Marketing uitbesteden aan een intern of extern marketingteam?
Wil je marketing professioneel aanpakken in je bedrijf, dan heb je kortweg twee keuzes: ofwel bouw je een intern marketingteam op als bedrijf, ofwel spreek je een betrouwbare marketingpartner aan met ijzersterke reputatie. Je kan je online marketing uitbesteden aan Varamedia: wij hebben de juiste marketingexperts die een specialisatie hebben in leadgeneratie voor B2B of B2C. Je kan er ook voor kiezen om je team uit te breiden met een nieuwe marketingmedewerker. Welke keuze je ook maakt: hieronder vind je de voordelen en nadelen.
Hoeveel kost het om marketing uit te besteden?
De kostprijs van een externe marketingpartner hangt af van welke services je precies vraagt. Wat je ook nodig hebt: bij Varamedia hebben we één constante. We kijken enkel naar Return on Investment en doen dit aan de hand van conversietracking op de website. Als deze tracking nog niet zou bestaan, is dit het eerste dat we opzetten. Zo meten we precies de toegenomen inkomsten in verhouding tot de marketingkosten. Hiervan kan je een voorbeeld zien op onderstaande afbeelding.
Wil je meer concreet een zicht krijgen op welke kosten je mag verwachten als je marketing uitbesteedt? Aarzel zeker niet om contact op te nemen met ons team zodat we kunnen kijken welke marketingdiensten het best aansluiten bij je marketing- en omzetdoelstellingen.

Voordelen en nadelen van marketing uitbesteden
Voordelen
- Veel goedkoper dan zelf de lonen van een marketingteam te betalen
- Marketing is een specialisatie en deze specialisten vind je niet zomaar op de VDAB
- Een marketingbureau kent de grootste financiële valkuilen in digitale marketing. Wist je dat de standaardinstellingen voor beginners in Facebook en Google ook de duurste zijn?
- Een marketingbureau kan strategisch nadenken en verschillende marketingkanalen met elkaar combineren in 1 strategie.
- Door de nieuwe technologie (Zoom, Google Meet, Whereby, Teams) hoeft je extern marketingteam niet langer als extern aan te voelen. Professionale marketingbureaus onderhouden een nauw contact en plannen geregeld een audiovisueel gesprek met u in. Hierin worden de doelstellingen opnieuw in kaart gebracht en worden de resulaten besproken.
- In marketing is het gezond om af en toe nieuwe mensen te laten kijken naar je resultaten. Een vaste medewerker die goed werk levert, ga je natuurlijk niet ontslaan. Het gevaar bij een vast team van marketingmedewerkers zit hem dan ook in de vastroesten van het innoverend marketingdenken.
Nadelen
- Marketing uitbesteden aan een extern marketingbureau is in sommige gevallen heel duur (er bestaan namelijk heel dure marketing agencies).
- Niet alle marketing agentschappen doen wat ze beloven. Sommige bureaus hebben niet de juiste expertise waardoor veel marketingbudget onzichtbaar het rioolputje in gaat. We hebben zelf al vaak marketing accounts geërfd van een vorig marketingbureau waarbij we de de wenkbrauwen even moesten fronsen.
- Door marketing uit te besteden, bestaat het risico dat het externe marketingteam te weinig voeling heeft met je product en/of bedrijf. Daarom combineert Varamedia voor grote marketingopdrachten steeds standaard marketing agency werk met freelance marketing consulting. Dat gebeurt steeds door één van onze multidisciplinaire marketingexperts.
Conclusie: marketing uitbesteden of niet?
Besteed je marketing zorgeloos uit maar doe eerst grondige research naar de reputatie van je nieuwe marketingpartners. Hebben zij affiniteit met je niche? Hebben ze vernieuwende marketinginzichten voor jouw business? Ligt hun focus op het verhogen van de instroom van leads (resultaten) en niet op waardeloze KPI’s zoals kliks of weergaven? Bieden ze uitgebreide marketingrapportages en face-to-face feedbackmomenten met een marketingexpert aan? En natuurlijk ook belangrijk: zit het gevoel juist, is er een klik?

