Varamedia logo

Wat is CPA (Cost Per Action of Acquisition)?

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Je bent hier:
CPA – Cost Per Action / Acquisition

Google Ads: Wat is de beste betaalmethode?

In digitale marketing circuleren drie belangrijke begrippen: CPC (cost per click), CPM (cost per mille) en CPA (cost per acquisition). De CPA is een cijfer dat je verkrijgt door de totale marketingkost te delen door het aantal conversies. Dit is een belangrijke parameter want de CPA toont je hoeveel marketingbudget je spendeert per conversie. We bekijken hieronder de verschillen:

CPA-sea-varamedia

Cost-Per-Click (CPC) meet de kost per keer dat er iemand op jouw advertenties klikt, terwijl Cost-Per-Action (CPA) het mogelijk maakt op de actie te kiezen die je wilt meten (views, leads, verkopen). CPC is gemaakt om meer websitebezoekers te verkrijgen terwijl CPA gericht is om meer leadgeneratie .

Cost-Per-Lead (Vaak ook leadgeneratie genoemd) is een online marketing gegeven om de de kost van kwalitatieve verkoop leads meet. De CPL helpt bij het identificeren van potentiele klanten die interesse vertonen om een product/service te kopen en bevinden zich op het einde van de verkoopproces. Aan de andere kant is Cost-Per-Action gemaakt om alle soorten van conversie-gerelateerde acties te meten tijdens het hele verkoopproces.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Waarom is Cost Per Action belangrijk?

Cost-Per-Action maakt het mogelijk om je Google Ads budget te controleren voor bepaalde doelen, want het is ontworpen om enkel te verrekenen als een actie is gedaan. Zo kan je maximaal focussen op een ROI op verschillende marketing kanalen zoals Google Ads, Facebook, en zoveel andere. Je CPA tracken maakt het mogelijk om effectieve investeringen te doen en je succes op te meten van je ads-campagnes.

CPA-sea-varamedia

Hoe bereken je een CPA?

De Cost Per Action formule kan redelijk complex zijn, maar zo wordt het berekend:

  • CPA = Totale marketing uitgaves (maand/jaar) gedeeld door je totaal verworven klanten.

Hoe meer stappen je moet tijd voor een conversie, hoe duurder je lead.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

Hoe gebruik je Google Ads voor remarketing?

Een Google Ads Remarketing strategie nodig? Bieden in SEA-advertenties moet je zien als een soort...

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google same...

SEA

Welke biedstrategie werkt best in remarketing campagnes?

Remarketing is een prima advertentiestrategie waarbij je mensen een aantal keer opnieuw een touch...

SEA

CPM – Cost Per Mille

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die je betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties...

SEA

ROAS – Return on advertising spending

Een Return On Advertising Spending (ROAS) is een advertentieformule die de effectiviteit van een ...

SEA

Is Google Ads ook nuttig voor kleine zaken?

Is het nuttig om Google Ads te gebruiken, ook al ben je een klein bedrijf? In dit artikel geven w...

SEA

Bied ik tegen mezelf met 2 Google Ads campagne?

Kan het kwaad om meerdere Google Ads campagnes te runnen? Bied ik tegen mezelf als ik 2 campagnes...

SEA

Google Ads met een klein budget

Wil je Google Ads inschakelen met een klein budget? Lees dan deze tips hoe je het maximale uit Go...

SEA

Google Page Speed: zo krijg je een snelle website!

Wil je weten hoe het is gesteld met je websitesnelheid? Dan is er één adres: Google Pagespeed Ins...

SEA

Bing Ads

Wat is Bing Ads? Wat kan je ermee en hoe werkt het? In dit artikel leggen we je alle details uit ...

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de mensen die jouw SE...

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem ...

SEA

CPL – Cost Per Lead

CPA of Cost per Lead is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties per lead. Leadgeneratie kan g...

SEA

Waarom je best Google Ads bodaanpassingen gebruikt

Bodaanpassingen zijn cruciaal bij het opstellen van SEA-advertenties binnen in het platform van G...

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de mensen die jouw SE...

SEA

Google Ads Factuur

Je Google Ads factuur nodig? Wij krijgen vaak de vraag van klanten hoe je jouw Google Ads facture...

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Contactformulier (Artikels POPUP)

Formulier dat wordt geïntegreerd op de artikels in de vorm van een popup.

Naam*(Vereist)
* verplicht in te vullen