Varamedia logo
20+

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Het digitale tijdperk heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven hun producten en diensten met marketing op de markt brengen. Online adverteren biedt ons talloze mogelijkheden om producten of diensten aan een breed publiek te presenteren. 

Zoals bij elke marketingstrategie zijn hier ook veel valkuilen waar je in kan lopen. In deze blog gaan we dieper in op de 5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en geven we je tips hoe je ze kan vermijden. 

Onvoldoende kennis van de doelgroep

Een van de meest voorkomende fouten bij online adverteren is het gebrek aan inzicht van je doelgroep. Het is essentieel om te weten wie je potentiële klanten zijn, wat hun behoeften zijn en waar ze zich online bevinden. Zonder deze kennis loop je het risico om je advertenties te richten op de verkeerde mensen, wat leidt tot verspilde advertentiebudgetten en lage conversieratio’s.

Leestip: “Hoe bepaal je het beste budget in Google Ads?”

Een andere valkuil hierbij is het te breed targeten van jouw doelgroep. Hoewel het aantrekkelijk kan lijken om een zo groot mogelijk aantal mensen te bereiken, is het essentieel om je te concentreren op diegenen die de grootste kans hebben om interesse te tonen in je producten of diensten.

Hoe te vermijden: doe voordat je online adverteert grondig onderzoek om je doelgroep te begrijpen. Gebruik tools zoals Google Analytics en sociale media-inzichten om te ontdekken wie je huidige klanten zijn en pas je advertentiestrategie daarop aan.

Verkeerde doelstelling gebruiken

Een andere veelgemaakte fout is het gebruik van de verkeerde doelstelling bij het opzetten van je advertenties. Als je doelen niet goed zijn gedefinieerd, is het moeilijk om te meten of je advertenties succesvol zijn of niet.

Zo kan je kiezen uit onder andere volgende doelstellingen voor jouw advertenties:

  • Awareness of merkbekendheid vergroten.
  • Verkeer naar je website brengen.
  • Leads genereren.
  • Verkopen stimuleren.

Het is daarom belangrijk om eerst voor jezelf te bepalen waarom je precies wil adverteren. Deze stap is van cruciaal belang voordat je je advertentie opstart. Als je nog geen idee hebt wat het doel is van je advertentie, heeft adverteren voorlopig geen zin.

Hoe te vermijden: stel duidelijke, meetbare doelstellingen op voor je advertentiecampagnes. Wil je meer verkeer naar je website, leads genereren of directe verkopen stimuleren? Zorg ervoor dat je doelstellingen aansluiten bij je algemene bedrijfsdoelen. En lees in dit artikel hoe je de beste advertentiepositie krijgt in Google Ads.

veelgemaakte fouten

Landingspagina sluit niet aan bij de advertenties

Een effectieve advertentiecampagne moet naadloos aansluiten op de landingspagina waar je jouw doelgroep naartoe leidt. Het is een veelgemaakte fout om aantrekkelijke advertenties te maken die dan helemaal niet overeenkomen met de inhoud of het aanbod op de bestemmingspagina. Dit komt slecht over bij jouw doelgroep en kan verwarrend zijn, dus nadat ze doorgeklikt hebben, haken ze vaak af!

Hoe te vermijden: zorg ervoor dat je landingspagina relevante informatie bevat die aansluit bij wat je in je advertenties belooft. Een duidelijke call-to-action op de landingspagina is ook essentieel om conversies te stimuleren.

Slechte copywriting of beeldmateriaal

Tekst en visueel materiaal zijn cruciaal bij online adverteren. Het is een veelgemaakte fout om slordige, irrelevante advertentieteksten of beelden te gebruiken die niet de aandacht van je doelgroep trekken. Als je geld investeert in advertenties, moeten de tekst en het beeldmateriaal aantrekkelijk zijn zodat jouw doelgroep overtuigd wordt om door te klikken naar jouw website.

Hoe te vermijden: investeer in hoogwaardige copywriting en visueel materiaal. Zorg ervoor dat je boodschap duidelijk en overtuigend is. Test verschillende advertentievarianten om te zien welke het beste presteren. Zorg dat er zeker geen schrijffouten in de tekst staan en gebruik zeker geen stockfoto’s!

Onvoldoende kennis van het platform

Elk online advertentieplatform heeft zijn eigen set regels, functies en best practices. Een veelgemaakte fout is om dezelfde advertentiestrategie op alle platforms toe te passen zonder rekening te houden met de specifieke vereisten en mogelijkheden van elk platform.

Bij Meta-advertising wordt vaak gebruikgemaakt van de blauwe ‘promoot-knop’. Met deze knop kan je in enkele klikken al een advertentie opstarten. Helaas geeft dit soort advertenties niet de beste resultaten, omdat de mogelijkheden van wat je kan instellen (doelgroep, advertentieschema en -plaatsing …) beperkt zijn.

Hoe te vermijden: neem de tijd om elk advertentieplatform grondig te begrijpen. Leer de best practices of schakel een marketingbureau in die advertenties voor jou beheren.

Conclusie

Online adverteren kan een krachtig instrument zijn om je bedrijf te laten groeien, maar het is belangrijk om deze veelgemaakte fouten te vermijden. Door je doelgroep te begrijpen, de juiste doelstellingen in te stellen, consistente landingspagina’s te gebruiken, hoogwaardige content te maken en platform-specifieke kennis te vergaren, kun je je kansen op succes aanzienlijk vergroten.

Wil jij jouw online advertenties uitbesteden om zeker te zijn van warme leads? Neem dan contact op met Varamedia! Onze ervaren professionals beschikken over de juiste kennis en tools om jouw advertentiecampagne succesvol te laten verlopen.

Deel deze blog

Op zoek naar meer informatie?

Gerelateerde blogartikels

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst
Employer Branding

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is
Algemeen

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is
Algemeen

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst
Employer Branding

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?