Varamedia logo
33+

Wat is CPA (Cost Per Action of Acquisition)?

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Je bent hier:
CPA – Cost Per Action / Acquisition

Google Ads: Wat is de beste betaalmethode?

In digitale marketing circuleren drie belangrijke begrippen: CPC (cost per click), CPM (cost per mille) en CPA (cost per acquisition). De CPA is een cijfer dat je verkrijgt door de totale marketingkost te delen door het aantal conversies. Dit is een belangrijke parameter want de CPA toont je hoeveel marketingbudget je spendeert per conversie. We bekijken hieronder de verschillen:

CPA-sea-varamedia

Cost-Per-Click (CPC) meet de kost per keer dat er iemand op jouw advertenties klikt, terwijl Cost-Per-Action (CPA) het mogelijk maakt op de actie te kiezen die je wilt meten (views, leads, verkopen). CPC is gemaakt om meer websitebezoekers te verkrijgen terwijl CPA gericht is om meer leadgeneratie .

Cost-Per-Lead (Vaak ook leadgeneratie genoemd) is een online marketing gegeven om de de kost van kwalitatieve verkoop leads meet. De CPL helpt bij het identificeren van potentiele klanten die interesse vertonen om een product/service te kopen en bevinden zich op het einde van de verkoopproces. Aan de andere kant is Cost-Per-Action gemaakt om alle soorten van conversie-gerelateerde acties te meten tijdens het hele verkoopproces.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Waarom is Cost Per Action belangrijk?

Cost-Per-Action maakt het mogelijk om je Google Ads budget te controleren voor bepaalde doelen, want het is ontworpen om enkel te verrekenen als een actie is gedaan. Zo kan je maximaal focussen op een ROI op verschillende marketing kanalen zoals Google Ads, Facebook, en zoveel andere. Je CPA tracken maakt het mogelijk om effectieve investeringen te doen en je succes op te meten van je ads-campagnes.

CPA-sea-varamedia

Hoe bereken je een CPA?

De Cost Per Action formule kan redelijk complex zijn, maar zo wordt het berekend:

  • CPA = Totale marketing uitgaves (maand/jaar) gedeeld door je totaal verworven klanten.

Hoe meer stappen je moet tijd voor een conversie, hoe duurder je lead.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

Marketing begrippen

Backlinks

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie. En bij linkbuilding zijn backlinks het belangrijkste voor je autoriteit en betrouwbaarheid. Wat betekent het marketing begrip “backlinks” nu precies? Met backlinks win je het vertrouwen van Google en je website positie krijgt een boost op de resultaatpagina.

Marketing begrippen

CR – Conversieratio

Het conversieratio of conversiepercentage, is één van de meest gebruikte cijfers om het succes van jouw website te meten. Dit in de marketingwereld veelgebruikt ratio drukt het percentage conversies uit die gebeuren ten opzichte van het totaal aantal bezoekers op jouw website.

Er zijn een aantal technieken die kunnen leiden tot conversie optimalisatie, bijvoorbeeld het toevoegen van testimonial video's aan je landingspagina's. Wil je weten hoe je jouw conversieratio kan verhogen? Dat lees je in dit artikel.

Marketing begrippen

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

Marketing begrippen

Marketing begrippen

We geven een overzicht van alle marketingbegrippen die courant zijn in de online marketingwereld. Eéntje ervan is bijvoorbeeld marketing backlinks, maar er zijn er zoveel meer!

Marketing begrippen

CPC – Cost Per Click

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen die werken op basis van veilingen (Google Ads, Facebook, Instagram en andere vormen van Social Media Marketing).

Marketing begrippen

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

Marketing begrippen

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een online marketing campagne meet. Een ROAS helpt adverteerders te bepalen welke methodes werken. Zo weet je welke SEA-advertentiecampagnes je moet verbeteren. Bij ROAS gaat het dus om je advertentie-budget.

Marketing begrippen

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties en bij adverteren op social media. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen - maar daarom ben je nog niet gezien.

De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen kun je op verschillende manieren betalen voor reach. Hoe dit werkt en wat de verschillen zijn, bespreken we in dit artikel.

Marketing begrippen

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de
mensen die jouw SEA-advertentie hebben gezien ook écht heeft doorgeklikt. Met dit getal krijg je een idee wat je conversie ratio is en of er verbetering nodig is aan jouw website, app of webshop. Ben je benieuwd hoe je jouw Click-Through-Rate kan verhogen? Dat lees je verder in dit artikel.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?