Varamedia logo
20+

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiële intelligentie. Via automatisch bieden kan je op een eenvoudige manier uw campagne doelstellingen behalen. Benieuwd hoe? Dat leest je in dit artikel.

Je bent hier:
Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Hoe gebruikt Google Artificiële Intelligentie?

Smart Bidding-sea-varamedia

Google wil dat u zo vaak als mogelijk geautomatiseerde Smart Bidding gebruikt. Zo traint het namelijk zijn eigen “Artificial Intelligence”. Er zijn verschillende mogelijkheden. Hoe Google dat precies doet, lees je hieronder:

Smart Bidding-sea-varamedia

Hierbij geeft Google je zo veel als mogelijk kliks binnen uw opgegeven budget. Deze methode is minder aan te raden aangezien kliks geen garantie zijn om geld op te brengen. Je wilt eerder leads en sales. Klikken maximaliseren is dus eerder een nutteloze strategie.

Bij deze methode stelt u een maximum kost-per-klik in. Het bod wordt dan verhoogd voor klikken die waarschijnlijk tot een conversie leiden. Het is Google zelf dat beslist of een bepaalde gebruiker meer kans heeft om voor u een conversie te worden. Google neemt deze beslissing op basis van zijn kennis over die gebruiker. De verbeterde kost per klik is een combinatie van handmatig bieden en Smart Bidding.

Smart Bidding-sea-varamedia

Hierbij geeft Google je de vrijheid om zelf het bod te verhogen als je denkt dat het de moeite loont. Dit is een interessante strategie voor de start van jouw campagne. In het begin wil je vaak zelf de touwtjes in handen hebben. Naarmate je Google Ads meer en meer gebruikt, zal je zien dat het zeker loont om de controle aan Google over te laten. Wanneer je start met SEA-advertenties die volledig geautomatiseerd zijn, dan bied je niet “per klik”. In plaats daarvan stel je verschillende doelen in zodat Google die kan gebruiken om te ranken. 

Ontdek hier hoe je jouw eigen website optimaliseert met conversie tracking

Dit betekent kost-per-lead of kost-per-conversie. Hier stelt u zelf een doel in. Bijvoorbeeld: Geef me conversies voor €5 per stuk. Het systeem van Google probeert dat dan te doen. Dat lukt vaak goed als je campagne al een tijdje loopt en Google weet hoe jouw conversies eruit zien. Je stelt een CPA doel in en Google vindt dat voor je. Opgepast, je kunt niet verwachten wanneer de gemiddelde kost €27 per lead is en je stelt €16 in per lead dat er iets zal gebeuren. Zo verkrijg je geen verkeer, blijf hierin dus redelijk. Merk hierbij op dat je dus nog steeds niet per conversie biedt. We betalen hier nog steeds per klik.

Tot slot kijkt Google naar jouw conversie. Of die er nu is of niet. Bij meerdere conversies beïnvloedt dat namelijk bepaalde zaken. Gebruik je een Target CPA dan wil je er zeker van zijn dat je conversies gelijk zijn. (Conversies = mensen die iets kopen, een telefoontje doen, een contactformulier invullen…). Wat je niet wilt is dat er verschillende conversies zijn ingesteld (één voor het bekijken van een pagina, één voor mensen die iets gekocht hebben…). Dat zal bij de optimalisatie van Google’s systeem een verkeerde weergave geven in uw resultaten. En dat wil je natuurlijk niet.

De volgende strategie is de target ROAS. Hierbij stel je conversiewaarden in zodat Google maximaal verkeer probeert te verkrijgen voor deze waarde. Je kunt dat vergelijken met Target CPA. Hierbij probeert Google conversies voor je te vinden voor de prijs dat je biedt. Maar hiermee stel je een meervoudig budget in dat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld: je streeft naar een 300% rendement. Dat betekent dat je voor elke €50 die je uitgeeft, Google probeert om €150 aan conversiewaarde voor je te vinden. Deze strategie werkt vooral goed in e-Commerce type campagnes. Vooral wanneer er verschillende klanten zijn die verschillende aankoopbedragen hebben. Dit kan je namelijk instellen in jouw conversies (= conversiewaarde komt overeen met de waarde van iemands bestelling).

