Varamedia

SEO copywriter

Op het internet heb je vaak duizenden concurrenten om de strijd mee aan te gaan. Hoe zorg je er dan voor dat je toch opvalt? SEO is dé oplossing. De beste SEO copywriters uit ons team leggen alles in dit artikel aan je uit.

SEO copywriter: een woordmagiër voor zoekmachines

Op internet concurreer je met vaak duizenden andere websites. Hoe zorg je ervoor dat je toch opvalt? SEO (ofwel: search engine optimization) is het juiste antwoord.

De beste SEO copywriters weten welke woorden en zinnen ze uit hun hoed moeten toveren om zowel het doelpubliek als zoekmachines te verleiden.

De copywriter experts van Varamedia leggen het in dit artikel graag voor je uit!

Wat is SEO (zoekmachine optimalisatie)?

SEO staat voor 'search engine optimization' ofwel: zoekmachine optimalisatie. In tijden van Google wordt het als bedrijf steeds belangrijker om goed gevonden te worden online. Een website die perfect geoptimaliseerd is, zal steevast bovenaan in de zoekresultaten staan blinken. 

Helaas wordt ook de concurrentie op het web steeds groter. Om je concurrenten voor te blijven, is het daarom belangrijk om een ervaren SEO copywriter of copywritingbureau onder de arm te nemen. 

SEO copywriting is gericht op de online vindbaarheid van je bedrijf. Een sterke zoekmachine optimalisatie van je webpagina's zorgt ervoor dat Google je snel vindt en je een goede ranking zal geven. 

Op zoek naar SEO copywriters die jouw website naar plaats 1 op Google brengen? Neem contact op met Varamedia. 

Laat ons je helpen met op nummer 1 ranken met je WordPress website.

Een SEO Copywriter nodig? Kies voor rendement, kies voor Varamedia. Ontdek hier waarom.

Een SEO copywriter… Heb ik die wel nodig?

Uiteraard. Goede SEO copywriting is meer dan het schrijven van een aantrekkelijke, commerciële tekst. Het ultieme doel van elke bekwame copywriter is om met hun wervende teksten mensen aan te zetten tot actie. Dat wil onder andere zeggen: een service of product laten kopen, een formulier invullen, een offerte aanvragen, op een link klikken of contact opnemen met je bedrijf. 

Een succesvolle copywriter is daarom een verkoper in hart en nieren. Hij weet dus perfect hoe hij potentiële klanten kan trekken naar zijn artikelen én kent ook trucjes om ze daar te houden. 

Via slimme call-to-actions, creatieve titels, goede content en interessante links bouwt men betere webpagina’s die lezers echt over de streep kan trekken. 

Wil je je website meer ontwikkelen als hefboom van je leadgeneratie? Kies dan zeker voor een marketingbureau dat veel SEO-kennis in huis heeft: het zal je website en bedrijf veel nieuwe klanten en een groot rendement opleveren!

 Hier geven we nog drie grote voordelen van SEO copywriting: 

poe-model Varamedia_Tekengebied 1

1. Hogere ranking in Google

Wat zou het toch zonde zijn moest al die content op je website nooit worden gelezen. Daarom is een copywriter met specialisatie in SEO een absolute must. Zij kennen de zoekmachines door en door en weten dan ook wat er nodig is om hoog te scoren in Google. 

Het resultaat? Veel meer clicks, klanten en leads dan andere websites die veel lager staan in de zoekresultaten. 

Wist je dat de positie van een website in Google bepaald wordt door maar liefst 200 factoren? Lees volgend artikel om te weten te komen waarmee een goede SEO copywriter allemaal rekening moet houden: Google's 200 Ranking Factors: The Complete List (2021).

Varamedia is een ervaren SEO Agency met tientallen SEO copywriters klaar om jouw website veel hoger te doen ranken in Google.

Varamedia_digitale optim

2. Meetbare resultaten

Het grote voordeel van SEO copywriting is dat de resultaten ook effectief te meten zijn. Elke maand kan je via verschillende analysetools (zoals Google Analytics)  te weten komen hoe je opgeschoven bent in de ranking, wat de click-through rate is, hoeveel meer bezoekers je hebt op je website, enzovoort. 

Wees er maar zeker van: wie investeert in SEO copywriting zal maand na maand een sterke groei zien. 

Tip: vraag de gratis Google Analytics analyse aan en profiteer van waardevolle inzichten die leiden tot meer omzet voor je website

wordpress seo goedkoop

3. Een rendabele investering

Mensen denken vaak dat advertenties plaatsen op Google Ads of Facebook Ads de beste en goedkoopste manier is om snel je beoogde resultaten te behalen. 

Die redenering klopt helemaal niet, want volgens deze studie van ‘the content marketing institute’ is content marketing een pak effectiever dan betaalde zoekopdrachten. 

