Wat is inbound marketing?
Inbound marketing draait om het aantrekken van potentiële klanten door middel van kwalitatieve content en interessante, volledig uitgebouwde websites. Een inbound marketing bureau als Varamedia kan je hierbij perfect helpen!
Bij inbound marketing ga je mensen organisch aantrekken, niet irriteren. Denk bij dat laatste bijvoorbeeld aan de in your face advertenties in tijdschriften of op TV. Ze promoten vaak een product dat je helemaal niet nodig hebt. Na een tijdje zit er wel een catchy jingle in je hoofd, maar dat vind je al eerder irritant.
Inbound marketing gebruikt moderne tools zoals zoekmachine marketing en sociale media om gevonden te worden door de juiste klanten. Zo push jij niet je product, maar trek je klanten aan.
Wat is een inbound marketingstrategie?
Bij een inbound marketing strategie ga je enkel je product of dienst promoten aan zij die er echt geïnteresseerd in zullen zijn. Je gaat hierbij een aantal doelstellingen vooropstellen die een klant stimuleren bij hun buyer journey. Die weg eindigt dan natuurlijk bij jou!
Zo’n strategie is niet meteen opgesteld. Inbound marketing campagnes hebben veel aandacht en know-how nodig om juist gepland te worden. Je hebt hiervoor dus een inbound marketing bureau nodig met expertise.

Varamedia is zo’n bureau. En we kijken ernaar uit om voor jullie onderneming ook inbound marketing te realiseren. De resultaten hiervan kunnen ongelofelijk groot zijn. Dat is waarom wij heel graag inbound marketing gebruiken als hoofdstrategie in een online marketingplan.
Benieuwd naar onze inbound marketing formules?
Inbound vs. outbound marketing
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen inbound en outbound marketing?
Het grootste verschil is dat inbound marketing focust op de behoeften van de klant, terwijl outbound marketing focust op de behoeften van het bedrijf.
Daarmee zie je al snel welk type van content marketing op lange termijn beter aanslaat.

Varamedia als inbound marketing bureau
Bij outbound marketing maak je gebruik van de traditionele media zoals reclamespotjes. Je valt hierbij mensen eigenlijk lastig terwijl ze naar hun favoriete televisieserie kijken. Je ziet hierbij eigenlijk ook niet of je campagne wel echt werkt. Je ziet misschien wel een piek in sales, maar je bent nooit echt zeker of het door de reclamespot kwam.
Je gaat je product of dienst eerder pushen naar de klant toe dan de klant aantrekken. Voor brede naamsbekendheid kunnen traditionele media nog handig zijn, maar een moderne digitale marketing zal proberen zo weinig mogelijk een outbound methode toe te passen.
Inbound marketing wordt soms ook moderne marketing noemen. Vroeger, voor de komst van zoekmachines zoals Google en Bing, kon je eigenlijk alleen aan outbound marketing doen of moest je vertrouwen op mond-op-mondreclame.
Nu kan je direct op de behoeften van een klant reageren. Inbound marketing gaat namelijk verschillende strategieën inzetten om de online vindbaarheid te vergroten voor bepaalde mensen. Via zoekmachine optimalisatie ga je er bijvoorbeeld voor zorgen dat je hoog in Google scoort op bepaalde zoekwoorden.
Op lange termijn ga je hier niet enkel klanten mee bereiken, maar ook houden. Omdat ze aangetrokken worden door je product en niet door enkel de brand, blijven ze tevreden klanten. En blije klanten zijn terugkerende klanten!
Een mix van inbound en outbound?
Volledig outbound marketing mijden is echter niet nodig. Vaak kan een inbound marketing strategie een vleugje outbound gebruiken om een brede naamsbekendheid te krijgen en mensen te bereiken die nog geen koopintentie hebben, maar eigenlijk wel je product kunnen gebruiken.
Online outbound methodes zijn bijvoorbeeld SEA en social media advertising. Ze mogen niet de kern zijn van een marketingstrategie, maar kunnen een inbound marketing strategie wel mooi aanvullen.
Geïnteresseerd in onze expertise?
De tools van een inbound marketing bureau
Nu vraag je je natuurlijk af hoe een inbound marketing bureau precies te werk gaat. Elk marketingbureau gaat een eigen mix hebben van technieken om de beste strategie te ontwikkelen voor jouw bedrijf.
Deze strategie bestaat echter meestal uit een combinatie van de volgende tools.
De belangrijkste manier om je inbound marketing goed af te stellen is het ontwikkelen van buyer persona’s. Een buyer persona is een verpersoonlijking van de klant die je wilt aanspreken met je product of service.
Door het maken van een model van je ideale klanten, ga je veel concreter te werk kunnen gaan om de juiste content te maken. Via dit model ga je leads verder kunnen opvolgen en bepalen in welke lifecycle stage ze zich bevinden. Op basis van de fase binnen dit proces, ga je andere content tonen.
