Wat is OpenAI?
Laten we beginnen bij het begin. Om te begrijpen waar de marketingwereld, onder invloed van deze nieuwe AI-programma’s, naartoe zal evolueren, is het belangrijk om het bedrijf OpenAI en hun activiteiten onder de loep te nemen. OpenAI is het bedrijf achter onder andere ChatGPT, de AI-chatbot, en DALL-E. Laatstgenoemde is een deep learning model dat via tekstuele beschrijvingen in staat is om afbeeldingen te genereren.
OpenAI werd oorspronkelijk opgericht in 2015, met als doel: het ontwikkelen van een AI die een positieve impact op lange termijn heeft. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat ze een AI wilden lanceren die “mensvriendelijk” is en zo de mensheid als geheel ten goede komt. Het onderzoeksbedrijf wil er met andere woorden voor zorgen dat deze nieuwe AI-technologieën veilig en ethisch kunnen worden ontwikkeld én gebruikt. Hier zijn volgens hen een aantal belangrijke redenen voor zoals het vermijden van kwaadwillig gebruik van AI voor bepaalde vormen van criminaliteit. Ook wil het bedrijf dat deze technologie gestroomlijnd is met de waarden en normen van de samenleving waarin we ons bevinden. Het feit dat OpenAI ook bezig is met de ethische kant van het verhaal, toont dat ze zich bewust zijn van de mogelijke slechte gevolgen van deze nieuwe AI-technologieën.
Hoe wordt OpenAI momenteel ingezet in marketing?
Als je zelf bezig bent met marketing, weet je als geen ander dat data en automatisering een steeds belangrijkere rol spelen. De laatste jaren, sinds de opkomst van grote spelers zoals OpenAI, zijn er heel wat nieuwe mogelijkheden ontstaan die het hele marketingproces hebben getransformeerd. Artificiële intelligentie wordt ingezet op heel wat verschillende manieren, die het volledige proces efficiënter maken en optimaliseren. Enkele voorbeelden zijn:
- Content: AI wordt vandaag al ingezet voor het creëren van content. Vaak gaat het om marketingcampagnes, e-mails of social mediaposts.
- Chatbots: ook maken steeds meer bedrijven gebruik van een chatbot op hun website. Vaak is dit een AI-aangedreven bot, die voor de klant snel op zoek kan gaan naar de nodige informatie en zo antwoord kan bieden. Indien de klant toch meer informatie blijkt nodig te hebben, kan deze alsnog doorverwezen worden naar een medewerker van het bedrijf.
- Personalisatie: AI kan een helpende hand zijn bij het personaliseren van je content zoals bepaalde online marketingcampagnes, socialmediaposts, enzovoort. Dit komt doordat AI in staat is om het klantgedrag te analyseren.
- Automatisering van marketingtaken: AI kan tal van marketingtaken, die normaal veel tijd in beslag zouden nemen, automatiseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan klantsegmentatie of het opstellen van een dynamische prijsstelling naargelang de interesses en behoeften van klanten.
Eén ding is duidelijk: het gebruik van AI zal een aanzienlijke impact hebben op de toekomst van marketing. Daarom kunnen we onszelf de vraag stellen: hoe ziet de toekomst van marketing met AI eruit?
Hoe ziet de toekomst van marketing met AI eruit?
Het is duidelijk dat AI vandaag al een hele hoop taken van ons overneemt, ook in de marketingsector. Dit doet echter heel wat vragen rijzen. Hoe ziet de toekomst van marketing eruit nu AI meer en meer prominent wordt in ons dagelijkse leven? Zullen marketeers überhaupt nog nodig zijn in de toekomst, nu we AI-tools hebben die consumentengedrag kunnen analyseren en gepersonaliseerde aanbevelingen kunnen doen?
De toekomst van marketing met AI ziet er op het eerste gezicht veelbelovend uit. Uiteraard verwelkomt de marketingwereld – met veel plezier – een tool die ons toelaat om consumentengedrag nog beter te begrijpen of die andere aanbevelingen kan doen. Want dit kan er immers voor zorgen dat we sneller, efficiënter en accurater te werk kunnen gaan.
Het mes snijdt echter aan twee kanten. Daar waar intelligente softwares als ChatGPT en DALL-E met open armen worden ontvangen door het publiek omwille van evidente redenen, brengen ze ook enkele belangrijke uitdagingen met zich mee.
Herpositionering van het marketinglandschap
Het ziet er ten eerste naar uit dat traditionele marketingstrategieën en -technieken aanzienlijk zullen moeten worden aangepast om te passen in het huidige AI-tijdperk. Workflows die al jaren goed werken binnen marketingbedrijven, worden nu volledig overhoop gehaald en moeten plaats maken voor nieuwe AI-softwares. Marketingbedrijven moeten zich met andere woorden gaan herpositioneren en focussen op nieuwe sterktes. Volgens Bernard Marr van Forbes blijven veel bedrijven echter nog achter wanneer het gaat over het implementeren van AI in hun dagelijkse routine.
Wat met originele en betrouwbare content?
Een tweede belangrijke vraag rijst rond het creëren van originele en betrouwbare content. De laatste weken verschijnen er zo steeds meer nieuwsartikelen over het gebruik van ChatGPT in het onderwijs, waar leerlingen de tool maar al te graag gebruiken als helpende hand bij het schrijven van hun huiswerk.
