
Waarom als bedrijf aan affiliate marketing doen in Nederland?
Affiliate marketing in Nederland is bezig aan een sterke opmars. Zo goed als elk bedrijf dat in e-commerce of leadgeneratie actief is, heeft veel baat bij het inschakelen van affiliate – publishers – die als online vertegenwoordigers werken op commissiebasis.
Tip: bekijk ook het blogartikel van Affiliateblogger over alle netwerken in Nederland.
Zoek je als publisher informatie over hoe je geld kan verdienen met affiliate marketing, dan vind je hierover meer informatie op dit blogartikel over geld verdienen via het internet.
Over ons: wij zijn een affiliate marketing agency met jarenlange ervaring met het opzetten van partnerships met affiliate partners en influencers.
Veelgestelde vragen over affiliate marketing in Nederland
We gaan het hebben over affiliate marketing voor adverteerders.
- Hoe kan je als adverteerder aan affiliate marketing in Nederland doen?
- Bij wie klop je aan en waarop moet je letten?
- Wat is belangrijk om te weten?
Hier kom je dit allemaal te weten!
Stap 1: in welke niche ben je actief?
In Nederland zijn in zowat alle niches adverteerders actief op het gebied van affiliate marketing.
Als je kijkt naar de beschikbare campagnes bij TradeTracker Nederland bijvoorbeeld, zie je alle soorten niches binnen Travel, Shopping, Services en zelfs Financiële producten. Klik zeker eens op de URL om al deze campagnes te bekijken. Het is indrukwekkend en er zitten veel bekende namen tussen!
Op z’n minst gezegd mag je dus wel veronderstellen dat:
Alle niches die online leads genereren en/of aan e-commerce doen, komen in aanmerking voor affiliate marketing.
Er zijn haast geen uitzonderingen op deze regel. Zowat elke niche heeft veel belang bij het inschakelen van affiliate marketing.
Wel zijn er een aantal minimum criteria op vlak van schaal:
- Als e-commerce bedrijf heb je een minimum maandomzet van €50.000 om affiliate marketing e-commerce rendabel te kunnen voeren.
- Als bedrijf in leadgeneratie genereer je minimaal 10 leads per dag om affiliate marketing leadgeneratie rendabel te kunnen voeren.
Deze regels zijn behoorlijk belangrijk: heb je minder omzet en/of leads dan hierboven aangegeven, dan zal de interesse onder publishers matig zijn en zal je campagne geen groot succes worden. Hierop zijn altijd uitzonderingen, maar deze bepalen niet de regel.
Tot slot nog even dit: affiliate marketing wordt gezien als een toevoegkanaal waarbij je als bedrijf gemiddeld 5 à 15 procent kan toevoegen aan de huidige omzet / leadsinstroom.
Op zoek naar affiliate marketing?
Overzicht van alle adverteerdersniches die actief zijn in affiliate marketing
Hieronder vind je een overzicht van alle niches die zijn aangesloten bij TradeTracker.
Ook bij de concurrerende affiliate netwerken als Awin of Daisycon vind je een gelijkaardige overzichtslijst. Deze lijst met niches die in aanmerking komen, is dus universeel en geldt voor alle affiliate netwerken in Nederland en zelfs globaal.
Het zijn er heel wat, bekijk het zelf maar hieronder.
Bron: TradeTracker
- Auto’s, motoren en fietsen
- Baby & kinderen
- Bloemen
- Boeken, kranten en tijdschriften
- Boten en watersport
- Cadeaus en gadgets
- Dagaanbiedingen en groepdeals
- Dating
- Dieren
- Domeinnamen en hosting
- Elektronica en witgoed
- Entertainment en ontspanning
- Erotiek
- Eten en drinken
- Feestartikelen
- Financiële producten
- Games en spellen
- Gezondheid en verzorging
- Hard- en software
- Hobby en vrije tijd
- Juridisch
- Kantoor
- Kunst en lifestyle
- Mode en sieraden
- Overige
- Persoonlijke internetdiensten
- Reizen en vakanties
- Speelgoed
- Sport en recreatie
- Telecommunicatie
- Warenhuizen
- Werk, opleiding en carrière
- Wonen, huis en tuin
- Zakelijke dienstverlening
Laat ons voor de zekerheid misschien nog even opfrissen wat affiliate marketing is: hierbij werk je als bedrijf samen met publishers / influencers die commerciële uitingen van je bedrijf op hun platform plaatsen.
Zij vragen hiervoor geen vaste vergoeding (hoewel er altijd uitzonderlijke deals mogelijk zijn) maar vragen een commissie bij elke aangebrachte verkoop en/of lead.
Kan je je een niche indenken die geen baat kan hebben bij het inschakelen van dergelijke “virtuele vertegenwoordigers”? Er zijn haast geen niches die hiervan geen gebruik zouden kunnen maken. Wel zouden we het volgende kunnen stellen: hoe sterker de regulering in een bepaald marktsegment, hoe minder interessant affiliate marketing wordt.
Neem bijvoorbeeld de sector van geneesmiddelen: hier is het niet mogelijk om medicijnen zomaar online te gaan promoten via affiliate websites. Anderzijds kan je wel medicijnen online kopen in bepaalde gevallen. De affiliate campagnes die online staan in de pharma-industrie hebben altijd meer te maken met drogisterij dan met echte pharmacie.
