Hoeveel kost een goede website?
Een nieuwe website laten maken kan al snel wel wat kosten. Maar hoeveel kost dat nu precies? De prijzen lopen nogal uiteen afhankelijk van jouw noden en de kwaliteit van het webdesign bureau. Sommige designers vragen tot meer dan €15.000 voor een website, anderen rekenen €5000.
Prijzen om een ‘gemiddelde’ website te laten bouwen
Over het algemeen zal een kleine website voor leadgeneratie met pakweg een 10-tal pagina’s je tussen de €2500 en €3500 kosten.
Wil je nog groter gaan, dan zal de prijs natuurlijk mee stijgen, want hoe meer webdesign er moet gebeuren, hoe meer werkuren dat kost.
Laat je zeker nooit afschrikken van de prijs van een website: een goede website is voor veel ondernemingen wat bv. een machine zou zijn in een fabriek: onmisbaar. Als je nalaat om te investeren in die website, dan zal dat onvermijdelijk reflecteren op de vlotheid waarmee je leads genereert en dus klantenaanvragen binnenkrijgt.
Een website die solide is gebouwd, zorgt ervoor dat je nadien meer zorgeloos kan ondernemen op vlak van:
- Leadgeneratie: een site die iets geavanceerder werd gebouwd, maar hierdoor wel in Google bovenaan staat… zorgt uiteraard voor instroom van leads en dus klanten.
- Sales: een website die goed informatief in elkaar steekt, bevordert het salesproces. Mensen komen binnen in het CRM en zijn al wat ‘warm’ waardoor het salesteam meer rust ervaart.
- Personeel aantrekken: mensen gaan graag werken bij een werkgever die een positieve indruk maakt. Employer branding is van groot belang vandaag de dag om getalenteerde mensen te overtuigen bij jou te solliciteren.
Bij een grotere website kost het natuurlijk al wat meer: het webdesign bureau zal altijd met jou bespreken wat mogelijk is binnen je beoogd budget.
Bij Varamedia geloven we dat een commerciële website een onmisbaar element is binnen de marketing van jouw bedrijf. Hier komen geen verborgen kosten bij kijken, maar simpelweg een realistische prijs voor een goed functionerende site.
En hierbij verliezen we het belangrijkste niet uit het oog: een site dient om omzet te genereren, klanten aan te trekken, je bedrijf te doen groeien.
Een goede website verkoopt zichzelf aan je klant waardoor leads en sales heel vlot de virtuele voordeur binnenkomen.
Welke factoren bepalen de prijs?
Niet enkel de grootte van de website bepalen de prijs, maar ook de verschillende functionaliteiten die je website nodig heeft. We zetten even de grootste factoren die de prijs van een site laten maken bepalen op een rijtje:
Voor een persoonlijke blog is het misschien nog voldoende om geen eigen domeinnaam te hebben, maar voor professionele websites is een domeinnaam noodzakelijk om een eigen brand op te bouwen. Dit is echter niet gratis. Hetzelfde geldt voor hosting. Je site moet via een snelle server kunnen draaien.
Je website moet ook gevonden kunnen worden. Hiervoor moet je hoger scoren in Google dan concurrerende websites. Een goede SEO is dan onmisbaar. Zoekmachines zoals Google ‘lezen’ heel snel je site om te zien of hij goed genoeg is om te tonen aan bezoekers. Veel andere metrics zoals sessieduur of scrollgedrag spelen hierbij ook een belangrijke rol.
CMS of voluit Content Management Systeem is de softwaretoepassing die toelaat dat meerdere gebruikers gemakkelijk de content op de website kunnen aanpassen, bijhouden en publiceren.
Op de website van Optimizely kan je meer lezen over het nut van een CMS en de verschillende systemen die beschikbaar zijn voor het maken van een site. Wij werken vaak met WordPress omdat WP als CMS door ongeveer 30 procent van alle ondernemers wereldwijd wordt gebruikt. Het is super flexibel en kan gemaakt worden in elk mogelijk design. Daarnaast kan ook gewerkt worden met templates om de kosten te drukken, maar dat is dus zeker geen verplichting.
De bedrijven die WordPress gebruiken zeggen allemaal dat het weinig tijd in beslag neemt om aanpassingen te doen, je kan gemakkelijk nieuwe klanten bereiken met unieke content, je kan ondernemingen overtuigen van je expertise als bedrijf. alle soorten aanpassingen en updates aan.
Je website moet er natuurlijk ook mooi uitzien en relevante illustraties bevatten om je site visueel overzichtelijk te maken. Een webdesignbureau zal vaak een abonnement hebben op de belangrijkste databanken met stockfoto’s, maar ook een aantal grafische ontwerpers in dienst hebben. Zo is je website véél meer dan een reeks teksten, maar een echt visueel aantrekkelijk leadgeneratie kanaal. Online Marketing
Een website laten maken stopt niet bij de website zelf. Je website moet zich ook kunnen verspreiden naar andere websites en kanalen via bijvoorbeeld online advertenties zoals Google Ads. Want wat is het nut van een mooie website, als niemand die te zien krijgt?
Wil je bij je website ook een webshop laten bouwen? Dan zal de prijs nog eens omhoog gaan. De implementatie van een webshop is vaak nog iets gecompliceerder dan enkel een site maken. Binnen e-commerce is het belangrijk om een webshop te hebben die efficiënt functioneert.
