Varamedia logo
33+

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Heb je een webshop en zet je nog geen e-mail marketing automation in? Dan loop je waarschijnlijk een hoop omzet mis. E-mail marketing automation is namelijk een effectieve manier om meer inkomsten te genereren zonder dat het al te veel kosten met zich meebrengt. Maak je namelijk gebruik van dit krachtig snufje technologie dan wordt e-mailmarketing niet alleen vele malen effectiever, maar ook gemakkelijker. Deze automatiseringen zorgen ervoor dat je nieuwsbrieven en opvolgmails kan versturen, precies op dat moment dat jouw doelgroep hier behoefte aan heeft. Geautomatiseerd. Om je op weg te helpen delen we graag onze top 7 e-mail marketing automation flows mee, die gegarandeerd meer omzet voor je zullen realiseren! 

1. DE REDDING VOOR VERLATEN WINKELWAGENS

Een bezoeker navigeert door je website, vult zijn winkelwagen en… verlaat jouw website zonder te betalen. Zonde! De bezoeker was al zo ver in het afrekenproces. Met behulp van e-mailmarketing heractiveer je klanten die hun winkelwagen vroegtijdig verlaten. Verlaten winkelwagens zijn voor winkeliers een doorn in het oog.

Gemiddeld wordt 79,17% van de online winkelkarretjes achtergelaten in plaats van dat de klant de aankoop afrondt. Heb jij dus een webshop, dan zou je zomaar acht van de tien potentiële klanten kunnen verliezen tijdens het afrekenen.

Met behulp van een verlaten winkelwagen campagne motiveer je je klanten en geef ze die extra push om de aankoop te voltooien.

Onderzoek door Moosend toont aan dat dit soort e-mails door 45% van de ontvangers wordt geopend. Maar liefst 21% van de ontvangers klikt op de link om de winkelwagen te herstellen en de helft hiervan (11%) voltooit alsnog de bestelling. Over gratis geld gesproken… Orders liggen op deze manier voor het oprapen.

E-mailautomatisering Abbandoned Cart voorbeeld

2. VERLEID JE KLANTEN TOT HERHAALAANKOPEN

Het is 5 tot 25 maal effectiever om een bestaande klant vast te houden, dan een nieuwe klant te werven. Bestaande klanten zijn vaak bereid om meer te betalen als ze tevreden zijn over andere producten die ze gekocht hebben in jouw webshop. Het salestraject is dus een stuk korter. Het is daarom belangrijk om uit te zoeken hoe je bestaande klanten langer behoudt en hen meer laten bestellen. 
E-mailautomatisering herhalingsaankoop voorbeeld

3. VERKOOP MEER IN DE INBOX MET UPSELL EN CROSSELL

Binnen e-mailmarketing kun je up-selling en cross-selling eenvoudig toepassen. Zodra er een bestelling wordt geplaatst in je webshop, kun je automatisch een e-mail sturen op basis van de eigenschappen van het product, zoals de productcategorie, het specifieke product, de kleur en de maat, etc…
 

Met up- & cross-selling verhoog je de order- en klantwaarde voor jouw organisatie door meer van hetzelfde te verkopen (voorbeeld: voordeel verpakking Prodent-tandpasta), gerelateerde producten aan te bieden (voorbeeld: accessoires bij een jurkje) of een duurdere variant (voorbeeld: Macbook Pro ipv Air) van het oorspronkelijke product aan te bieden om zo de marge te vergroten.

4. GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!

Als het goed is sla je standaard geen geboortedatum op van je klanten, maar je zou er naar kunnen vragen in een profielverrijkingsflow. Zo kun je je contacten feliciteren op hun verjaardag en ze eventueel een cadeautje (kortingscode die alleen die dag geldig is) sturen.

5. FIRST TIME CUSTOMER BOUNCE BACK

Heeft een klant een eerste aankoop gedaan? Probeer hij of zij alvast te overtuigen om nog iets aan te kopen met een kortingscode die beperkt geldig is, zoals korting voor complementaire of supplementaire producten. Je gebruikt deze e-mail flow om iemand te bedanken die voor het eerst iets bij je heeft besteld. Dit kan naast een eenvoudig bedankje zijn, een kortingscode zijn voor een volgende aankoop, of die doorgestuurd kan worden aan vrienden of familie om ook eens met je shop kennis te maken.

6. WIN BACK

Heeft een klant al enige tijd geen aankoop meer gedaan? Dan kan je deze terug proberen te stimuleren door bepaalde e-mailcommunicatie te sturen. Zijn ze gedurende lange tijd afwezig dan kan je ze ook op een aparte lijst zetten waar je later op kan werken om te heractiveren.

7. REVIEWS DOEN HET ALTIJD GOED

Is hij of zij tevreden van de aankoop vraag dan een review. Dit verhoogt de social trust bij potentiële kopers en zet jouw webshop in een positief daglicht. Als dank kan je een kortingscode sturen voor de volgende aankoop. Wil je dit toepassen dan heb je ook een reviewsysteem nodig zoals reviews.io of trustpilot waar je eenmaal een review is geplaatst een kortingscode kan versturen.
Dit waren onze top 7 e-mail flows voor meer omzet! Wil jij meer omzet en kwalitatieve leads halen uit jouw e-mailcampagnes? Neem dan vrijblijvend contact op en we behandelen de strategie en uitvoering van de lead e-mailmarketing voor jouw bedrijf.
 
We bouwen een e-mailstrategie uit gebaseerd op leadmagnets, marketing automation en nieuwsbrieven. Daarin informeren wij jouw doelgroep en brengen we producten of diensten onder de aandacht met de beste e-mail platformen, zonder te vervelen. Met als ultieme doel meer leads genereren en zo jouw omzet een flinke impuls te geven.

Het ultieme e-mailmarketing handboek voor leadgeneratie

email marketing handboek

Deel deze blog

Op zoek naar meer informatie?

Gerelateerde blogartikels

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn
Social

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn
Social

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?