Content marketing zorgt maar liefst voor drie keer zoveel leads  en kost bovendien ook 62% minder dan outbound marketing. 

Verspil dus niet nodeloos veel tijd en geld aan kortstondige, minder rendabele advertenties en kies voor een SEO copywriter of copywritingbureau, zoals Varamedia, die weet hoe ze de ranking van je website op Google kunnen verhogen. 

Advertenties kunnen een goede aanvulling zijn op je marketingstrategie, maar je hebt nog steeds hoogwaardige en duurzame content om echt een topscore op zoekmachines te behalen en uiteindelijk de meeste leads op je website te genereren.

Tarieven van een SEO copywriter

De tarieven van een SEO copywriter kunnen heel erg verschillen. Een beginnende freelance copywriter zal wellicht veel minder vragen dan een echte rot in het vak. Ook de manier waarop de prijs wordt berekend, kan uiteenlopend zijn. Sommigen werken met een kost per woord terwijl anderen een vaste prijs per uur vragen.

Naast freelance SEO copywriters zijn er ook verschillende copywriting bureaus, zoals Varamedia. Het grootste voordeel is hier dat alle kennis en expertise op één plek verenigd is. Er zijn dan zowel marketeers, als grafische specialisten en goede SEO tekstschrijvers in het team die jouw webpagina’s nog naar een hoger niveau kunnen tillen. 

Bij Varamedia hebben we niet gekozen voor een uurtarief of kost per woord. Wij werken met forfaitaire prijzen per artikel. Dat systeem biedt veel meer voordelen dan de traditionele werkwijze per woord of per uur. Contacteer ons om dit te bespreken!

De valkuilen van SEO copywriting

Er zijn een aantal verleidelijke valkuilen waar een onoplettend copywriter wel eens durft in te tuimelen. We lichten er hier twee uit: 

seo-checklist2-02

1. Slechte titels

Over de titel van een webpagina moet heel goed nagedacht worden. Ten eerste zal het bepalen of mensen op jouw artikel zullen klikken of niet. De titel moet dus zowel helder zijn als de nieuwsgierigheid van de lezer opwekken. 

Ook voor Google is een goede titel noodzakelijk. Die zal namelijk voor een groot stuk bepalen waar je in de lijst belandt. Als je op één specifiek trefwoord wil ranken, zal dat woord zeker in de titel moeten staan. Het liefste plaats je ze zelfs helemaal vooraan in zowel je titel, meta description als intro van je tekst. Hoe zichtbaarder de zoektermen zijn, hoe meer waarde die woorden zullen krijgen.

Varamedia_digitale optim

2. Keyword stuffing

In de beginjaren van SEO was keyword stuffing dé manier om hoog in de zoeklijsten te geraken. Toen volstond het om zoveel mogelijk van de belangrijkste keywords in je webpagina te stoppen, wat de leesbaarheid allesbehalve ten goede kwam. 

Ondertussen is die techniek al lang verleden tijd. Sterker nog: overmatig gebruik van je zoekwoord zal door de zoekalgoritmes van Google zelfs afgestraft worden! SEO copywriting draait nu veeleer om de strategische positionering van je zoekwoorden. Daarnaast is het ook belangrijk om wat creativiteit aan de dag te leggen. 

Je bent pas echt goed bezig als je als copywriter de SEO teksten schrijft waarop andere copywriters zich in de toekomst zullen baseren. 

De copywriters bij Varamedia gaan steeds op zoek naar nieuwe content ideeën en zijn mee met de laatste trends. Neem contact met ons op en wie weet schrijven wij binnenkort mee aan de toekomst van je bedrijf!

De kenmerken van een SEO copywriter op topniveau

SEO-teksten schrijven. Waar moet je op letten? De vier basisregels die elke goede copywriter moet kennen en kunnen: 

search_glass

1. Goede keyword research

SEO copywriters beginnen niet zomaar met schrijven, maar starten altijd met een grondige keyword research, ook wel zoekwoordonderzoek genoemd. Zo komen ze te weten welke woorden hun doelpubliek het vaakste ingeven in Google en kunnen ze als het ware in het hoofd kruipen van het doelpubliek. 

Wat zijn hun vragen? Naar welke informatie zijn ze op zoek? Op die manier schrijven deze SEO-specialisten een webteksten die de behoeftes van de lezers perfect zullen vervullen. 

Daarbij gaat men meestal voor een goede mix van zowel short tail keywords (één woord) en long tail keywords (een combinatie van woorden).

wordpress website

2. Zowel Google als de lezer lusten er wel pap van

Een SEO copywriter schrijft in de eerste plaats niet voor zoekmachines, maar voor mensen. Men kan dus alleen hoog scoren in Google als ook de tekst zelf aantrekkelijk geschreven is en daarnaast ook relevant en interessant is om te lezen. Uiteindelijk is het doel van SEO copywriting niet om Google te paaien, maar wel om leads en conversies te genereren. 