Een website laten maken stopt niet bij de website zelf. Je website moet zich ook kunnen verspreiden naar andere websites en kanalen via bijvoorbeeld online advertenties zoals Google Ads. Want wat is het nut van een mooie website, als niemand die te zien krijgt?
Heb je geen aantrekkelijke foto’s van je bedrijf en personeel, dan is een fotoshoot een belangrijk element. Mooie foto’s werken overtuigend op nieuwe klanten: je brengt er je expertise mee naar voren en je kan je portfolio er mooi mee opbouwen. Denk bijvoorbeeld aan een interieurwinkel met brakke foto’s op haar website… zoiets kan nieuw cliënteel toch moeilijk overtuigen om eens langs te komen in de showroom?
Daarnaast kan je je bij deze eerste stap ook al even afvragen wat je specifieke doelgroep wordt. Als je schrijft voor generatie Z dan zullen emoticons en Engelse leenwoorden waarschijnlijk veel meer van pas komen (zie ‘tone of voice’) dan bij communicatie gericht op gepensioneerden. Ook je communicatiedoelstellingen (informeren, overtuigen, amuseren,..) en communicatiekanalen (Facebook, persoonlijke website, nieuwsbrief, mail, Linkedin, Instagram,…) kunnen in deze stap worden vastgelegd.
De belangrijkste elementen van een goede website
Wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste elementen om te vragen als je een website laat maken? Afhankelijk van jouw specifieke noden zullen bepaalde functionaliteiten wel of niet noodzakelijk zijn, maar een aantal elementen zijn voor iedereen belangrijk:
Zoekmachine optimalisatie
Om zichtbaar en bereikbaar te worden in tijden van Google, moet je hoger scoren in Google dan je concurrenten. Want wees eerlijk, wanneer is de laatste keer dat je nog naar pagina 5 van je zoekresultaten bent gaan kijken?
Daarom is SEO (search engine optimization) door een ervaren zoekmachine marketingbureau als Varamedia zo belangrijk voor je website. Hoe beter zoekmachines je kunnen vinden en ranken, hoe beter je gevonden kan worden door potentiële klanten.

De grootste webdesign fouten
Sommige websites worden op heel goedkope shared servers gezet. Deze kunnen niet altijd veel aan en zorgen er dus voor dat je site ineens heel langzaam wordt. Niemand wacht graag op een ladende webpagina.
Een interessante pagina zal vaak naar andere interne of externe pagina’s linken. Soms werken de links echter niet. Veel mensen raken dan geïrriteerd en klikken weg. Let er dus op dat al je links daadwerkelijk werken. Dit is ook werk voor een ervaren SEO specialist, en ook die persoon kost geld maar brengt ook veel geld op.
Het valt snel op wanneer een website al even niet meer onderhouden wordt. De design is verouderd of de informatie klopt niet meer. Een site is niet iets dat je in één keer maakt en dan verwaarloost. Het moeten kunnen tonen waar je bedrijf nu mee bezig is.
Stel je website is goed genoeg dat bezoekers geïnteresseerd zijn en graag klant worden… en dan vinden ze nergens contactinformatie. Zorg er altijd voor dat je een contactformulier hebt of een pagina met informatie over hoe je te bereiken.
Wil je een WordPress-website laten maken om je product of dienst in de kijker te stellen? En wil je kiezen voor de beste copywriting, online marketing via zoekmachines en een prachtig responsive design? Contacteer dan onze ontwikkelaars: wij ontwerpen met plezier een prachtige site met top gebruikerservaring en veel conversie.
Wist je dat 74% van de mensen afhaakt als een site niet mobiel geschikt is? Er wordt zelfs getwijfeld aan de professionaliteit van een bedrijf. Omdat het percentage mobiele bezoekers zo hoog is, is het mega belangrijk dat de site er op mobiel ook goed uitziet. In deze podcast leer je alles over de meest gemaakte fouten in responsieve websites.
Op zoek naar een marketingpartner die eveneens jouw website kan maken?
Ontdek de 5 tips van marketingexperts.
Samen met 2 experts verscheen Varamedia op 9 juni 2021 in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd.

Waarom een gratis website niet altijd een goed idee is
In dit artikel legt het marketingbureau ‘000’ uit waarom een gratis website geen goed idee is. Het grootste probleem is dat je uiteindelijk voor de belangrijkste opties toch gaat moeten betalen. Als je deze opties niet neemt, loop je vaak heel wat leads en sales mis.
Het is slimmer om vanaf het begin samen te werken met een expert die exact weet wat jij nodig hebt. Bij Varamedia helpen wij je om een goede WordPress website te maken waar jij niet alle controle verliest, maar wel alle kopzorgen! Kies dus zeker altijd voor een goed webdesign bureau met jarenlange ervaring.
Wij bundelen onze krachten om van je website een site te maken die omzet genereert, klanten aantrekt en je bedrijf doet groeien.
Je wil een website laten maken bij een onderneming met experts die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen van kwalitatieve websites? Dan ben je bij Varamedia aan het juiste adres! Voor een realistische kostprijs beheren wij de site van jouw onderneming.
Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek!