Breng waarde naar de tafel
Belangrijk om hierbij in het achterhoofd te houden, is dat je vooral beloond zal worden omwille van de waarde die jij geeft. Je moet dus een gever worden. Als je enthousiast wordt van je kennis te delen met anderen, dan zal je energie halen uit het opbouwen van je LinkedIn-bereik. En dat enthousiasme is noodzakelijk om het over de lange termijn vol te houden.
Mensen die enkel “meer volgers” als doelstelling hebben, geven na enkele dagen of weken hun inspanningen meestal op. Het is voor LinkedIn belangrijk dat je een consistente gewoonte kan creëren in het delen van waardevolle content. Hieronder geef ik de stappen die je kan nemen.
Dit artikel is ook te lezen op:
- Mijn LinkedIn pagina (lees het artikel hier)
- Dit blogbericht van Lead Academy
De basics om je LinkedIn-volgers te vergroten
Ten eerst noem ik een aantal basiszaken die je ongetwijfeld al veel gehoord hebt, maar ik alsnog toch moet vernoemen. Ze zijn namelijk belangrijk als basics:
- Optimaliseer je profielpagina: een goede profielfoto, achtergrondfoto, pakkende kop en gedetailleerde samenvatting (met duidelijk je ervaring en expertise) zijn een must!
- Deel content met veel waarde: gedraag je een beetje als ‘doctoraal onderzoeker’ als je op LinkedIn waarde wilt delen. Zorg voor content die fris en vernieuwend is. Vermijd content waarin je gewoon je eigen bedrijf promoot. Dat werkt meestal toch niet.
- Netwerk actief: stuur mensen connectieverzoeken, beantwoord berichtjes, reageer op interessante bijdragen met een waardevolle commentaar, …
- Promoot je LinkedIn profiel: nodig mensen actief uit, voeg je LinkedIn-profiellink toe aan presentaties die je geeft, …
- Bewaar consistentie: in je bijdragen, je commentaren, … Hou vol, geef niet op. Daarom is het belangrijk dat je een grote passie voor je vak hebt: zo zal dit minder als werk, en meer als plezier aanvoelen!
- Vraag om aanbevelingen op je persoonlijk LinkedIn-profiel. Deze geven een stevige boost aan je autoriteit! Vraag aan bv. je klanten of collega’s om een aanbeveling te schrijven.
Content ideeën voor meer LinkedIn volgers
- Deel bijvoorbeeld carrousel advertenties (waarbij je een PDF inlaadt en deze als afzonderlijke carrousel-pagina’s dan te zien is). Maak deze carrousels via Canva.
- Plaats regelmatig updates, artikelen, video’s en slideshows die relevant zijn binnen jouw vakgebied (denk ook aan inzichten, nieuws, trends, …)
- Schrijf je in op een Google Alert voor onderwerpen binnen jouw vakgebied. Deze alerts sturen jou elke dag of elke week een e-mail met het laatste nieuws over die onderwerpen. Gebruik dat als inspiratie voor je LinkedIn berichten!
- Voeg ook persoonlijke inzichten / ervaringen toe aan de content die je deelt.
- Voorzie elk van je contentbijdragen van de juiste hashtags. Gebruik tools als ChatGPT om goede hashtags te vinden en gebruik ook de aanbevelingen van LinkedIn.
De Creatormodus maximaliseert jouw bereik + nieuwe doelgroepen gaan jou ‘plots’ ontdekken
LinkedIn zegt het zelf: de creatormodus is een tool die ‘volgen’ de primaire modus maakt van je profiel waardoor je dus automatisch meer volgers creëert. Als je al veel volgers hebt, zal deze social proof voortaan ook zichtbaar zijn.
Heb je nog niet zoveel connecties/volgers? Overweeg dan een LinkedIn tool als Phantombuster in combinatie met Linkedin Sales Navigator om je volgers organisch te verhogen.
Wat vond je van dit artikel?
Ideeën of commentaar? Reageer gerust! Benieuwd naar jouw ervaring(en).