ChatGPT kan miraculeus antwoord geven op zowat al je vragen, maar wat gebeurt er wanneer iedereen deze zelfde tool gebruikt voor hetzelfde doel? Het resultaat is een eenheidsworst. Wanneer we dit ook doortrekken naar de marketingwereld, kunnen we ons heel wat vragen stellen bij het gebruik van AI voor het (helpen) creëren van je content. Evolueren we naar een toekomst waarbij marketing louter gaat om het slim targeten van klanten, en niet langer over écht creatief nadenken?
De toekomst van marketeers
Aansluitend bij het vorige kunnen we ons ook de vraag stellen: “Kan AI de menselijke creativiteit vervangen?” In eerste instantie zou je misschien denken van niet, maar nu we toegang hebben gekregen tot programma’s als ChatGPT en DALL-E, kan deze vraag toch in twijfel getrokken worden. De dingen waartoe deze programma’s in staat zijn, zijn niet te onderschatten.
Maar toch: een machine is geen mens. Hoewel AI een enorm handige tool is voor het automatiseren van lastige taken en het vergaren van verfrissende ideeën en inspiratie, zal het nooit de human touch kunnen vervangen. Een touch die zo broodnodig is binnen de marketingwereld, en vandaag – naar mijn mening – nog meer dan ooit. Een AI-technologie is niet aanwezig bij de vele sales gesprekken, video calls en meetings, waarbij je je klant beter leert kennen. Enkel jij als marketeer weet precies wat je klant voor ogen heeft en kan hier het beste antwoord op bieden.
De beperkingen van AI
Een belangrijke conclusie is dat er heel wat beperkingen verbonden zijn aan AI. Beperkingen die moeilijk te overkomen zijn.
Naast het gebrek aan menselijke intuïtie, is er bijvoorbeeld ook een belangrijk probleem rond privacy en data. Wanneer marketeers deze AI-programma’s gebruiken voor het organiseren en automatiseren van data van klanten, moet er een garantie zijn over het veilig bewaren van deze data. En bovendien geven we zomaar al die data aan die mediaconglomeraten die tevens actief zijn in online marketing. Verder debat over eventuele regulering lijkt alvast niet overbodig.
Daarnaast zijn bovenstaande AI-programma’s mogelijks erg biased, aangezien ze gebruikmaken van machinelearningtechnieken en dus op basis van bestaande gegevens hun kennis als het ware accumuleren. Indien deze bestaande gegevens zélf biased zijn – waar we vrijwel zeker van kunnen uitgaan – of onvolledig zijn, heeft dit ook gevolgen voor de kwaliteit van de AI-programma’s. Bovendien heeft ook het feit dat het programma nooit de volledige context meekrijgt belangrijke gevolgen voor de kwaliteit van je output.
Een belangrijke conclusie is dat er heel wat beperkingen verbonden zijn aan AI. Beperkingen die moeilijk te overkomen zijn.
Naast het gebrek aan menselijke intuïtie, is er bijvoorbeeld ook een belangrijk probleem rond privacy en data. Wanneer marketeers deze AI-programma’s gebruiken voor het organiseren en automatiseren van data van klanten, moet er een garantie zijn over het veilig bewaren van deze data. En bovendien geven we zomaar al die data aan die mediaconglomeraten die tevens actief zijn in online marketing. Verder debat over eventuele regulering lijkt alvast niet overbodig.
Daarnaast zijn bovenstaande AI-programma’s mogelijks erg biased, aangezien ze gebruikmaken van machinelearningtechnieken en dus op basis van bestaande gegevens hun kennis als het ware accumuleren. Indien deze bestaande gegevens zélf biased zijn – waar we vrijwel zeker van kunnen uitgaan – of onvolledig zijn, heeft dit ook gevolgen voor de kwaliteit van de AI-programma’s. Bovendien heeft ook het feit dat het programma nooit de volledige context meekrijgt belangrijke gevolgen voor de kwaliteit van je output.

Toekomstperspectief
Hoewel we moeilijk kunnen voorspellen hoe de toekomst van AI en marketing eruit zal zien, stellen we ons duidelijk wel vragen over de ethische kant van het verhaal en de moeilijke vraagstukken die zich in de toekomst zullen voordoen omwille van deze vernuftige technologie. Dit is ook een zeer belangrijke conversatie, want AI zal belangrijke gevolgen hebben voor verschillende industrieën, waaronder ook de marketingwereld. Reeds vandaag zien we een herpositionering van bedrijven en een zekere onzekerheid over hoe de toekomst er zal uitzien.
Zoals eerder in deze blog vermeld, is er bij de opkomst van dergelijke nieuwe technologieën steeds een keerzijde aan de medaille, en OpenAI is hier geen uitzondering op. Enerzijds brengt OpenAI ons tal van nieuwe mogelijkheden om het marketingproces verder te stroomlijnen en het werk te verlichten. Daarom is het voor heel wat marketeers dan ook een tool die meer dan welkom is in de dagelijkse workflow.
Anderzijds is er een grote angst voor het ontstaan van een eenheidsworst binnen de marketingwereld: alles wat je online te zien krijgt, ziet er quasi hetzelfde uit, met hier en daar een ander visueel of textueel accent. Misschien kunnen we stellen dat deze eenheidsworst vandaag eigenlijk soms al het geval is door de vele marketingbedrijven die aanwezig zijn op de markt. Daarom is het belangrijk om een oproep te doen naar creatieve en geëngageerde marketeers, met een passie voor het veld. Ieder project verdient een eigen touch, die volledig past bij het bedrijf of de klant waarvoor je de dienst levert én die ook jouw eigen vindingrijkheid weerspiegelt. Lang leve de creatieve geest!