SEO Checklist voor Copywriting

DEEL DIT

De enige SEO Checklist die je nodig hebt voor Copywriting

Als je denkt aan een SEO Checklist voor copywriting, denk je misschien aan ellenlange SEO lijsten met optimalisaties die je kan doen op websites. In dit artikel kiezen we bewust om enkel te focussen op de belangrijkste SEO checklist items die je nodig hebt om:

  • Krachtige teksten te schrijven voor zoekmachines
  • Teksten te bouwen die ook de lezers sterk bekoren

In de SEO checklist zal je twee zaken naar voren zien komen: optimalisaties die belangrijk zijn voor zoekmachines (technische SEO) en optimalisaties die belangrijk zijn voor mensen: de websitebezoekers en lezers van je content dus (content SEO).

Ons SEO bureau heeft ruime ervaring met zoekmachine-optimalisatie en helpt je graag verder met het hoger krijgen van je website in Google.

SEO Checklist

1. Optimaliseer je (hoofd)titels 

Het Google algoritme bepaalt het hoofdonderwerp van je webpagina op basis van de H1-titeltag die de crawler kan ontdekken. De H-tags zijn standaard in HTML-editors zoals alle CMS-systemen (WordPress, Drupal, Wix, enzovoort) aanbieden.

Zorg er dus voor dat de hoofdtitel van je pagina een H1-titeltag heeft.

Is deze H1-titeltag veel te groot naar je smaak? Je kan de grootte van je H-tags wijzigen in de instellingen van je Content Management System (CMS). De instellingen verschillen van CMS tot CMS.

Gebruik hiervoor Google en zoek bijvoorbeeld: "Change size H1 title tag in [Naam CMS]. Voor Wix krijg je dan dit resultaat, om een voorbeeld te geven: Customizing an Existing H1 Tag

Verder is het belangrijk dat je hoofdzoekwoord in je H1-tag te vinden is. Dat hoofdzoekwoord staat liefst zo dicht mogelijk tegen het begin van je titel.

Kijk als voorbeeld naar de titel van deze pagina: SEO Checklist voor Copywriting. Het hoofdonderwerp van deze pagina, de SEO Checklists, staat helemaal vooraan in de H1-titel.

2. Optimaliseer je tussentitels

Tussentitels zorgen voor een meer leesbare tekst maar dienen ook een SEO-functie: het wordt aanbevolen om minimum in één tussentitel ook het SEO-zoekwoord te laten voorkomen. 

Niet alle tussentitels zijn H2

Je tussentitels moeten ook een H-tag hebben. In de praktijk zijn tussentitels van subonderwerpen vaak H2; de titel van deze tweede SEO-checklist tip is bijvoorbeeld ook in H2. Het titeltje van deze paragraaf is dan weer een H3 omdat dit een subsubonderwerp is.

Je kan ontdekken welke H-tag een titel heeft door op een webpagina de muis over de titel te bewegen en vervolgens via de rechtermuisknop op 'Inspecteren' te klikken. Daarna kan je de onderliggende HTML-structuur van deze titel zien waar je duidelijk zal zien welke H-tag de bewuste titel al dan niet heeft. Hieronder zie je een korte samenvatting van hoe deze stappen eruit zien.

h2 ontdekken als seo checklist

3. Schrijf langere (en betere) SEO-teksten dan wat al bestaat

Wie de langste artikels heeft, zal vaak ook bovenaan in Google staan als "meest relevant zoekresultaat". Maar denk hierbij niet dat je zomaar wat tekst mag samen gooien en hiermee de race zult winnen. De kwaliteit van je (lange) artikel is minstens even belangrijk als de lengte ervan.

Google kijkt namelijk ook naar andere parameters zoals: blijven de mensen lang in een Sessie op de webpagina om het artikel te lezen? Scrollen ze diep naar beneden? Klikken ze door in items op de webpagina of klikken ze nergens op?

Bovenstaande vragen stelt Google zichzelf voortdurend bij het evalueren van de SEO-kwaliteit van een artikel. 

En daarnaast, ja, telt ook de lengte van je artikel. Als je echt als meest relevant zoekresultaat wilt gevonden worden, zal je artikel meer volume moeten hebben dan wat al bestaat. Dit type pagina's wordt soms ook wel Pillar Pages of Skyscraper Pages genoemd.

Lees hier meer over op dit artikel van Ahrefs: How to Execute the Skyscraper Technique (and Get Results)

SEO-tip: doe een Google-zoekopdracht op het zoekwoord waarop je wilt ranken met een artikel. Neem het eerste organische zoekresultaat waarmee je in concurrentie staat en kopieer de URL. Plak deze URL in deze veelgebruikte Word Count Tool en ontdek onmiddellijk het resultaat. De tool geeft je het precieze aantal woorden dat jij op z'n minst moet evenaren of liefst zelfs overtreffen.

Wil je een versnelling hoger schakelen en nog sneller resultaten halen? Besteed je SEO dan uit aan onze SEO specialisten die in no-time een groot rendement halen. Wij werken altijd met SEO-conversietracking waarbij we dus zwart op wit het rendement opvolgen. Geen blackbox!