Facebook marketing uitbesteden
Wil je graag adverteren op Facebook maar raak je niet wegwijs in het complexe Facebook Advertentieplatform? Je bent niet de enige… Ongeveer iedereen die ooit heeft ingelogd op het Facebook Ads Platform zegt achteraf dat dit lijkt op een groot digitaal doolhof. Vind je je weg niet in je doolhof, dan zal Facebook je ongetwijfeld veel te veel geld doen betalen voor je advertenties. Zo zit Facebook nu eenmaal in elkaar en hierop is het business model van Facebook gebaseerd. Wees dus slim en volg niet alle aanbevelingen die Facebook je geeft als je zonder voorkennis het Facebook Advertentieplatform bedient. De meeste keuzes die Facebook standaard voor je invult in je advertentie-instellingen, zijn de keuzes die je ook het meeste geld zullen kosten.
Op zoek naar een marketingpartner die eveneens jouw website kan maken?
Google marketing uitbesteden
Nog zo’n geldvreter is Google Ads: het bekende biedplatform waarin je kan betalen om hoog te verschijnen bij bepaalde belangrijke zoekwoorden. Google Ads is behoorlijk complex en om hier succes te boeken is conversietracking cruciaal. Dat is een instelling die de meeste beginnende adverteerders vergeten in te stellen of niet instellen omdat het technisch nogal veel omwegen bevat. Conversietracking doet je namelijk omwegen nemen via Google Analytics en Google Tag Manager om dit volgens de regels te doen.
Wil je je Google Ads Marketing uitbesteden, klop dan even aan bij Varamedia. Wij hebben jarenlange ervaring met Google Ads, volgende laatste ontwikkelingen op, weten op welke zaken je moet letten en wat belangrijk is om succesvol te zijn in Google.
Online je marketing uitbesteden in 3 eenvoudige stappen
Bij elk nieuw partnership doorlopen wij deze drie stappen. Zo komen wij tot de beste resultaten.
Stap1: Online Marketing Audit
De Online Marketing Audit geeft ons de kans om direct te ontdekken hoe je marketing momenteel gerund wordt en welke opportuniteiten er zijn.
Wat gebeurt onder andere: een SEA audit, een SEO audit en een CRO-analyse van de website. We analyseren de huidige marketingkanalen en de communicatie van alle concurrenten.

Stap 2: Marketingplan
Elk bedrijf is anders en elke niche heeft een eigen marketingrecept.
Op basis van de marketingaudit bespreken we de doelstellingen van je bedrijf. Hieraan koppelen we de juiste marketingkanalen. Niet elk marketingkanaal is geschikt voor zomaar elke niche of elke doelstelling! Wil je meer leads als B2B bijvoorbeeld, dan kijken we meer richting LinkedIn dan Facebook. Wil je meer B2C leads, dan kijken we naar je Search Marketing.

Stap 3: Opstartfase
Tijdens de opstartfase leer je Varamedia beter kennen en halen wij alles uit de kast om zo snel mogelijk die hoge omzetboost te realiseren.
Elk partnership moet groeien, ook het partnership tussen jouw bedrijf en ons marketingagentschap. Maar wees gerust: wij halen alles uit de kast om die relatie optimaal te ontwikkelen met als grootste gemene deler: fantastische resultaten in de vorm van meer leads en meer omzet. Omkaderd door regelmatige face-to-face feedback gesprekken met een van onze ervaren marketing experts en uw persoonlijke Account Manager.
Varamedia: sterk in leadgeneratie
Varamedia heeft bewust gekozen voor één specialisatie: leadgeneratie. Wij hebben ook enkele webshops in beheer maar dit is niet onze hoofdfocus.
Hierdoor zijn wij expert geworden in het genereren van leads voor onze klanten. Deze situeren zich in tal van niches waaronder: Beauty, Bouw, Vastgoed, High Price Retail, Services, Automotive, Finance en Travel.
Wil je je marketing uitbesteden aan een professioneel marketingbedrijf dat ervaring heeft met leadgeneratie? Zoek niet langer en begin met de eerste stap: vraag de Online Marketing Audit aan.
Neem vandaag nog contact op met ons:
-
De beste marketing consultants
Met jarenlange ervaring op de teller en een heel sterke kennis over wat werkt en wat niet werkt in digitale marketing. Besteed je marketing aan ons uit met een gerust gevoel. -
Bespaar geld op advertenties
Door onze diepgaande kennis van de advertentiemarkt kennen wij alle manieren om NOG meer rendement uit je huidig advertentiebudget te halen. -
Marketingresultaten
Het belangrijkste: wij beloven sterke marketingresultaten en houden ons altijd aan deze belofte. Probeer onze diensten uit en lanceer je bedrijf in een nieuwe versnelling.
