Hoe gebruikt Google Artificiële Intelligentie?

Google wil dat u zo vaak als mogelijk geautomatiseerde Smart Bidding gebruikt. Zo traint het namelijk zijn eigen “Artificial Intelligence”. Er zijn verschillende mogelijkheden. Hoe Google dat precies doet, lees je hieronder:

Bij deze methode stelt u een maximum kost-per-klik in. Het bod wordt dan verhoogd voor klikken die waarschijnlijk tot een conversie leiden. Het is Google zelf dat beslist of een bepaalde gebruiker meer kans heeft om voor u een conversie te worden. Google neemt deze beslissing op basis van zijn kennis over die gebruiker. De verbeterde kost per klik is een combinatie van handmatig bieden en Smart Bidding.
Hierbij geeft Google je de vrijheid om zelf het bod te verhogen als je denkt dat het de moeite loont. Dit is een interessante strategie voor de start van jouw campagne. In het begin wil je vaak zelf de touwtjes in handen hebben. Naarmate je Google Ads meer en meer gebruikt, zal je zien dat het zeker loont om de controle aan Google over te laten. Wanneer je start met SEA-advertenties die volledig geautomatiseerd zijn, dan bied je niet “per klik”. In plaats daarvan stel je verschillende doelen in zodat Google die kan gebruiken om te ranken.
Ontdek hier hoe je jouw eigen website optimaliseert met conversie tracking.
Dit betekent kost-per-lead of kost-per-conversie. Hier stelt u zelf een doel in. Bijvoorbeeld: Geef me conversies voor €5 per stuk. Het systeem van Google probeert dat dan te doen. Dat lukt vaak goed als je campagne al een tijdje loopt en Google weet hoe jouw conversies eruit zien. Je stelt een CPA doel in en Google vindt dat voor je. Opgepast, je kunt niet verwachten wanneer de gemiddelde kost €27 per lead is en je stelt €16 in per lead dat er iets zal gebeuren. Zo verkrijg je geen verkeer, blijf hierin dus redelijk. Merk hierbij op dat je dus nog steeds niet per conversie biedt. We betalen hier nog steeds per klik.
Tot slot kijkt Google naar jouw conversie. Of die er nu is of niet. Bij meerdere conversies beïnvloedt dat namelijk bepaalde zaken. Gebruik je een Target CPA dan wil je er zeker van zijn dat je conversies gelijk zijn. (Conversies = mensen die iets kopen, een telefoontje doen, een contactformulier invullen…). Wat je niet wilt is dat er verschillende conversies zijn ingesteld (één voor het bekijken van een pagina, één voor mensen die iets gekocht hebben…). Dat zal bij de optimalisatie van Google’s systeem een verkeerde weergave geven in uw resultaten. En dat wil je natuurlijk niet.
De volgende strategie is de target ROAS. Hierbij stel je conversiewaarden in zodat Google maximaal verkeer probeert te verkrijgen voor deze waarde. Je kunt dat vergelijken met Target CPA. Hierbij probeert Google conversies voor je te vinden voor de prijs dat je biedt. Maar hiermee stel je een meervoudig budget in dat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld: je streeft naar een 300% rendement. Dat betekent dat je voor elke €50 die je uitgeeft, Google probeert om €150 aan conversiewaarde voor je te vinden. Deze strategie werkt vooral goed in e-Commerce type campagnes. Vooral wanneer er verschillende klanten zijn die verschillende aankoopbedragen hebben. Dit kan je namelijk instellen in jouw conversies (= conversiewaarde komt overeen met de waarde van iemands bestelling).
Om conversies te maximaliseren stelt u een budget in. Google probeert dan zoveel als mogelijk conversies te krijgen binnen dat budget. Mijn voorkeur gaat eerder uit om Target CPA te gebruiken aangezien u dit nog meer controle geeft. Hierbij kan je een andere doel-CPA instellen voor elke advertentiegroep die je uitvoert. Met conversies maximaliseren kan je dat niet doen. Verschillende advertentiegroepen die je uitvoert hebben meestal verschillende conversiewaarden.
Dit is terug een strategie dat minder aanraden is. Hierbij target je een advertentiepositie op een zoekpagina resultaat. Je richt je beter op conversies en conversiewaarde. Dit mag niets te maken hebben met de locatie van jouw zoekpagina. De zoekpagina locatie gebeurt op zijn eigen. Dit is gebaseerd op hoe goed je in staat bent om conversies en verkoop te verkrijgen.
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Conclusie: Smart bidding vs manual bidding
Er zijn dus verschillende soorten automatische biedstrategieën. Experimenteer vooral en bekijk welke voor jou de interessantste zijn. Op die manier krijg je het beste inzicht en kom je te weten welke biedstrategieën interessant zijn voor jou.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!