4. Schrijf unieke content

Zorg dat wat je opschrijft nog niet eerder is gepubliceerd online. Natuurlijk mag je wel parafraseren, maar kopieer en plak liefst geen gehele delen van artikels of online bronnen. 

Gebruik de tool CopyScape om een pagina op je website te analyseren op Duplicate Content exact zoals een zoekmachine als Google dit ook doet. 

5. Gebruik afbeeldingen

Een tekst wordt meer leesbaar door de teksten af te wisselen met aantrekkelijke afbeeldingen.

Geef deze afbeeldingen bij voorkeur ook de titel van je SEO-titel alvorens ze in je CMS in te laden.

Tot slot helpt het ook om een alt-text of alternatieve tekst toe te voegen bij elke afbeelding. In elk CMS is hiervoor normaal gezien een tekstveld gereserveerd, zoals je hieronder ziet op de screenshot van de backend van een WordPress-afbeelding. 

Zowel de titel van je afbeelding (op basis waarvan de afbeelding-url wordt gemaakt) als de alternatieve tekst geven Google extra contextuele signalen over het onderwerp van je pagina. Hoe meer dergelijke signalen je Google geeft, hoe beter.

alt tekst seo

SEO of SEA Consultant nodig? 

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met ons. Stel je vraag over SEO rechtstreeks aan een SEO-expert. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een SEO Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service voor onze leads. Laat dit dan even weten in het formulier of vraag deze Audit aan via het menu op de website!

CONTACTEER ONS

0 of 350

Ja, ik zoek een SEO Specialist. Wat nu?

Wil je weten hoe je website naar positie 1 kan gaan in Google met SEO of SEA? Wil je je omzet sterk verhogen, veel meer leads genereren via je website of veel meer e-commerce transacties krijgen via organisch zoekverkeer? Contacteer ons dan! Als SEO consultant werkt Varamedia samen met verschillende copywriters, heeft Varamedia een netwerk van meer dan 1900 SEO websites en bieden wij een all-in service waarbij we alle marketingspecialisaties combineren:

  • SEO Consultancy
  • Website expertise
  • Content marketing 
  • Content ontwikkeling
  • Local SEO
  • Link Building
  • User Experience
  • Marketing Automation
  • Authority Development
  • Google Ads Kwaliteitsscore Optimalisatie

Gratis SEO marketing audit

Zoek je een marketing freelancer maar wil je liever eerst weten wat je precies nodig hebt? Misschien voel je wel dat je momenteel kansen laat liggen met je bedrijf... Maar kan je niet precies definiëren wat er precies mank loopt. Via deze marketing audit, die gratis is, maken wij een volledige analyse van je huidige website en je digitale marketing. Inbegrepen is ook een concurrentieanalyse. Benieuwd naar wat er allemaal kan verbeteren? Klik op de knop op te starten.

100%

Gratis en vrijblijvend: je zit nergens aan vast, integendeel! 

95%

Van de bedrijven die een Online Marketing Audit aanvragen groeit zichtbaar.

100

Varamedia is een marketing agency gespecialiseerd in leadgeneratie.

Doel metingen - Analytics (1)

Nuttige links

Jeroen Van Raemdonck

Freelance Marketing Expert

Op zoek naar een freelance SEO consultant? Bezoek de website van Varamedia zaakvoerder Jeroen Van Raemdonck: online marketing en SEO expert en freelance marketeer. Gespecialiseerd in marketingstrategie, leadgeneratie, Google Ads en SEO. Voorliefde voor Search Marketing.

Jellow Marketing Manager - Marketing Consultants - Freelance

Jellow freelance platform

Jellow is de naam van het grootste platform met online marketing consultants van België. Hier vind je honderden gemotiveerde freelancers. Ideaal als je verder enkele SEO experts wilt vergelijken.

Freelance Network Belgie

Freelance Network België

Freelance Network is de naam van een ander groot freelancersplatform waar je online marketing en SEO profielen kunt vinden. 

Sortlist Marketing Agencies

Sortlist: vind een SEO agency in je buurt

Sortlist is je go-to platform om een SEO agency te vinden. Trouwens, met Varamedia hebben wij ook een lijst met webdesign agencies opgesteld op basis van de lijsten uit Trendstop. 

Neem vandaag nog contact op met ons:

  • Mooie SEO-winnende websites
    Mooie websites die meer doen dan enkel mooi zijn. Wij bouwen geen elektronische visitekaartjes maar elektronische leadgeneratoren. Wij laten bedrijven met onze websitediensten sterk groeien in omzet en verkoop.
  • Topservice en hoge klanttevredenheid
    Een probleem? Een last-minute wijziging? Wij hebben 24/7 permanentie. Wij helpen je altijd. Onze klanten krijgen elk een eigen persoonlijke websitemanager.
  • SEO resultaten
    Wij koppelen al onze websites aan een marketingpakket. Zo wordt je website snel en grondig door Google opgepikt. 1 of 2 marketingrapporten per maand, inbegrepen in de prijs.
varamedia-webdesign-bureau

Reageer of stel een vraag

Naam*
E-mail*
Bericht
0 of 350