliseren door Varamedia. Ons Google Ads agency heeft Google Ads-gecertificeerde professionals in huis die ervoor zorgen dat je meer leads, omzet én klanten krijgt. Van een Google Ads audit tot campagne management. Varamedia zorgt ervoor dat elk aspect van jouw Google Ads tiptop in orde is.

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
/
Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Hoe gebruikt Google Artificiële Intelligentie?

Smart Bidding-sea-varamedia

Google wil dat u zo vaak als mogelijk geautomatiseerde Smart Bidding gebruikt. Zo traint het namelijk zijn eigen “Artificial Intelligence”. Er zijn verschillende mogelijkheden. Hoe Google dat precies doet, lees je hieronder:

Smart Bidding-sea-varamedia

Hierbij geeft Google je zo veel als mogelijk kliks binnen uw opgegeven budget. Deze methode is minder aan te raden aangezien kliks geen garantie zijn om geld op te brengen. Je wilt eerder leads en sales. Klikken maximaliseren is dus eerder een nutteloze strategie.

Bij deze methode stelt u een maximum kost-per-klik in. Het bod wordt dan verhoogd voor klikken die waarschijnlijk tot een conversie leiden. Het is Google zelf dat beslist of een bepaalde gebruiker meer kans heeft om voor u een conversie te worden. Google neemt deze beslissing op basis van zijn kennis over die gebruiker. De verbeterde kost per klik is een combinatie van handmatig bieden en Smart Bidding.

Smart Bidding-sea-varamedia

Hierbij geeft Google je de vrijheid om zelf het bod te verhogen als je denkt dat het de moeite loont. Dit is een interessante strategie voor de start van jouw campagne. In het begin wil je vaak zelf de touwtjes in handen hebben. Naarmate je Google Ads meer en meer gebruikt, zal je zien dat het zeker loont om de controle aan Google over te laten. Wanneer je start met SEA-advertenties die volledig geautomatiseerd zijn, dan bied je niet “per klik”. In plaats daarvan stel je verschillende doelen in zodat Google die kan gebruiken om te ranken. 

Ontdek hier hoe je jouw eigen website optimaliseert met conversie tracking

Dit betekent kost-per-lead of kost-per-conversie. Hier stelt u zelf een doel in. Bijvoorbeeld: Geef me conversies voor €5 per stuk. Het systeem van Google probeert dat dan te doen. Dat lukt vaak goed als je campagne al een tijdje loopt en Google weet hoe jouw conversies eruit zien. Je stelt een CPA doel in en Google vindt dat voor je. Opgepast, je kunt niet verwachten wanneer de gemiddelde kost €27 per lead is en je stelt €16 in per lead dat er iets zal gebeuren. Zo verkrijg je geen verkeer, blijf hierin dus redelijk. Merk hierbij op dat je dus nog steeds niet per conversie biedt. We betalen hier nog steeds per klik.

Tot slot kijkt Google naar jouw conversie. Of die er nu is of niet. Bij meerdere conversies beïnvloedt dat namelijk bepaalde zaken. Gebruik je een Target CPA dan wil je er zeker van zijn dat je conversies gelijk zijn. (Conversies = mensen die iets kopen, een telefoontje doen, een contactformulier invullen…). Wat je niet wilt is dat er verschillende conversies zijn ingesteld (één voor het bekijken van een pagina, één voor mensen die iets gekocht hebben…). Dat zal bij de optimalisatie van Google’s systeem een verkeerde weergave geven in uw resultaten. En dat wil je natuurlijk niet.

De volgende strategie is de target ROAS. Hierbij stel je conversiewaarden in zodat Google maximaal verkeer probeert te verkrijgen voor deze waarde. Je kunt dat vergelijken met Target CPA. Hierbij probeert Google conversies voor je te vinden voor de prijs dat je biedt. Maar hiermee stel je een meervoudig budget in dat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld: je streeft naar een 300% rendement. Dat betekent dat je voor elke €50 die je uitgeeft, Google probeert om €150 aan conversiewaarde voor je te vinden. Deze strategie werkt vooral goed in e-Commerce type campagnes. Vooral wanneer er verschillende klanten zijn die verschillende aankoopbedragen hebben. Dit kan je namelijk instellen in jouw conversies (= conversiewaarde komt overeen met de waarde van iemands bestelling).

