Wat is CPA - Cost Per Action of Acquisition?

CPA, ook Cost per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Lees hier verder.

Google Ads: Wat is de beste betaalmethode?

In digitale marketing circuleren drie belangrijke begrippen: CPC (cost per click), CPM (cost per mille) en CPA (cost per acquisition). De CPA is een cijfer dat je verkrijgt door de totale marketingkost te delen door het aantal conversies. Dit is een belangrijke parameter want de CPA toont je hoeveel marketingbudget je spendeert per conversie. We bekijken hieronder de verschillen:

cost per action vs cost per click

Cost Per Action (CPA) vs Cost Per Click (CPC)

Cost-Per-Click (CPC) meet de kost per keer dat er iemand op jouw advertenties klikt, terwijl Cost-Per-Action (CPA) het mogelijk maakt op de actie te kiezen die je wilt meten (views, leads, verkopen). CPC is gemaakt om meer websitebezoekers te verkrijgen terwijl CPA gericht is om meer leadgeneratie .

Cost Per Action (CPA) vs Cost Per Lead (CPL)

Cost-Per-Lead (Vaak ook leadgeneratie genoemd) is een online marketing gegeven om de de kost van kwalitatieve verkoop leads meet. De CPL helpt bij het identificeren van potentiele klanten die interesse vertonen om een product/service te kopen en bevinden zich op het einde van de verkoopproces. Aan de andere kant is Cost-Per-Action gemaakt om alle soorten van conversie-gerelateerde acties te meten tijdens het hele verkoopproces.

CPA - Cost per acquisition

Waarom is Cost Per Action belangrijk?

Cost-Per-Action maakt het mogelijk om je Google Ads budget te controleren voor bepaalde doelen, want het is ontworpen om enkel te verrekenen als een actie is gedaan. Zo kan je maximaal focussen op een ROI op verschillende marketing kanalen zoals Google Ads, Facebook, en zoveel andere. Je CPA tracken maakt het mogelijk om effectieve investeringen te doen en je succes op te meten van je ads-campagnes.

Hoe bereken je een CPA?

De Cost Per Action formule kan redelijk complex zijn, maar zo wordt het berekend:

  • CPA = Totale marketing uitgaves (maand/jaar) gedeeld door je totaal verworven klanten.

Hoe meer stappen je moet tijd voor een conversie, hoe duurder je lead.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie expert voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

0 of 1000

Neem vandaag nog contact op met ons:

  • Mooie SEO-winnende websites
    Mooie websites die meer doen dan enkel mooi zijn. Wij bouwen geen elektronische visitekaartjes maar elektronische leadgeneratoren. Wij laten bedrijven met onze websitediensten sterk groeien in omzet en verkoop.
  • Topservice en hoge klanttevredenheid
    Een probleem? Een last-minute wijziging? Wij hebben 24/7 permanentie. Wij helpen je altijd. Onze klanten krijgen elk een eigen persoonlijke websitemanager.
  • SEO resultaten
    Wij koppelen al onze websites aan een marketingpakket. Zo wordt je website snel en grondig door Google opgepikt. 1 of 2 marketingrapporten per maand, inbegrepen in de prijs.
varamedia-webdesign-bureau
  • Home
  • /
  • SEA
  • /
  • CPA – Cost Per Action

Categorie: