Wat zijn bodaanpassingen en hoe werken ze?

Wat zijn ze? Zoals eerder vermeld kan je bodaanpassingen gebruiken om advertenties meer of minder te laten weergeven. Dit kan door op basis van verschillende soorten types.
Stel je hebt een webshop waar je schoenen verkoopt. Met Google Ads heb je een campagne opgestart waar je een bod hebt van €10 per klik. Je ziet op Google Analytics dat vrouwen veel meer kopen dan mannen. Je kan dan met bodaanpassingen bijvoorbeeld -10% minder betalen. Google zal je advertentie dan -10% minder tonen aan mannen.

Hoe werkt het? Via een optie binnen het Google Ads platform pas je jouw bod aan door het op een bepaalde percentage te zetten. Je betaalt dan ook meer of minder voor een bod aan de hand van een speciale formule:
- prijs bod x (prijs bod x percentage)
Types bodaanpassingen

Er zijn veel verschillende types die je kan selecteren. Hieronder vindt je een lijst.
- Apparaat: Mobiele apparaten, tablets of computers
- Locatie: Landen, steden of andere gebieden
- Advertentieplanning: Je kan bepaalde tijdstippen, dagen of bepaalde tijdstippen op bepaalde dagen in de week bodaanpassingen toepassen.
- Populairste content: Werkt alleen met Youtube. Je kan bodaanpassingen toepassen op de meest bekeken content van je kanaal.
- Remarketinglijsten voor zoekadvertenties: remarketinglijsten zal je meestal een positieve percentage geven aangezien je meestal oude klanten later terug wil zien.
- Interacties: Een nieuwe type bodaanpassing. Kan alleen gebruikt worden met mobiele apparaten. Dit zijn dan advertenties met oproepinteracties.
- Demografie: Je kan je bod verhogen op bepaalde leeftijden, geslacht en het inkomen van het gezin van de geadverteerde.
Bij elke type bodaanpassing kan je een bereik instellen van -90% tot +900% (uitgezonderd type populairste content, bereik is hier van 0% tot 500%). Je kan ook meerdere bodaanpassingen hebben per campagne, maar dan mag het totaal van het bereik niet groter zijn dan 900%.
Conclusie
Je kan dus besluiten dat bodaanpassingen zeer belangrijk zijn bij het adverteren met Google Ads. Je kan veel geld besparen door minder te adverteren bij bepaalde doelgroepen waar je niet veel conversies hebt. Je kan dan dat geld gebruiken om meer te adverteren bij belangrijkere doelgroepen. Je kan zo het aantal conversies maximaliseren.
Ontdek hier hoe je op een efficiënte manier leads genereert via Google Ads.
De volledige podcast over bodaanpassingen kan je hier beluisteren.
Expert voor Google Ads nodig?
Aarzel niet om Varamedia te contacteren als je topexperts in Google Ads zoekt. Het eerste gesprek is altijd vrijblijvend.
Neem contact met ons op voor meer informatie