Varamedia logo
20+

Wat is CPA (Cost Per Action of Acquisition)?

CPA, ook Cost Per Action of Cost per Acquisition, is de prijs die je betaalt in SEA-advertenties voor een actie die een bezoeker uitvoert. Die actie is altijd een conversie vorm. Bijvoorbeeld bij het kopen van een product of dienst, een telefoongesprek of inschrijven op jouw nieuwsbrief. Bij CPA betaal je enkel voor conversies tijdens een marketingcampagne. Hoe dat precies werkt en de verschillen met andere manieren bespreken we in dit artikel.

Je bent hier:
CPA – Cost Per Action / Acquisition

Google Ads: Wat is de beste betaalmethode?

In digitale marketing circuleren drie belangrijke begrippen: CPC (cost per click), CPM (cost per mille) en CPA (cost per acquisition). De CPA is een cijfer dat je verkrijgt door de totale marketingkost te delen door het aantal conversies. Dit is een belangrijke parameter want de CPA toont je hoeveel marketingbudget je spendeert per conversie. We bekijken hieronder de verschillen:

CPA-sea-varamedia

Cost-Per-Click (CPC) meet de kost per keer dat er iemand op jouw advertenties klikt, terwijl Cost-Per-Action (CPA) het mogelijk maakt op de actie te kiezen die je wilt meten (views, leads, verkopen). CPC is gemaakt om meer websitebezoekers te verkrijgen terwijl CPA gericht is om meer leadgeneratie .

Cost-Per-Lead (Vaak ook leadgeneratie genoemd) is een online marketing gegeven om de de kost van kwalitatieve verkoop leads meet. De CPL helpt bij het identificeren van potentiele klanten die interesse vertonen om een product/service te kopen en bevinden zich op het einde van de verkoopproces. Aan de andere kant is Cost-Per-Action gemaakt om alle soorten van conversie-gerelateerde acties te meten tijdens het hele verkoopproces.

Neem contact op met Varamedia voor meer informatie

Waarom is Cost Per Action belangrijk?

Cost-Per-Action maakt het mogelijk om je Google Ads budget te controleren voor bepaalde doelen, want het is ontworpen om enkel te verrekenen als een actie is gedaan. Zo kan je maximaal focussen op een ROI op verschillende marketing kanalen zoals Google Ads, Facebook, en zoveel andere. Je CPA tracken maakt het mogelijk om effectieve investeringen te doen en je succes op te meten van je ads-campagnes.

CPA-sea-varamedia

Hoe bereken je een CPA?

De Cost Per Action formule kan redelijk complex zijn, maar zo wordt het berekend:

  • CPA = Totale marketing uitgaves (maand/jaar) gedeeld door je totaal verworven klanten.

Hoe meer stappen je moet tijd voor een conversie, hoe duurder je lead.

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

5/5

Meer dan +40 tevreden klanten

Ook zulke resultaten boeken?

Gerelateerde artikels

SEA

CTR – Click-through rate

De Click-Through-Rate (CTR) is het cijfer dat weergeeft hoeveel procent van de
mensen die jouw SEA-advertentie hebben gezien ook écht heeft doorgeklikt. Met dit getal krijg je een idee wat je conversie ratio is en of er verbetering nodig is aan jouw website, app of webshop. Ben je benieuwd hoe je jouw Click-Through-Rate kan verhogen? Dat lees je verder in dit artikel.

SEA

Wat zijn Google Search Partners?

Google Search Partners is een netwerk van verschillende pagina's en bedrijven die met Google samenwerken om SEA-advertenties weer te geven. Je kunt clicks kopen van Google Ads via het netwerk van zoekpartners, waarna je advertenties worden weergegeven op deze pagina's die deel uitmaken van het netwerk. Of het loont om in zo'n netwerk te zitten en de voordelen hiervan lees je in dit artikel.

SEA

CTA – Call To Action

Een Call-To-Action (CTA) is meestal een knop of banner die de bezoeker aanspreekt en haar of hem tracht te overtuigen om te klikken, een aankoop te doen, een registratie te doen of een e-mailadres op te geven (denk aan een nieuwsbrie-inschrijving). Zeker bij SEA-advertenties (zoals Google Ads) is een CTA belangrijk om de juiste leads aan te trekken.

SEA

Bing Ads

Wat is Bing Ads? Wat kan je ermee en hoe werkt het? In dit artikel leggen we je alle details uit over Bing ads, met ook een persoonlijke strategie.

SEA

A/B testing

A/B Testing is een vorm van splittesten waarin je 2 varianten van een pagina, website, app of SEA-advertentie uittest tegen elkaar om de conversieratio te verbeteren. Bij een A/B Test toon je afwisselend de twee varianten A en B aan je bezoekers. De helft van de bezoekers ziet variant A en de andere helft ziet variant B. In beide gevallen wordt gekeken of de ene variant beter werkt dan de andere. Hoe dat precies gebeurt lees je in dit artikel.

SEA

Google Ads Specialist

Zoek je een Google Ads specialist met expertise in succesvolle SEA-advertenties via Google Ads en/of Bing Ads? Varamedia heeft een deskundig Google-team en gespecialiseerd Bing-team voor je klaarstaan. Wij specialiseren ons in:

  • Google Ads technisch opzetten / beheren / monitoren
  • Succesvolle landingspagina's creëren en bijsturen
  • KPI's opvolgen: rendement en conversies monitoren

 

Met de Google Ads specialisten van Varamedia wordt jouw Google verhaal een pak aangenamer: je krijgt meer zekerheid van succes.

SEA

Wat is Smart Bidding voor Google Ads?

Smart bidding is een nieuw concept geïntroduceerd door Google Ads en maakt gebruik van artificiële intelligentie. Via automatisch bieden kan je op een eenvoudige manier uw campagne doelstellingen behalen. Benieuwd hoe? Dat leest je in dit artikel.

SEA

CPC – Cost Per Click

De CPC of Cost-Per-Click is de prijs die je betaalt voor een klik in SEA-advertentieplatformen die werken op basis van veilingen (Google Ads, Facebook, Instagram en andere vormen van Social Media Marketing).

SEA

Hoe bereken je een Google Ads budget?

In dit artikel leren we je alles over hoe je een Google Ads budget kan berekenen en met welke factoren er rekening wordt gehouden.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?