Marketing consultant
Wat is de betekenis, de rol en de verantwoordelijkheden van een marketing consultant? In dit artikel beantwoorden wij al jouw vragen.
Deel dit
Marketing Consultant: wat is de betekenis, de rol en de verantwoordelijkheden?
Wanneer een onderneming marketinginspanningen wilt uitbesteden, kijkt men vaak naar marketing consultants om het werk te verlichten.
Een marketingconsultant is een externe adviseur die met bedrijven samenwerkt om marketingstrategieƫn te creƫren en uit te voeren.
Wat betekent deze consultant voor het bedrijf?
Een marketing consultant helpt bij het opstellen van een gedetailleerd marketingplan, het bepalen van de marketingboodschap van een onderneming en het bepalen van de geschikte marketingmix om de boodschap aan de doelmarkt over te brengen.
De meeste marketing consultants zijn ook betrokken bij de uitvoering van de marketingstrategie. Zij helpen vaak de resultaten te controleren en de campagnes aan te passen om ervoor te zorgen dat bedrijven de beste resultaten uit hun marketinginspanningen halen.

Wanneer een marketing consultant inhuren?
Zowel kleine bedrijven zonder marketingexperts in dienst als grote bedrijven met een eigen marketingafdeling kunnen het advies van een marketingconsultant gebruiken. Deze brengt een grote rol van betekenis aan tafel bij deze bedrijven. Het inhuren van z'n persoon verlicht niet enkel het werk maar ook:
- Gespecialiseerde deskundigheid aan tafel brengen die het bedrijf niet heeft
- Een extern perspectief bieden op interne marketinguitdagingen
- Een nieuwe kijk op klanten of marketingstrategieƫn brengen
- Een bedrijf toelaten zich meer te richten op productontwikkeling en algemene operaties (en minder op gespecialiseerd marketingwerk)

Over welke vaardigheden moeten marketingconsultants beschikken?
Marketingconsultants hebben een mix van technische en zachte vaardigheden nodig om effectief met hun klanten te kunnen werken. Dergelijke marketing consulting experts zijn bedreven in marketing, business, communicatie, en psychologie. Velen zullen zich ook specialiseren in specifieke gebieden van het marketingproces, zoals:
- Online marketing
- Social media marketing
- Marketing voor non-profit organisaties
- SEO Copywriting
- Marketing via dagbladen, tijdschriften, radio of televisie
- Public Relations (PR)
- Direct Marketing
- E-Mail Marketing

Waarop letten bij een samenwerking?
Denk je dat een marketing consultant iets voor jouw bedrijf kan betekenen?
Als je bedrijf overweegt een marketingconsultant in te huren, zoek er dan een die zowel creatief kan denken als praktische, resultaatgerichte analyses kan laten zien.
Degene die je inhuurt moet bekend zijn met het consumentengedrag van jullie doelgroep en bereid zijn om de best mogelijke resultaten te bereiken, niet alleen voor zijn eigen portefeuille maar ook voor de doelstellingen van je bedrijf.
Wees voorzichtig met marketing consultants die geen resultaatsgarantie willen of durven beloven - of niet in staat zijn om een resultatenprognose te maken.
Nuttige links

Freelance Marketing Expert
Op zoek naar een freelance SEO consultant? Bezoek de website van Varamedia zaakvoerder Jeroen Van Raemdonck: online marketing en SEO expert en freelance marketeer. Gespecialiseerd in marketingstrategie, leadgeneratie, Google Ads en SEO. Voorliefde voor Search Marketing.

Jellow freelance platform
Jellow is de naam van het grootste platform met online marketing consultants van Belgiƫ. Hier vind je honderden gemotiveerde freelancers. Ideaal als je verder enkele SEO experts wilt vergelijken.

Freelance Network Belgiƫ
Freelance Network is de naam van een ander groot freelancersplatform waar je online marketing en SEO profielen kunt vinden.

Sortlist: vind een SEO agency in je buurt
Sortlist is je go-to platform om een SEO agency te vinden. Trouwens, met Varamedia hebben wij ook een lijst met webdesign agencies opgesteld op basis van de lijsten uit Trendstop.