Google Ads: Wat is de beste betaalmethode?
In digitale marketing circuleren drie belangrijke begrippen: CPC (cost per click), CPM (cost per mille) en CPA (cost per acquisition). De CPA is een cijfer dat je verkrijgt door de totale marketingkost te delen door het aantal conversies. Dit is een belangrijke parameter want de CPA toont je hoeveel marketingbudget je spendeert per conversie. We bekijken hieronder de verschillen:

Cost-Per-Click (CPC) meet de kost per keer dat er iemand op jouw advertenties klikt, terwijl Cost-Per-Action (CPA) het mogelijk maakt op de actie te kiezen die je wilt meten (views, leads, verkopen). CPC is gemaakt om meer websitebezoekers te verkrijgen terwijl CPA gericht is om meer leadgeneratie .
Cost-Per-Lead (Vaak ook leadgeneratie genoemd) is een online marketing gegeven om de de kost van kwalitatieve verkoop leads meet. De CPL helpt bij het identificeren van potentiele klanten die interesse vertonen om een product/service te kopen en bevinden zich op het einde van de verkoopproces. Aan de andere kant is Cost-Per-Action gemaakt om alle soorten van conversie-gerelateerde acties te meten tijdens het hele verkoopproces.
Neem contact op met Varamedia voor meer informatie
Waarom is Cost Per Action belangrijk?
Cost-Per-Action maakt het mogelijk om je Google Ads budget te controleren voor bepaalde doelen, want het is ontworpen om enkel te verrekenen als een actie is gedaan. Zo kan je maximaal focussen op een ROI op verschillende marketing kanalen zoals Google Ads, Facebook, en zoveel andere. Je CPA tracken maakt het mogelijk om effectieve investeringen te doen en je succes op te meten van je ads-campagnes.

Hoe bereken je een CPA?
De Cost Per Action formule kan redelijk complex zijn, maar zo wordt het berekend:
- CPA = Totale marketing uitgaves (maand/jaar) gedeeld door je totaal verworven klanten.
Hoe meer stappen je moet tijd voor een conversie, hoe duurder je lead.
Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:
Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?
Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!