Inbound Marketing: de strategie voor een sterke leadgeneratie

Het tijdperk van push-marketing en charmante verkooppraatjes loopt op zijn einde. Marketing is niet langer een eenzijdige reclamestrategie. Traditionele marketing is dus out en inbound marketing, waarbij je klanten echt gaat aantrekken, is in!

Varamedia zorgt voor een sterke inbound marketingstrategie, met relevante content, waarmee je ineens heel wat kwalitatieve leads zult genereren. Ontdek hier hoe wij dat doen.

Lees meer

Wat is inbound marketing? 

Inbound marketing is de succesvolle tegenhanger van de reeds achterhaalde outbound marketing methode. Relevante content, een goede analyze van de specifieke buyer persona en sterke SEO (search engine optimization), … Inbound marketing draait om je product of service zodanig te presenteren dat je klanten organisch aantrekt!

Bij deze marketingstrategie wordt het eerste contact met het bedrijf geïnitieerd door de klant zelf. We spreken hier van het begrip ‘pull marketing’. Inbound marketing trekt als het ware potentiële klanten aan als een magneet. Hierbij staat het creëren van relevante en unieke content voor een specifieke doelgroep of buyer persona's centraal.

In de inbound marketing methode draait alles rond het creëren van een duurzame groei door het onderhouden van interactieve lange-termijnrelaties met loyale klanten.

Nood aan inbound marketing?

Ben je op zoek naar de perfecte inbound marketingstrategie? Varamedia heeft enkele experts klaarstaan voor jou!

Het belang van een inbound marketingstrategie

Met de toenemende kracht van online platformen, is het cruciaal om als bedrijf zichtbaar online aanwezig te zijn. Ook de sterk digitaal geëmancipeerde klant verwerft steeds een sterkere machtspositie in het aankoopproces. Inbound marketing plaatst de klant centraal. Klanten gaan tegenwoordig immers zélf graag op zoek naar hun informatie. Aan de hand van een hoge SEO-score zorg jij ervoor dat je vanboven in de zoekresultaten verschijnt.

Een goede inbound marketingstrategie bestaat dus uit methodes die de focus op de klant leggen zoals kwalitatieve content die een positieve impact heeft. Het gaat hier over kwaliteit en niet per se over kwantiteit, al zal je na verloop van tijd wel merken dat je veel meer tevreden en overtuigde klanten verwerft bij inbound marketing! Met inbound marketing ga je namelijk inspelen op de behoeften van de klant en hen aanmoedigen met een call to action.

De inbound methode gaat niet over zoveel mogelijk willekeurige mensen te bereiken. Het is natuurlijk mooi als miljoenen mensen je reclamebord zien, maar als maar een handjevol mensen daarvan echt klant worden, is je ROI (return on investment) eigenlijk heel laag. Uit het State of inbound-rapport van 2016 blijkt dan weer dat de ROI van inbound marketing heel hoog ligt! Het belang van inbound marketing is dus: op een efficiënte manier de juiste buyer persona aantrekken.

De 4 fasen van inbound marketing

Inbound marketing is een geïntegreerd proces. Het is namelijk de bedoeling dat potentiële klanten zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf en dat jij ze daarna verder begeleid in hun customer journey. Dit met het oog op het omvormen van een potentiële klant tot een loyale klant. Dit proces doorloopt 4 fasen:

1

1. Attract

In deze fase vindt het eerste contact met de onbekende potentiële klant plaats. Deze potentiële klant zit met een bepaald probleem of een zekere behoefte en zoekt online naar mogelijke oplossingen. Het succes in deze fase hangt af van de relevantie en distributie van de geplaatste content.

2

2. Convert

In de tweede fase van een inbound marketing strategie worden de bezoekers van fase 1 geconverteerd naar leads. Jij hebt reeds informatie verschaft aan de bezoeker, tijd om wat informatie terug te krijgen! Relevante en authentieke content staan hier wederom centraal, maar ditmaal ligt de focus op het plaatsen van call-to-actions. Deze zorgen ervoor dat de potentiële klant informatie achterlaat die later gebruikt kan worden om de klant persoonlijk te begeleiden in zijn customer journey.

