Wat is CPM - Cost Per Mille?

De CPM of Cost-Per-Mille zijn de kosten die betaalt per duizend impressies in SEA-advertenties. Een impressie wordt gemeten van zodra je advertentie op het scherm van de gebruiker wordt geladen – maar daarom ben je nog niet gezien. De biedstrategie hier zal een Cost Per Impression zijn. Deze wordt steeds uitgedrukt in Cost Per Mille (CPM): kost per 1000 impressies.

Op online marketing platformen zoals Google Ads, Facebook en vele anderen, kun je op verschillende manieren afrekenen. Hoe dit werkt en de verschillen bespreken we in dit artikel.

Deel dit

Wanneer gebruik je best CPM impressies?

Een impressie is een weergave van een advertentie. Maar een weergave is nog geen klik.
Een CPM biedingen gebruik je wanneer je jouw naambekendheid wilt verhogen. Het doel van je marketing-campagne is je advertentie zo veel mogelijk aan mensen tonen. Je betaalt in dit geval per duizend weergaves, ongeacht het aantal keren dat er iemand op je ad klikt.

Je kunt zelfs weergaven genereren zonder echt gezien te zijn: dit fenomeen noemt men Banner Blindness.  Je kan echter wel Awareness-campagnes activeren via sociale media waarin je als biedstrategie instelt dat je zoveel mogelijk impressies (weergaven) wilt verkrijgen. 

CPM is enkel nuttig als het niet je doelstelling is om traffic naar je website te trekken. Bijvoorbeeld bij het adverteren van een gratis evenement. Zoek je naar een manier om zoveel mogelijk inschrijvingen te hebben. Kies dan voor de CPM-strategie.

Afhankelijk van jouw marketingstrategie is het slim om een aantal andere technieken te gebruiken. zoals CPLCPA of CPC.

CPM - Cost per mille

Hoeveel kost een CPM?

De CPM die je betaalt is simpel te berekenen. Je neemt het totaal aantal impressies, dit deel je door 1000 maal het afgesproken tarief. Heb je bijvoorbeeld een Google Display Ad 500.000 keren laten verschijnen op een site waar je €10 CPM voor betaalt dan is dit de formule:

  • 500.000 / 1.000 weergaves = 500
  • 500 x €10 = €5000 voor een CPM-campagne


De prijs per weergave of impressie bereken je door de Kost-per-duizend te delen door 1000. De kostprijs van €10 komt dan neer op €0,01 per impressie.

Hoeveel moet je budget zijn op Google Ads?

Beluister de podcast hieronder over dit onderwerp:

Leadgeneratie CPC-specialist voor Google Ads nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met onze expert in Leadgeneratie via Google Ads. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service om elkaar beter te leren kennen. Vraag deze Audit aan via het menu op de website!

Neem vandaag nog contact op met ons:

varamedia-webdesign-bureau