Een goede copy heeft altijd een duidelijke structuur, sprekende tussentitels en genoeg call to actions om het online doelpubliek aan te zetten tot de gewenste acties. Daarna kan men nog altijd de webteksten verder optimaliseren in het voordeel van de zoekmachines. 

Soms worden ze wel eens vergeten, maar ook de title tag, meta tags en een heldere meta-description zijn van belang. Een meta-description moet de zoeker verleiden om op de link te klikken. Wie dat kan teweegbrengen, zal zorgen voor een hoge CTR (click-through rate) en op die manier een goede positie in Google krijgen. Met de SEO plugin van Yoast heb je meteen een beeld van hoe de meta-description er zal uitzien. 
wordpress website transparant

3. Oog voor de merkidentiteit van het bedrijf

Elke copywriter heeft zijn eigen schrijfstijl. Desalniettemin is het van belang om ook rekening te houden met de huisstijl van het bedrijf waar je voor schrijft. Copy voor een bank zal waarschijnlijk veel serieuzer en zakelijker moeten klinken dan SEO teksten voor een reisorganisatie. Een ervaren tekstschrijver zal die verbal identity altijd in het achterhoofd houden wanneer hij een tekst schrijft.

website laten maken link building

4. Strategische linkbuilding

Naast alle genoemde on-page SEO elementen (content, de snelheid van je website, externe en interne links,...), is ook off-page SEO nodig, zoals linkbuilding nodig. Linkbuilding is een proces waarbij je hyperlinks van andere websites naar je eigen website probeert te verwerven om zo je autoriteit te verhogen. 

Hoe meer websites en sociale media naar jouw webpagina’s verwijzen, hoe meer Google jou als autoriteit of expert zal beschouwen en je dus ook hoger in de lijsten zal plaatsen. 

Moz, een groot platform dat SEO-experts verenigt, doet tweejaarlijks onderzoek naar de belangrijkste factoren die een goede positie in een zoekmachine bepalen. Veruit op nummer één stond linkbuilding, naast autoriteit en de leeftijd van een website. 

Maar hoe zorg je ervoor dat andere websites naar jouw website willen linken? In praktijk is dat niet zo vanzelfsprekend, want je moet andere website-eigenaars overtuigen om met een externe link naar jouw website te verwijzen. Zo komen we terug bij de kern van copywriting: content is king. Hoogwaardige content schrijven blijft namelijk nog steeds prioriteit. 

Meer lezen over link building? Dan is dit artikel zeker iets voor jou: https://www.varamedia.be/seo/link-building/

Waar vind ik de beste SEO copywriter?

Welkom bij Varamedia, een online marketing bureau met de beste in-house copywriters!

Onze troeven als SEO copywriting bureau

  • Kwaliteit: Kwaliteit is ons stokpaardje. Wij gaan steeds voor aantrekkelijke, foutloze content die naadloos aansluit bij het DNA van jouw bedrijf. Onze copywriters werken steeds nauw samen en controleren elkaars werk, waardoor we je echte kwaliteit kunnen garanderen. 
  • SEO: Onze in-house copywriters kennen de regels van de SEO-kunst. Zij zijn getraind om webpagina’s te laten scoren op zoekmachines.
  • Tonnen ervaring: Onze copywriters zijn taalkundige tovenaars met al heel wat copy meters op hun teller. Geen onderwerp schrikt ons af: van voedingssupplementen tot vakantiehuizen.
  • Maximaal resultaat: Het doel van onze copywriters? Resultaten boeken: meer leads genereren, meer verkoop, meer inschrijvingen, enzovoort.

Zoals in dit artikel al snel duidelijk werd, is SEO copywriting niet op een-twee-drie geleerd. 

Een SEO tekstschrijver lijkt daarom wel een woordmagiër. Hij moet zowel een sterke pen hebben, als de regels van de SEO-kunst volledig in zijn vingers hebben om de beste resultaten te bereiken. 

Gelukkig kennen de copywriters bij Varamedia SEO op hun duimpje. We helpen je op snelle tijd je website op te krikken met kwalitatieve content geoptimaliseerd voor zoekmachines. Wij zijn gedreven om niet alleen je website hoger te laten ranken in Google, maar willen vooral echte leads genereren. Laat ons samen online succes boeken! 

Contacteer ons vandaag nog voor een gratis en vrijblijvend marketing consultatiegesprek. Dan zoeken we samen uit wat de nodige stappen zijn die je moet zetten om verder te groeien en je concurrenten voorbij te kunnen steken. 

Vraag een gratis offerte!

CONTACTEER ONS

0 of 350