Stap 2: om succesvol te zijn in affiliate marketing heeft je niche veel publishers nodig
Sommige niches zijn beter dan andere om affiliate marketing succesvol in te kunnen zetten.
Neem bijvoorbeeld de niche van Financiële producten (zoals verzekeringen, online leningen of online hypotheekaanvragen). Hierin zijn veel minder publishers actief dan in bijvoorbeeld de niche van Travel, waarin duizenden bloggers en reiswebsites bestaan.
Als er in Nederland 100 gespecialiseerde contentwebsites over de Financiële sector bestaan, zou het waarschijnlijk veel zijn. Vergelijk even zelf de websites www.sparen.nl en www.reisgraag.nl. Van welke niche denk je dat er het meeste websites bestaan in Nederland?
Niet elke sector heeft evenveel publishers die open staan voor affiliate marketing.
Affiliate marketing gebeurt nu eenmaal via publishers – en in sommige niches bestaan meer publishers dan in andere.
Geen content publishers in je niche? Ook dan blijft affiliate marketing interessant
Stel dat je in een gespecialiseerde niche als de financiële sector actief bent waarin relatief weinig publishers actief zijn. En je wilt affiliate marketing inschakelen voor je organisatie.
Dan vraag je je nu misschien af of dit wel interessant zou kunnen zijn?
Het antwoord is: ja.
Ten eerste: affiliate marketing is performance marketing. Je betaalt enkel voor resultaten.
Ten tweede zijn er nog tal van andere publishertypes naast de content publishers. Hieronder lijsten we deze even op.
- Blogs
- Cashback en Loyaltyprogramma’s
- Deals en aanbiedingen
- Directory sites (startpagina’s)
- Display en Media-inkoop
- E-mail Marketing
- Kortingscodesites
- Reviewsites
- Social, Community’s en Forums
- Technologiepartners (bv. Retargeting)
- Vergelijkingswebsites
- Zoekmachinemarketing
In veel sectoren die afhankelijk zijn van leadgeneratie werkt bijvoorbeeld e-mail marketing heel goed in de context van affiliate marketing.
Hierbij schakelen grote publishers hun gigantische databases in om nieuwe aanmeldingen voor jouw bedrijf te genereren. Dit gebeurt allemaal GDPR-proof.
Hoe goed converteert affiliate marketing?
De hamvraag blijft natuurlijk: zorgt affiliate marketing voor meer conversies? Ook al is het performance marketing (en betaal je enkel voor resultaten), je wilt natuurlijk wel een bepaalde garantie alvorens je de tijdsinvestering neemt om:
- Je aan te sluiten bij een Nederlands affiliate netwerk
- Technisch: het tracking script laat installeren op de website bedankingspagina’s
- Publishers te managen
- Transacties op te volgen en te keuren
Hier bespreken we nog kort even de twee type zakenmodellen online: e-commerce en leadgeneratie. Hoe goed converteren deze met affiliate marketing?
E-commerce doet het zeer goed
Over het algemeen doen alle partijen in e-commerce in het affiliate marketinglandschap van Nederland het zeer goed.
Waarom? In deze sector zijn meer dan voldoende publishers: denk aan de vergelijkingswebsites als beslist.nl of reviewsites zoals kieskeurig.nl.
Een van de meest succesvolle e-commerce sectoren is Travel. Daarnaast is Shopping ook heel succesvol: denk aan Fashion, Drogisterij of Geschenken.
En leadgeneratie?
In sommige sectoren van leadgeneratie (financiële producten, investeringsvastgoed, woningrenovatie) is het veel moeilijker om relevante publishers te vinden.
Hier moet je vertrouwen op de ruime ervaring van het affiliate netwerk. Want zoals we hoger al schreven, zijn er in Nederland veel vormen van affiliate marketing. Tip: schrijf elk affiliate netwerk van belang even aan en vraag letterlijk naar hun referenties op vlak van leadgeneratie. Belangrijk hierbij is om te peilen naar echte cases van concullega’s.
Publishers in Nederland
Het aantal Publishers (Affiliates) dat in Nederland actief is, is zo breed dat het haast onmogelijk is hier een lijst van te maken. Enkele heel bekende Publishers zijn onder meer ING (ING Plus Deals) en VTWonen.
Affiliate netwerken in Nederland
De meest relevante affiliate netwerken in Nederland zijn: TradeTracker Nederland, Daisycon, AWIN, TradeDoubler.
Vragen hierover? Contacteer ons affiliate marketing agency vrijblijvend via het contactformulier.
Wij helpen adverteerders met het managen van hun affiliate marketing campagnes en het verhogen van het rendement.
Neem vandaag nog contact op met ons:
-
Affiliate marketing expertise
Als Affiliate Marketing Agency weten wij precies wat nodig is om affiliate marketing campagnes een succes te maken. -
Marketingresultaten
Wij koppelen de affiliate marketing strategieën aan je grotere marketingplan want je weet: marketing is één groot ecosysteem. Zo kan affiliate marketing ook helpen met je SEO en domeinautoriteit (indien je het verstandig aanpakt). Contacteer ons voor meer informatie!
