De voordelen van een social media marketing bureau
Vandaag de dag gebruikt iedereen social media kanalen om in contact te blijven met de buitenwereld. Het is dus de perfecte plaats om potentiële klanten te bereiken. Zelf met sociale media bezig zijn, neemt echter wel wat tijd in. Je vertrouwt daarom je social media marketing best toe aan het beste social media marketing bureau: Varamedia!
In dit artikel ontdek je alles over hoe de werking van een social media marketing bureau in elkaar zit.
Deel dit
Wat is social media marketing (SMM)?
Social media marketing is een onderdeel van digitale marketing waarbij sociale media kanalen gebruikt worden voor verschillende doeleinden:
- Naamsbekendheid vergroten
- Nieuwe leads genereren
- Bedrijf of product promoten
Dit kan gebeuren via gecureerde posts op Instagram, posts op LinkedIn of advertenties via social media platforms zoals Facebook of Instagram.
Lees ook: LinkedIn marketing expert nodig? Welkom bij Varamedia!
Lees ook: LinkedIn marketing expert nodig? Welkom bij Varamedia!
Als je kijkt naar hoeveel gebruikers deze social media kanalen aantrekken en hoeveel tijd ze online spenderen, is de keuze voor social media marketing snel gemaakt. Om echt te groeien online en veel naamsbekendheid te genereren, moet je dus inzetten op verschillende social media kanalen.
Wat is een social media marketing bureau?
Nadenken over goede social media marketing campagnes kan heel wat tijd innemen. Het gaat namelijk over veel meer dan eens een Facebook post schrijven. Je moet letten op wanneer je iets post, hoe vaak en de kwaliteit van je post, video of advertentie, …
Het is dan zeker een goed idee om je social media marketing uit handen te geven. Een social media bureau kan hier een grote impact hebben en gericht voor goede resultaten zorgen.
Lees ook: Marketing uitbesteden of niet? Alle pro’s en contra’s.
Bij social media bureaus is het nog belangrijker om te zien met wie je een samenwerking aangaat. Sommige online marketeers nemen sociale media nog snel mee in hun marketingplan, maar denken niet echt na over hoe sociale media precies werkt.
Bij Varamedia hoort social media marketing altijd binnen een breder kader van online marketing. Zo behalen wij echte resultaten en genereren we via verschillende kanalen enorm veel kwalitatieve leads.
Hoe herken je een goed social media marketing bureau?
Zelf geen pro in sociale media? We geven je even een checklist om te herkennen of een marketingbureau wel echt zo goed is in social media marketing als ze beweren:
- Wordt er een aparte aanpak uitgedacht per social media kanaal?
- Hebben ze zelf actieve sociale media kanalen en sterk sociaal netwerk?
- Kunnen ze meerdere communities op hetzelfde moment beheren?
Social media marketing valt binnen online marketing, maar dat betekent niet dat je zomaar bij elk platform dezelfde strategie kunt gebruiken.
Social media marketing valt binnen online marketing, maar dat betekent niet dat je zomaar bij elk platform dezelfde strategie kunt gebruiken.
Je gaat B2B-klanten bijvoorbeeld niet meteen via TikTok bereiken. Jonge mensen zitten dan weer niet zo vaak op Facebook of LinkedIn.
Durf vragen stellen! Alleen op die manier vind je het beste social media bureau voor jouw bedrijf. Heb je vragen voor ons? Neem vrijblijvend contact op!
De 4 types marketing voor sociale media kanalen
Elk social media kanaal heeft een andere aanpak nodig qua tone of voice, content kalender en type posts. Alle kanalen hebben echter vier grote strategieën gemeenschappelijk die ingezet kunnen worden voor online marketing:
1. (Geschreven) content marketing
Bij content marketing voor sociale media kanalen gaat het specifiek om posts en andere geschreven content. Hierbij heb je een creatieve pen nodig die ook een commerciële mindset heeft.
Het is vaak dankzij posts dat je engagement omhoog gaat. Je kan bijvoorbeeld via Facebook een vraag stellen waardoor ineens veel mensen reacties achterlaten. Zo geraak je snel omhoog in het algoritme van Facebook.
2. Video marketing
Video marketing is eigenlijk ook een type content marketing, maar we behandelen het nu apart van de klassieke posts op bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn. Binnen video marketing ga je namelijk heel verschillende methodes nodig hebben om de aandacht te trekken.
Een van de grote verschillen met geschreven content is dat mensen niet zomaar door een video kunnen “scrollen”. Je video moet dus compact en duidelijk zijn.
Video’s worden steeds belangrijker. Uit onderzoek van Animoto blijkt dat mensen liever een filmpje bekijken dan een tekst lezen. Zeker bij sociale media is het aan te raden om goed in te zetten op video marketing.
3. Advertenties
Bij sociale media kanalen kan je voor advertenties betalen, bijvoorbeeld met Facebook Ads. Ze werken heel gelijkaardig als Google Ads, maar verschijnen in de normale feed van een specifieke doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan Instagram stories of Facebook posts.
Je moet hier goed mee omgaan. Soms worden deze advertenties namelijk als irritant ervaren door mensen die gewoon eventjes willen zien waar hun vrienden mee bezig zijn. Je kan er echter ook een grote impact mee hebben. Soms hebben mensen bijvoorbeeld niet door dat ze jouw product eigenlijk nodig hebben!
Verkoop je bijvoorbeeld goede voedingssupplementen voor mooi haar? Dan kan je een advertentiecampagne opzetten die gericht is naar mensen die veel beauty influencers volgen.
