Varamedia

Link building experts: wij bieden een garantie op hoogste resultaten

Varamedia is het Link Building agency bij uitstek met een netwerk van meer dan 1500 websites en daarnaast een dedicated SEO-team dat zoekt naar relevante posities voor jouw website, in elke specifieke niche. 

Voor elke klant gaan wij op het web manueel op zoek naar de beste posities. Vervolgens starten we een gesprek en onderhandeling op met deze websites en zorgen we ervoor dat jullie link building positie enorm verstevigt.

Link building volgens de richtlijnen van Google

Wij leggen nooit links op websites die niet thematisch gerelateerd zijn aan jouw website. Zit je bijvoorbeeld in de sector van voeding en gezondheid? Dan leggen wij enkel links vanop websites die ook datzelfde onderwerp behandelen. 

Met andere woorden: de links die wij leggen zijn contextueel relevant en hebben daardoor een maximale impact. Het resultaat? Een veel hogere positionering in Google.
rising_graph

Wat doet linkbuilding met je positie in Google?

Link building is een vorm van off page SEO waarbij we de autoriteit van onze eigen website opkrikken door ervoor te zorgen dat andere websites een relevante link leggen naar onze website. Simpel gezegd.

In de praktijk is dat natuurlijk niet zo eenvoudig, want waar vind je websites die naar jou willen linken? En belangrijker: met relevante ankerteksten en vanuit een relevant domein? 

Dat is de kunst van het link builden. Het is een echte specialisatie en zelfs veel SEO-bureaus wagen er zich amper aan. Daarin maken wij het grote verschil. 

We leggen je graag meer uit over hoe linkbuilding werkt en geven je een paar SEO linkbuilding tips mee. 

Wil je met je website hoger in de zoekresultaten komen? Lees dan verder!

SEO linkbuilding

Binnen SEO en online marketing is linkbuilding heel belangrijk om als autoriteit voor het beoogde zoekwoord over te komen in zoekmachines. Naast een goede copywriting en andere SEO tools is het belangrijk om relevante backlinks te verzamelen. Dat is echter niet altijd even gemakkelijk want je moet eigenlijk andere website-eigenaren op een natuurlijke manier overtuigen om een externe link naar jouw pagina te plaatsen.

Maar hoe werkt linkbuilding dan? Hoe overtuig je een zoekmachine dat jouw website een betere autoriteit heeft dan een andere website? Het online marketing stappenplan voor linkbuilding is eigenlijk eenvoudig maar daarom niet minder moeilijk. 

Om succesvol te zijn in link building voor SEO moet je enerzijds goede research skills hebben en anderzijds goed kunnen en durven onderhandelen

Het research gedeelte slaat op het zoeken naar websites die thematisch gerelateerd zijn aan jouw website. Daarna moeten deze websites aangeschreven én overtuigd worden tot een samenwerking. 

Dat is niet iets dat iedereen even goed en graag doet. Daar komt Varamedia in tussen!

We meten het resultaat van onze link building inspanningen met een SEO nulmeting: we kijken welke positie je vandaag bekleedt in Google en meten dan enkele weken later je stijging of daling. 

De resultaten die wij met link building optekenen voor onze klanten zijn steeds fenomenaal. Elk van onze projecten noteert een grote stijging van zodra wij aan de slag gaan met links opbouwen. 

Schakel Varamedia nu in voor link building en krijg een unieke geen-resultaten-geld-terug garantie. Geen resultaten binnen de drie maanden? Geld terug!

Maak gebruik van onze aanbieding en loop geen enkel risico door Varamedia in te schakelen en je zal zelf zien: je website wordt véél beter gevonden in Google door je doelpubliek.

'Koop' geen backlinks!

Sommige mensen vallen terug op backlinks kopen, maar dit heeft Google snel door. Je hebt dan wel een heel aantal links, maar niet met de juiste domein autoriteit. Dit gaat ervoor zorgen dat Google je juist lager in de rankings plaatst. 

Het ‘aankopen’ van backlinks is als praktijk dus zeker niet aan te raden. Het algoritme van de zoekmachine heeft tal van antennes die dit soort praktijken kunnen opsporen. Een van de ‘straffen’ die je kan krijgen, is een gevreesde Google penalty, waarbij je (tijdelijk) minder hoog scoort in de online zoekresultaten. 

Stel dat je toch ooit backlinks kocht, of er komen ongewild backlinks naar je website die je eigenlijk niet wilt, dan kan je deze ‘disavowen’. 

Via deze link vind je de disavow tool van Google waarbij je links kan ‘afwijzen’ en zo Google laat weten dat zij in haar algoritme geen rekening mag houden met deze backlinks.

Wil je weten wat goede backlinks van slechte onderscheidt? Hierbij lijsten we alle verschillen even voor je op.

Kenmerken van een goede backlink
  • De link komt van een pagina die relevant is voor jouw website.
  • De relevante pagina zelf is een kwalitatieve bron binnen je niche.
  • De ankertekst op de pagina bevat jouw zoekwoord.
Kenmerken van een slechte backlink
  • De link komt niet van een relevante website.
  • Google heeft door dat je PageRank probeert te manipuleren door 1) links te kopen en 2) te veel linkruilen gebruikt.
  • Er wordt gerefereerd naar een kapotte link.

Op de blog van Digital Climax kan je lezen hoe je slechte backlinks kan verwijderen.

Hoe werkt linkbuilding?

Het bouwen van links verloopt bij ons steeds op dezelfde doeltreffende manier: 

  • We bekijken de belangrijkste keywords waarop je website moet ranken en onderzoeken in eerste instantie of deze inhoudelijk op punt staan of mogelijks nog kunnen verbeteren (= on-page SEO). 

  • Vervolgens onderzoeken we of de interne linking van je website klopt en geen onduidelijkheid kan scheppen voor Google (= on-page SEO). 

  • Daarna starten we een positietracking op deze keywords en doen we een nulmeting. Het link building proces kan beginnen. 

  • Hierna zoeken we relevante websites met content over dezelfde onderwerpen als waarover jouw website gaat. We zoeken deze websites met gebruik van tools als SEMrush of Ahrefs. Dit gaat natuurlijk gepaard met onze ruime ervaring en eigen partnernetwerk. 

  • We plannen twee type links in: blog posts en partnerlinks. In specifieke verhouding afhankelijk van je type website, je huidige ranking in Google en je budget. 

  • De resultaten beginnen te komen. Het rendement van de campagne volgen we op aan de hand van onze eerder ingestelde nulmeting en positietracking. Je ziet de gemiddelde posities in Google zelf verschuiven richting de 1. Vandaag sta je bijvoorbeeld op een gemiddelde positie 45, volgende week gemiddeld op positie 40, de week erna op 35, enzovoort.

Soorten linkbuilding

1. Interne linkbuilding

De ranking van je pagina wordt door een zoekmachine ook berekend op basis van de interne links op je webpagina's. Interne links zijn links die je van de ene pagina naar de andere binnen je eigen website verwijst. Ze krijgen vaak minder waarde dan externe links, maar die waarde is geen nul. Het leest ook aangenamer voor de bezoeker om te kunnen doorklikken naar nieuwe informatie.

Het is dus voor je SEO ook belangrijk om aan interne linkbuilding te doen. Wil je op bepaalde zoekwoorden hoog scoren? Waarschijnlijk heb je op andere plaatsen op je website artikels die ook over dat zoekwoord praten, maar het niet als hoofdonderwerp hebben. Het heeft heel wat toegevoegde waarde om op deze woorden een link te zetten naar het relevante artikel.

2. Externe linkbuilding

De belangrijkste linkbuilding is natuurlijk externe linkbuilding. Het zijn externe links die voor het meeste link juice zorgen en de autoriteit van je pagina zullen doen stijgen. 

De beste backlinks krijgen je door zelf relevante content online te zetten. Andere websites zullen dan (hopelijk) uit zichzelf naar jouw pagina gaan linken. Dit heeft een goede invloed op de ranking van je website, aangezien Google kijkt naar hoe natuurlijk de backlink is.

Kwalitatieve content vergemakkelijkt ook het onderhandelingsproces in linkbuilding: hoe hoger de kwaliteit is, hoe gemakkelijker wij andere websites kunnen overtuigen om jouw artikel als referentie op te nemen met een link.

Varamedia helpt met externe en interne linkbuilding

Een linkbuilding agency zoals Varamedia gaat je enerzijds helpen om als relevant over te komen naar zoekmachines en andere pagina's, maar gaat ook helpen om zichtbaar te worden in de zoekresultaten.

Relevante content maakt niet uit als niemand de content kan zien! Wij zorgen er met link building voor dat jouw content door véél meer mensen in Google wordt gezien.

search_glass

3. Social linking

In tijden van Instagram en Facebook worden digitale marketing strategieën die ook gebruik maken van sociale media steeds belangrijker. Daarom moeten we sociale media ook inzetten in het linken van je website met de rest van het internet. 

Social links werken iets anders dan backlinks, maar worden ook in de Google Ranking opgenomen. Hierbij is het voornamelijk belangrijk dat je posts gedeeld worden.

Dat laatste zorgt ook voor een natuurlijke referral traffic op je pagina. Mensen gaan namelijk via je social media profielen doorklikken naar je website en blijven er even hangen. Zelfs wanneer dit niet veel link juice geeft, is het handig om in je linkbuilding rekening te houden met deze kanalen. 

Social linking kan dus belangrijk zijn voor de SEO van je pagina.

De belangrijkste elementen van linkbuilding

1. High-quality links

Zoekmachines zoals Google tellen bij het bekijken van je website het aantal backlinks. Er wordt daar in tweede instantie gekeken naar de kwaliteit van de backlinks. 

Op basis hiervan krijgt jouw pagina een hogere autoriteit of juist een lagere positie in de zoekresultaten. 

Het mogen dus geen spammy domeinen zijn of zelfs domeinen uit een ver, vreemd land. We werken het liefst met domeinen uit het eigen land: België of Nederland. Dit zijn allemaal factoren waar het algoritme van een zoekmachine rekening mee houdt. 