Om conversies te maximaliseren stelt u een budget in. Google probeert dan zoveel als mogelijk conversies te krijgen binnen dat budget. Mijn voorkeur gaat eerder uit om Target CPA te gebruiken aangezien u dit nog meer controle geeft. Hierbij kan je een andere doel-CPA instellen voor elke advertentiegroep die je uitvoert. Met conversies maximaliseren kan je dat niet doen. Verschillende advertentiegroepen die je uitvoert hebben meestal verschillende conversiewaarden.

Dit is terug een strategie dat minder aanraden is. Hierbij target je een advertentiepositie op een zoekpagina resultaat. Je richt je beter op conversies en conversiewaarde. Dit mag niets te maken hebben met de locatie van jouw zoekpagina. De zoekpagina locatie gebeurt op zijn eigen. Dit is gebaseerd op hoe goed je in staat bent om conversies en verkoop te verkrijgen.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie: Smart bidding vs manual bidding

Er zijn dus verschillende soorten automatische biedstrategieën. Experimenteer vooral en bekijk welke voor jou de interessantste zijn. Op die manier krijg je het beste inzicht en kom je te weten welke biedstrategieën interessant zijn voor jou.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Jeroen Van Raemdonck

Jeroen Van Raemdonck

Marketingondernemer met 15+ jaar ervaring

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

Google Ads expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun Google Ads campagnes:

Uitgelichte case: Groep Wouters

"Van minder dan 10 leads per MAAND, tot verschillende leads per DAG."

Varamedia bouwde een volledig nieuwe website voor Groep Wouters die sterk conversiegericht is. Via Google Ads en Social media marketing wordt verkeer gegenereerd, waarna de bezoekers met gerichte lead magnets kunnen mensen een inspiratiebrochure opvragen, waarna e-mail remarketing wordt opgestart. Bovendien is de website helemaal uitgebouwd met SEO-pagina’s en voerde Varamedia een link building campagne om het SEO-verkeer te doen stijgen.

Gerelateerde artikels

SEA

SEA Marketing Agency

Varamedia is een gespecialiseerd SEA Marketing Agency met expertise in SEA traffic acquisition en CRO conversie-optimalisatie.

SEA

Youtube adverteren

Op Youtube Adverteren is makkelijker dan je denkt. Reclame op Youtube is niet enkel voor grote bedrijven met een groot SEA-advertentie budget. Geloof je ons niet? Blijf dan zeker lezen.

SEA

Welke biedstrategie werkt best in remarketing campagnes?

Remarketing is een prima advertentiestrategie waarbij je mensen een aantal keer opnieuw een touchpoint laat maken met je merk of product. Door de herhaling hoop je het vertrouwen te doen toenemen en de gebruiker finaal te overtuigen om klant te worden.

Remarketingcampagnes draaien om het creëren van vertrouwen. Op deze pagina geven we een aantal remarketingstrategieën mee.

SEA

Bing Ads vs Google Ads

Wat is het verschil tussen Bing en Google ads? In dit artikel kom je o.a. meer te weten over de voor en -nadelen van beiden.

SEA

Wat zijn Google Ads biedingen?

Bieden in Google Ads moet je zien als een soort veiling voor de toppositie in Google Search. Wil je beginnen met een succesvolle Google SEA-advertentie campagne?
In dit artikel lees je hoe Google Ads Bidding werkt en welke fouten je best vermijdt!

SEA

Google Ads Agency / SEA Marketing Agency

Met Varamedia zijn wij dagelijks bezig met search marketing. Google Ads is één van de biotopen waarmee we opstaan en gaan slapen. Maar onze diensten omvatten meer dan enkel het correct draaien van Google Ads campagnes: wij kijken vooral naar rendement.

SEA

Bing Ads

Wat is Bing Ads? Wat kan je ermee en hoe werkt het? In dit artikel leggen we je alle details uit over Bing ads, met ook een persoonlijke strategie.

SEA

Bied ik tegen mezelf met 2 Google Ads campagne?

Kan het kwaad om meerdere Google Ads campagnes te runnen? Bied ik tegen mezelf als ik 2 campagnes heb lopen? In dit artikel kom je er meer over te weten.

SEA

Google Ads

Wil je weten of Google Ads kan helpen bij jouw online marketing? In dit artikel lees je wat dit precies is en hoe je leads via Google genereert voor jouw business of product met SEA.

We bekijken hier ook de fundamentele vragen en hoe je Google Advertenties gebruikt.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?