4. Influencer marketing
In plaats van klassieke advertenties, kan je ook inzetten op influencer marketing. Het wordt vaak gezien als een vorm van adverteren, maar het komt vaak authentieker over.
Influencers moeten het natuurlijk steeds aangeven wanneer ze gesponsord worden. Dit artikel van Hootsuite behandelt het onderwerp van alle wettelijke regels rond influencer marketing in meer detail.
Toch zorgt dit niet voor minder authenticiteit. Influencers beslissen zelf welke producten ze wel of niet willen tonen. Ze hebben ook een trouwe fanbase die dan ook wel eens jouw geweldige product wil proberen.
Er steekt hier echter ook wat tijd en geld in, waarbij je niet altijd weet hoeveel rendement je er uithaalt. Het past dus meestal binnen een grotere social media marketing strategie.
Waarom je social media marketing uitbesteden?
Zoals we al vermeld hebben, kan een social media marketingbureau heel wat tijd besparen. En natuurlijk: time is money. Tijd die je kan besparen bij het maken van posts op sociale media, kan je in andere belangrijke taken steken.
Expertise opbouwen in social media marketing doe je ook niet op 1 dag. Marketing bureaus hebben al heel wat ervaring opgebouwd en weten exact welke campagne voor jouw bedrijf op te zetten.
Zo investeer jij je geld meteen in een aanpak die echt zal werken om je bedrijf te doen groeien. Dat gebeurt dan ook nog eens volledig op de manier dat jij het wilt.
Je kan beter je social media uitbesteden aan een team van experts die exact weten wat ze moeten doen om jouw bedrijf te doen groeien. Toevallig is Varamedia een gespecialiseerd social media marketing bureau. Daarnaast investeren wij ook in andere marketing tools voor leadgeneratie.
De belangrijkste sociale media kanalen voor online marketing
Er bestaan veel sociale media kanalen op het internet, maar welke zijn nu belangrijk binnen social media marketing? We lijsten ze even op:
Facebook is één van de grootste sociale media platformen op het internet nu. In Europa zijn er zo rond de 400 miljoen gebruikers actief op Facebook. Het is een belangrijk platform voor veel mensen om in contact te blijven met elkaar en hun leven te delen.
Via Facebook ads en een sterke bedrijfspagina kan je een groot bereik creëren. Je kan er aandacht brengen voor bedrijfsupdates of interessante advertenties posten die nieuwe klanten aantrekken.
Instagram wordt als platform steeds bekender, zeker bij de jeugd. Bij Instagram zijn voornamelijk foto’s belangrijk. Je moet visueel dus opvallen in een hele feed aan influencers, schattige katjes en foodpics.
Wil je een jonge doelgroep bereiken? Dan is Instagram eerder het platform voor jouw marketingstrategie. Afhankelijk van jouw product of service ga je beslissen hoe je je zichtbaarheid gaat vergroten: een paar coole posts? Af en toe een story voor updates? Instagram Ads? We bekijken het graag samen met jou!
TikTok
TikTok is het nieuwste hippe social media platform voor de jeugd. Het is uitsluitend een videoplatform, maar wel een heel krachtige. Social media marketing via TikTok is niet even gemakkelijk. Je valt hier vooral terug op influencer marketing en community management. Het heeft echter ook bijzondere voordelen: als je viral kan gaan, zal je ineens een grote boom in sales krijgen.
Lees bijvoorbeeld het verhaal van 4 kleine bedrijven die ineens bekend werden door TikTok.
LinkedIn is een professioneel platform dat voornamelijk gericht is op zakelijke contacten. Je krijgt hier een brede diversiteit aan posts: longreads, korte updates, video’s, …
Vooral voor B2B leadgeneratie is LinkedIn uiterst geschikt. Je kan namelijk meteen aantonen welke competenties jouw bedrijf heeft. Geen lege praatjes, maar echte resultaten.
Nood aan een LinkedIn marketing expert? Varamedia staat voor je klaar!
Pinterest is een platform waar voornamelijk visuele posts gedeeld worden. Ze noemen zichzelf ook wel een “visuele zoekmachine” voor recepten, decoratie en stijl inspiratie.
Het is niet het meest evidente sociale media platform, maar ook Pinterest kan gebruikt worden voor social media marketing! In dit artikel van Hubspot leer je alles over pinterest marketing.
Ga voor een all-in social media marketing bureau!
Online marketing is natuurlijk veel meer dan enkel sociale media. Bij Varamedia geloven wij in een all-in online marketing die ook gebruik maakt van andere online marketing strategieën.
Zoekmachine marketing
Natuurlijk zitten we vaak op sociale media, maar wanneer we gericht naar iets zoeken, gebruiken we nog steeds meestal zoekmachines zoals Google. Je wilt dan uiteraard bovenaan in de zoekopdracht staan!
Wij focussen binnen onze online marketingstrategie daarom ook op zoekmachine marketing via SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren). Zo krijg je niet alleen veel merkbekendheid, je genereert ook veel kwalitatieve leads!
Wil je graag social media manager worden?
Ben je helemaal gebeten door social media marketing en wil je graag ervaring opdoen in een sterk marketingbureau? Wil je alles leren over social media beheer en de geheimen van online marketing? Kom dan stage lopen als Social Media Manager bij Varamedia!
Gratis marketing audit
Geïnteresseerd in wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Vraag een gratis marketing audit aan en krijg een uitgebreide analyse van hoe je website op dit moment presteert als leadgenerator.
We nodigen je dan ook graag uit voor een vrijblijvend eerste gesprek om te tonen wat wij kunnen doen om van jouw website een belangrijke tool te maken in je marketingstrategie.