Hiermee ga je dan ook betere resultaten behalen en op je website veel beter aan conversie kunnen doen. Met een doel werken is altijd efficiënter dan zomaar wat dingen te proberen!
Bij Varamedia doen wij voor jouw bedrijf een uitgebreid onderzoek om buyer persona’s samen te stellen die perfect passen bij de producten of services die je onderneming aanbiedt. Leer je graag ook zelf hoe je zo’n buyer persona samenstelt? Marketingbureau Invisible Puppy legt het voor je uit in hun blogpost.
In inbound marketing is zoekmachine optimalisatie onmisbaar. Het is de beste manier om aan een nood van een klant te beoordelen. Wanneer iemand iets wil kopen, gaat die persoon in de meeste gevallen Google gebruiken om te zien waar het product te vinden is.
In uitzonderlijke gevallen gaan mensen meteen naar een winkel om te gaan zoeken, maar tegenwoordig zoeken steeds meer mensen eerst nog eens online op of het wel in die winkel te vinden is. Het is op dat moment dat je het best je product kan tonen.
SEO zorgt ervoor dat je website hoog scoort in Google en dus op de eerste pagina belandt wanneer mensen een bepaald zoekwoord gebruiken. Iemand met hoge koopintentie gaat namelijk niet al te ver willen zoeken naar een product. Wanneer is de laatste keer dat je op de vijfde pagina van je zoekresultaten bent gaan kijken? Precies!
Met SEA, ook wel zoekmachine adverteren, ga je betalen om hoog in Google te verschijnen in het gedeelte advertenties bij de zoekresultaten. Google Ads kunnen heel rendabel zijn als ze goed worden afgesteld. Ze zijn nog net iets anders dan traditionele outbound advertenties, aangezien je de advertenties gaat afstellen op bepaalde zoekwoorden.
Dit is handig om een boost te geven aan je bereik. Samen met sterke SEO ga je dan snel een piek zien in de bezoekers en leads op je website.
Bij copywriting komen SEO en creativiteit samen om sterke verhalen te schrijven die ook resultaten boeken. Het is een efficiënte vorm van content marketing die ervoor zorgt dat klanten op je website blijven.
Met lege websites ga je weinig mensen aantrekken. Bezoekers lezen graag wat meer over het product dat ze zouden kopen en waar je bedrijf voor staat. Authenticiteit is hierbij heel belangrijk. Niemand wil de zoveelste generische tekst lezen over een pyjamabroek. Denk dus aan wat jouw bedrijf uniek maakt en verwoord dit op een goede manier.
Bij inbound marketing is het belangrijk om sterke copywriters te hebben die jouw bedrijf kennen en in de juiste tone of voice informatie kunnen overbrengen. Het copywriting team bij Varamedia weet exact hoe creativiteit met marketing te combineren, waardoor we vliegensvlug commerciële webteksten kunnen schrijven die ook aangenaam zijn om te lezen.
Een inbound marketing bureau met een brede, sterke visie zal ook rekening houden met sociale media. De gemiddelde persoon spendeert namelijk wel wat uren per dag op sociale media. Ondertussen zijn platformen zoals Facebook en Instagram meer geworden dan een chronologische stroom posts. Door hun algoritmes kan je net zoals bij zoekmachines heel gerichte content tonen
Bij social media marketing ga je verschillende kanalen gebruiken langs waar je de juiste boodschap over jouw merk of bedrijf gaat promoten. Je zit hier soms nog op de grens tussen inbound en outbound marketing, aangezien je bij bijvoorbeeld Facebook en Instagram nog vaak gebruik zal moeten maken van advertenties om je bereik te vergroten.
Veelgestelde vragen
Is een inbound marketing bureau duurder?
Een inbound marketing bureau is zeker niet duurder dan traditionele marketing. Integendeel! Het is veel rendabeler aangezien je vaak veel meer kwalitatieve leads gaat genereren dan bij outbound marketing. Het is dus niet enkel voordeliger, het brengt ook veel meer op.
Zorgt een inbound marketing bureau voor meer sales?
Omdat je bij inbound marketing gaat focussen op relevante content te tonen aan mogelijke klanten, ga je veel sneller leads binnenhalen die geïnteresseerd zijn in kopen. Je gaat binnen je SEO goede content maken die afgestemd is op de verschillende fases in de sales funnel. Deze aanpak ga je natuurlijk ook zien in je sales.
Werkt inbound marketing voor iedereen?
Jazeker! Voor elk bedrijf is het inhuren van een inbound marketing bureau een meerwaarde. Ze zorgen er namelijk voor dat je brand op een goede en doeltreffende wijze aan bekendheid wint. Je bent dan niet dat bedrijf van de irritante reclames, maar het bedrijf met de geweldige producten die je nodig hebt in je leven!
Inbound marketing bij Varamedia
Onze inbound marketing aanpak richt zich op sterke leadgeneratie. Als experten in SEO, SEA en het genereren van kwalitatieve leads zorgen wij voor goede resultaten, zowel op korte als op lange termijn!