Varamedia logo
33+

GDPR vereist het inschakelen van een Cookie Consent Management Platform

GDPR vereist het inschakelen van een Cookie Consent Management Platform

Wie aan online marketing doet, heeft het misschien al gemerkt: Google schakelde recent een versnelling hoger in het afdwingen van de GDPR-regels. Elke Google Ads adverteerder kreeg recent een e-mail waarin Google afdwingt dat elke website een werkende cookie consent banner heeft.

Google GDPR e-mail

De GDPR-druk neemt toe

De wetgever verplicht al sinds 25/05/2018 dat websites voldoen aan de GDPR-wetgeving met een ‘vervelende’ cookie-banner.

Hierbij had Varamedia een afwachtende houding aangezien cookie-banners de user experience negatief beïnvloeden en ze in de grond geen meerwaarde boden (iedereen klikte toch op “ja” en enkel uitzonderingen lezen het privacybeleid van websites die ze bezoeken).

Intussen is het echter zo dat er steeds meer GDPR-boetes het nieuws halen en daarnaast de druk toeneemt van de technologiebedrijven op adverteerders en marketing agencies om te voldoen aan de wettelijke regels.

Nu Google ons zelfs helemaal op non-actief zet in Google Ads als we geen werkende CMP-partner hebben, is de keuze snel gemaakt.

Wat doet een CMP Platform?

CMP staat voor Cookie Consent Management Platform. Dat is een platform waarop je een cookie banner kan hosten en beheren. Bovendien wordt die cookie banner gekoppeld aan je Google Tag Manager (GTM) waardoor de gebruiker van je website zelf kan instellen welke data mag geregistreerd worden en welke niet. Klikt de gebruiker bijvoorbeeld op “Neen” bij het aanvaarden van de cookies, dan zal de CMP-cookiebanner naar GTM een signaal sturen dat geen data mag geregistreerd worden. Dat heeft dan weer invloed op alle GTM-tags die ingesteld staan zoals GA4, pixels voor Meta, LinkedIn Insights en zo meer. De gebruiker kan met een CMP zelf sturen of data al dan niet mag bijgehouden worden. CMP-platformen zijn commerciële organisaties die een abonnementsgeld vragen voor deze service. Voorbeelden hiervan zijn: Cookiebot, Cookieyes, Cookie-Script en Complianz.

Google Ads gaf adverteerders een ultimatum

Dat ultimatum is: compliant zijn ofwel stoppen met adverteren

Anders gezegd: aan de GDPR-regels voldoen ofwel geen kansen meer krijgen om via Google nieuwe klanten te verwerven. Die keuze is helaas nogal eenvoudig te maken aangezien Google een belangrijke marktleider is in online marketing. 

Op haar beleidspagina rond gebruikerstoestemming zegt Google letterlijk dat elke website die van Google Ads gebruik maakt voortaan expliciet een wettelijk geldige toestemming van eindgebruikers moet krijgen voor het gebruik van cookies of andere lokale opslag indien; en het verzamelen, delen en gebruiken van persoonsgegevens voor gepersonaliseerde advertenties.

Om hieraan te voldoen, moet worden samengewerkt met één van de Cookie Management Platform partners die Google aanbeveelt (zie de volledige lijst, PDF). Waarom een “officiële” CMP-partner en niet een standaard cookie-bannertje zoals we dat al jaren kennen, hoor ik je denken? Omdat de CMP-tool ook achterliggend de datalayer moet kunnen aanpassen.

Varamedia is gestart met een onderzoek naar de beste CMP Partner en gebruikte hierbij onderstaande tabel. Hierbij hebben we deze parameters meegenomen in de vergelijking: abonnementsprijs per maand, gemak van installatie en aanpasbaarheid van de cookiebanner.

Inmiddels hebben wij gekozen voor deze twee platformen: Complianz en CookieYes. Afhankelijk van bepaalde noden van je bedrijf en jouw Google Ads-account, kiezen we voor één van deze twee platformen. 

Onze hoofdcriteria?

Enerzijds willen we een CMP-tool die zo goedkoop mogelijk is, ten tweede willen we een tool die eenvoudig te installeren is en tot slot willen we dat de tool ons toelaat om de cookiebanners mooi te designen.

Het laatste wat we willen, is een lelijke cookiebanner die de gebruiker afschrikt or irriteert. De cookiebanner moet zo subtiel mogelijk zijn en zo gemakkelijk mogelijk wegklikbaar door de gebruiker.

Alle Varamedia-klanten worden ook afzonderlijk nog geïnformeerd van deze nieuwe ontwikkeling en de hierop volgende prijswijziging.

Naast de abonnementskost van de tool zelf, is er een set-up die er als volgt uitziet:

  • Installeren plugin + setup in de plugin zelf
  • Cookie policy en privacy policy aanmaken en updaten op de website (let op: wij werken met templates die juridisch niet waterdicht zijn noch op maat van jouw specifieke onderneming. Varamedia beveelt aan deze documenten te laten maken door een gespecialiseerde juridische partner, bijvoorbeeld Mister Franklin).
  • GTM-implementatie van de consent

Deel deze blog

Op zoek naar meer informatie?

Gerelateerde blogartikels

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn
Social

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

SEO - is minder moeilijk dan je denkt blog

Waarom SEO minder ingewikkeld is dan je denkt

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn
Social

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

SEO - is minder moeilijk dan je denkt blog

Waarom SEO minder ingewikkeld is dan je denkt

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?