Technische optimalisatie
De technische optimalisatie betreft het optimaliseren van de werking en structuur van je website. Je website moet goed functioneren om hoog te kunnen ranken. Daarnaast moet je een duidelijke sitemap hebben zodat crawlers je website kunnen lezen. Dit heeft natuurlijk ook betrekking op de gebruikerservaring die zoekmachines belangrijk vinden.
Tips voor technische optimalisatie:
De sitemap van je website bepaalt de structuur ervan. Deze moet duidelijk en logisch in elkaar zitten om zoekmachine vriendelijk te zijn. De structuur moet leesbaar zijn voor zowel de crawlers als voor mensen die de website gebruiken.
Als een pagina te lang moet laden, dan haken gebruikers vaak gewoon af. Dit heeft een impact op je bounce rate en beïnvloedt ook je ranking in Google. Meet hoe snel je pagina laadt met de Google Lighthouse Chrome extension.
Wanneer een bezoeker op een link klikt, maar deze werkt niet dan ontstaat er een grote frustratie. Dat wil de zoekmachine vermijden. Dus wanneer je links gebruikt, moet je ervoor zorgen dat ze werken en dat de pagina waar je ze naartoe stuurt, nog steeds bestaat. Dit moet zowel voor interne links (links die verwijzen naar een andere webpagina van je eigen website) als naar externe links (links die van jouw website naar een andere linken).
De gebruikerservaring moet optimaal zijn op alle apparaten. We kennen het allemaal wel… Een website die niet goed past op het formaat van je smartphone, frustrerend niet? Zorg er dus voor dat je website gebruiksvriendelijk is op alle soorten schermen. We hebben het niet enkel over de grootte van je computerscherm, maar ook over smartphones, tablets etc.
Zoekmachines vinden niet enkel gebruiksvriendelijkheid belangrijk, maar ook veiligheid. Als je link een HTTP is en je geen ‘secure certificaat’ hebt, is je website niet beveiligd. Een HTTPS is niet enkel belangrijk voor je eigen veiligheid en die van de surfer, maar ook voor SEO. Het groene slotje is dus noodzakelijk.
Geïnteresseerd in een eerste kennismakingsgesprek?
Autoriteit optimalisatie
Om autoriteit te behalen bij de zoekmachines is het zeer belangrijk om aan linkbuilding te doen. Dit betekend dat je in je tekst moet linken naar interne en externe webpagina’s. Daarnaast is het ook belangrijk om backlinks toe te voegen. Zoekmachines zullen rekening houden met de hoeveelheid links en de kwaliteit van de links.
Varamedia is expert om de linkbuilding van jouw website op punt te zetten.
Bij het gebruiken van links is het belangrijk om regelmatig de links te controleren of ze nog werken en ze je niet sturen naar een pagina die niet meer bestaat.
Tips voor autoriteit optimalisatie:
Door gebruik te maken van interne links maak je de gebruikerservaring beter. Bezoekers kunnen makkelijk doorheen je website navigeren. Google en andere zoekmachines houden hier rekening mee bij het ranken. Wil je meer weten over interne links klik hier.
Je moet ook linken naar relevante en kwalitatieve externe webpagina’s. Deze pagina’s gaan best over hetzelfde onderwerp. Wanneer je linkt naar iets dat totaal niet heeft te maken met je tekst, zal je ook niet snel hoger ranken. Het is ook altijd handig om te linken naar sociale media of een e-mailadres.
Een backlink is een link die binnenkomt naar jouw website. Zoekmachines hechten een zeer groot belang aan deze backlinks. Om deze te kunnen managen, kan je gebruikmaken van analyse programma’s.
Content optimalisatie
Zoekmachines zijn zot van tekst. De content die op je webpagina staat, wordt kritisch bekeken door crawlers die alles lezen. De copywriting en content van je tekst zijn dus cruciaal om hoog te kunnen ranken. Om dit te kunnen verwezenlijken, hebben we een checklist gemaakt met tips om je content te optimaliseren. Zoek je een checklist specifiek voor SEO copywriting ga dan naar deze pagina.
Google geeft resultaten weer aan gebruikers dus deze moeten zo relevant mogelijk zijn. Schrijf content waar mensen ook naar op zoek zijn en interesse in hebben. Stel jezelf ook steeds de vraag bij het schrijven: Is dit relevant voor bezoekers? Het is belangrijk dat je de doelgroep goed in gedachten houdt bij het schrijven van de tekst. Onze SEO copywriters helpen je om interessante en relevante content te schrijven.
Zorg ervoor dat je webtekst origineel is en dus niet exact overgenomen is van een andere bron. Op deze manier zijn jouw teksten relevanter dan die van je concurrenten. Om boven de concurrentie te ranken, moet je meer te bieden hebben.
Een zoekwoord is een woord of een combinatie van woorden die wordt ingegeven in een zoekmachine met als doel een relevant antwoord te vinden. Belangrijke zoekwoorden zijn dus onmisbaar in je tekst. Om te weten wat de juiste zoekwoorden zijn voor je tekst en welke van belang zijn binnen je branche doe je best een zoekwoorden onderzoek.
Je tekst is niet relevant als de inhoud verouderd is. Als je content veel gelezen wordt, geef je eigenlijk misleidende informatie.
Zoekmachines waarderen het begin van je tekst meer dan de tekst die later op je webpagina aan bod komt. Start dus altijd met de belangrijkste zaken eerst te vermelden in je tekst om de lezer waardevolle info mee te geven.
HTML tags zijn deeltjes code die de content beschrijven aan zoekmachines. De structuur van de code moet leesbaar zijn en vertaalt zich in de titel en tussentitels. Een hoofdtitel heeft een H1 tag, de tussentitels is een H2, het subonderwerp een H3 etc. Maak ook zeker dat je zoekwoorden terugkomen in je titel en tussentittels.
Voor de zoekmachine optimalisatie is het ook handig dat afbeeldingen een passende naam en alt-tekst heeft. Dit geeft extra structuur en duidelijkheid voor de spider. Als je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, zijn ze ook terug te vinden onder de afbeeldingen van de zoekmachine bv. op Google afbeeldingen.
Een zoekmachine zoekt een match tussen de zoekwoorden die gebruiker typt en woorden die vaak in je tekst voorkomen. Je zal hoger ranken wanneer je je zoekwoorden dus veel in je tekst aan bod laat komen.
Een webpagina moet leesbaar zijn voor websitebezoekers. Het is handig om te weten dat mensen eerst de pagina gaan scannen. Ze zullen dus vlug de titel en tussentitels lezen en hier en daar een woordje in het vet. Op basis van het scannen zal de lezer kiezen of het de moeite is om alles te lezen. Om je webpagina scanbaar te maken, moet je gebruik maken van reliëf. Hiermee bedoelen we dat het geen saaie doorlopende tekst mag zijn. Maak gebruik van witruimtes, bullet lists, woorden in vet zetten, afbeeldingen etc.
SEO uitbesteden
Wil je liever je SEO uitbesteden? Wij maken voor jou een SEO audit om je prestaties in de rankings te analyseren, om ze erna te kunnen optimaliseren. Neem contact op met een SEO expert van ons team.
Geïnteresseerd in een eerste kennismakingsgesprek?