Om conversies te maximaliseren stelt u een budget in. Google probeert dan zoveel als mogelijk conversies te krijgen binnen dat budget. Mijn voorkeur gaat eerder uit om Target CPA te gebruiken aangezien u dit nog meer controle geeft. Hierbij kan je een andere doel-CPA instellen voor elke advertentiegroep die je uitvoert. Met conversies maximaliseren kan je dat niet doen. Verschillende advertentiegroepen die je uitvoert hebben meestal verschillende conversiewaarden.

Dit is terug een strategie dat minder aanraden is. Hierbij target je een advertentiepositie op een zoekpagina resultaat. Je richt je beter op conversies en conversiewaarde. Dit mag niets te maken hebben met de locatie van jouw zoekpagina. De zoekpagina locatie gebeurt op zijn eigen. Dit is gebaseerd op hoe goed je in staat bent om conversies en verkoop te verkrijgen.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Conclusie: Smart bidding vs manual bidding

Er zijn dus verschillende soorten automatische biedstrategieën. Experimenteer vooral en bekijk welke voor jou de interessantste zijn. Op die manier krijg je het beste inzicht en kom je te weten welke biedstrategieën interessant zijn voor jou.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke factoren er rekening wordt gehouden.

SEA

Moet ik voor de toppositie bieden met een gelimiteerd budget?

Veel markteers vragen zich af: als ik een bepaald Google Ads budget hebt... Kan ik dat budget dan inzetten voor de topposities in Google of beter voor lager gelegen posities? Maakt het een groot verschil en welke strategie kies je best? Dat leer je hier!

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Google kan halen, zelfs als je niet het grootste marketingbudget hebt!

SEA

Hoe bereik je de beste advertentiepositie op Google Ads?

Hoe bereik je de beste advertentiepositie met Google Ads?” Dit is een vraag die vele bedrijven en personen zich vaak stellen. Maar is dit wel een logische vraag?

Het doel zou niet op de bovenste positie staan mogen zijn. Het is best mogelijk dat je het meest winstgevend bent als je op de bovenste positie staat, maar het is vaak niet zo. De beste plek is meestal niet de bovenste. Waarom dat zo is lees je in dit artikel.

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor nieuwe producten?

Hoe target je mensen met Google Ads als ze jouw product nog niet kennen? Het is niet evident... Niemand kent jouw (nieuwe) product en mensen gaan dus bijgevolg ook niet online op zoek waardoor je online niet direct kan verkopen. Hoe je toch voor awareness en voor SEA-advertenties zorgt bij potentiële klanten lees je in dit artikel.

SEA

Welke biedstrategie werkt best in remarketing campagnes?

Remarketing is een prima advertentiestrategie waarbij je mensen een aantal keer opnieuw een touchpoint laat maken met je merk of product. Door de herhaling hoop je het vertrouwen te doen toenemen en de gebruiker finaal te overtuigen om klant te worden.

Remarketingcampagnes draaien om het creëren van vertrouwen. Op deze pagina geven we een aantal remarketingstrategieën mee.

SEA

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

SEA

SEA

Met Google Ads SEA marketing campagnes koop je webverkeer op bepaalde belangrijke zoekopdrachten voor je niche. Er zijn verschillende redenen waarom Google Ads heel doeltreffend is als lead generator of als motor van e-commerce.

SEA

Bied ik tegen mezelf met 2 Google Ads campagne?

Kan het kwaad om meerdere Google Ads campagnes te runnen? Bied ik tegen mezelf als ik 2 campagnes heb lopen? In dit artikel kom je er meer over te weten.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?