Ga dus zeker niet naar eender welke website verwijzen om zoveel mogelijk backlinks op te bouwen. 

Kijk altijd naar de kwaliteit van de pagina's waar je naar verwijst én die naar jou verwijzen. Google is slim genoeg om te weten wanneer je eigenlijk aan een simpele linkruil doet. Ze hebben zelf een pagina over zogenaamde "link schemes" waarin ze duidelijk zeggen dat duidelijke manipulatie van PageRank niet toegelaten wordt. Het gaat er echter om gevallen van overmatige linkruil.

2. Link juice

Link juice is niet het nieuwste hippe sapje, maar het doorgeven van waarde via backlinks. Webpagina's krijgen een bepaalde waarde van zoekmachines zoals Google. 

Een link tussen twee pagina's zal ervoor zorgen dat deze waarde kan doorsijpelen. Een kwalitatieve pagina zal veel meer waarde doorgeven dan een slechte pagina. 

Het is dus belangrijk om veel link juice te krijgen bij je links. Dat doe je niet enkel door zoveel mogelijk links te plaatsen, maar ook door kwalitatief sterke backlinks te gebruiken. Het is via de link juice dat Google de autoriteit gaat bepalen.

3. (Do) follow vs nofollow

Je kan in een link een follow of nofollow tag toevoegen. Dit bepaalt of Google de backlink wel of niet mag volgen. Bij een nofollow tag zal Google de link niet volgen en dus ook geen link juice doorgeven. De zoekmachine negeert de link compleet in de PageRank.

Zorg er dus voor dat de externe links die je gebruikt follow zijn. Dit is de enige manier om link juice te krijgen en je autoriteit op te bouwen in Google. Lees hier het artikel van Google: Hoe zoekalgoritmen werken.

Toch zijn nofollow links niet compleet onbruikbaar volgens veel SEO experten. In het artikel van TekstMeester wordt uitgelegd wat het nut van nofollow links kan zijn voor het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. 

Een linkbuilding strategie gaat ook over meer dan zoveel mogelijk backlinks te krijgen, maar ook over het verkrijgen van een kwalitatief linkprofiel.

Ankertekst

Het kan zijn dat je aan alle voorwaarden voldoet, maar toch niet de juiste link juice krijgt van de backlinks. Dit kan soms te maken hebben met de ankertekst (anchor text). Dat is het woord waar de URL op gelinkt zit. Dit is soms de URL zelf (naked links) of een relevant zoekwoord.

Hierbij kan veel misgaan. Een van de grootste concrete voorbeelden is Adobe. We geven hier een voorbeeld uit 2020: toen rankte Adobe op plaats 1 in Google op het keyword ‘click here’

Dat kwam doordat veel websites de tekst "Klik hier om Adobe Reader te downloaden" gebruikten bij hun pdf-documenten. 

"Klik hier" of “Click here” was dan de ankertekst voor de link naar de Adobe website.

adobe_anchor

Google is er al beter in geworden dergelijke situaties te voorkomen, maar dat zorgt er ook voor dat het als ankertekst redelijk waardeloos is.

Copywriting en linkbuilding

Linkbuilding heeft natuurlijk geen zin als je zelf geen goede content hebt. Je kan andere sites enkel overtuigen om externe links te maken naar jouw pagina als dat ook een toegevoegde waarde heeft. 

Daarom: verwaarloos binnen je digitale marketing plan zeker de copywriting niet. Werk daarom enkel samen met de beste copywriters of zoek een ultradegelijk copywriting bureau met ruime kennis van SEO copywriting. 

Bij Varamedia werken wij met een heel team SEO copywriters die maar al te graag hun tanden in een nieuwe onderwerp zetten om interessante copy te schrijven.

Er wordt dan content gemaakt die de moeite waard is voor andere websites om naar te refereren én goed scoort in de zoekmachines. Zo ga jij organisch stijgen in de zoekresultaten en steeds meer leads genereren.

copywriter

Linkbuilding uitbesteden vs. zelf doen

Je kan altijd proberen zoveel mogelijk zelf te zorgen voor een goede SEO van je pagina's. Er zijn voldoende online opleidingen waarbij je veel kan leren over SEO, copywriting en linkbuilding. 

Vaak is het toch beter om SEO, en zeker linkbuilding, uit te besteden aan een SEO bureau dat kennis van zaken heeft.

Bij Varamedia hebben we jaren expertise in SEO, waaronder ook kwalitatieve linkbuilding. We helpen je snel aan een goede linkbuilding strategie waar je maand na maand de positieve effecten van zal kunnen ervaren!

Jullie willen gevonden worden, wij kennen alles van Google. Laat ons samenwerken en ervoor zorgen dat jullie veel hoger ranken in zoekmachines. 

Contacteer ons vandaag nog voor een gratis en vrijblijvend eerste marketing consultatiegesprek. Hierbij analyseren we jullie website, jullie posities en jullie concurrenten. Na dit gesprek ken je alle stappen die je moet nemen om verder te groeien en je concurrenten voorbij te steken.

Verhoog je omzet met link building. Contacteer ons voor een gratis analyse!

CONTACTEER ONS

0 of 350