3

3. Close

De derde fase bestaat eruit de leads te transformeren naar klanten. Hierbij staat het begrip ‘lead nurturing’ centraal. Deze methode beïnvloedt de bereidheid van de leads om effectief over te gaan tot een aankoop. De trick is hier om de boodschap naar de potentiële klant toe zo goed mogelijk te personaliseren. Het is de bedoeling dat de content nauw verwant is aan de specifieke interesses van de leads op dat specifieke moment.   

4

4. Delight

Inbound marketing stopt echter niet wanneer de klant een succesvolle aankoop volbrengt. Je bedrijf is slechts succesvol, wanneer je klant echt tevreden is. In de delight-fase zorg je ervoor dat je de klantenverwachtingen overtreft, waardoor je de lat voor de concurrentie verhoogt. De hoeksteen van deze fase is het ondersteunen van de individuele klant in het bereiken van zijn doelen. Het streefdoel is om loyale klanten te creëren, die vrijwillig en vol enthousiasme ambassadeur worden van jouw bedrijf. Mond-tot-mondreclame is immers nog steeds een zeer krachtige marketingtool. 

Hoe kan jij inbound marketing toepassen op jouw bedrijf? 

Na het doorlopen van de 4 fases in het inbound marketing proces, bekijken we eens hoe jij dit optimaal kan inzetten in jouw bedrijf.  

1. Voorbereiding

Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat je doelgroep specifiek is afgebakend. Je moet weten welke soort klanten je wilt aantrekken. Dit kan aan de hand van ‘buyer persona’s’; fictieve voorstellingen van je ideale klant op basis van beschikbare data en assumpties. Wanneer dit vaststaat, kan je beginnen aan de relevante en authentieke contentcreatie.

Via een content marketingplan en duidelijke doelstellingen, bereik je de meest optimale resultaten. In elke fase van inbound marketingproces kunnen andere online kanalen worden ingezet. Tast zelf eens af welke technieken het beste bij jouw bedrijf passen.

2. Aantrekken

In de attract-fase kan je bijvoorbeeld gebruik maken van blogs, sociale media en video-marketing om bezoekers naar je website te lokken. In de volgende fase staan call-to-actions centraal. Verschaf in deze fase waardevolle informatie aan de potentiële klant, door gebruik te maken van premium content offers zoals Webinars, nieuwsbrieven, … 

3. Conversie

In de derde close-fase kan je de content personaliseren aan de hand van marketing automation en e-mailmarketing. Last but zeker not least, moet je er als bedrijf voor zorgen dat je een aanspreekpunt bent voor de klant. Zorg dat de klant je kan bereiken via verscheidene kanalen en een sterke klantenservicedienst. Vraag feedback, luister actief naar de klant en schenk de volle aandacht aan eventuele problemen. 

4. Alles nog eens op een rijtje

Eerst en vooral schuiven we het ouderwetse productgeoriënteerde denken aan de kant. Vanaf nu plaatsen we de klant centraal met een uitstekende inbound marketing strategie.

Daarnaast combineert de inbound marketing methode verschillende online marketingkanalen bij het publiceren van relevante en unieke content. Dit ten einde de juiste klant op de juiste plaats en het juiste moment de meest relevante informatie te verschaffen. Tot slot zijn er 4 fasen in het inbound marketingproces die je hierbij helpen.

Varamedia als inbound marketing bureau

Krijg je al stress van het idee dat je een buyer persona moet samenstellen? Geen zorgen, Varamedia staat voor je klaar! Als inbound marketing bureau hebben we de nodige expertise om jouw organisatie in de kijkers te zetten bij de juiste mensen.

Met ons team gepassioneerde marketeers en copywriters zorgen we voor een duidelijk resultaat op vlak van SEOleadgeneratie en linkbuilding. Contacteer ons vandaag nog voor een vrijblijvend gesprek of een gratis marketing audit.

0 of 1000