Leads voor Boekhouders en Accountants

Als content marketing bureau heeft Varamedia een ruime ervaring in het realiseren van sterke omzettoenames. Content is namelijk de meest effectieve manier om webverkeer én conversies te doen toenemen. Ons content marketingkantoor heeft vele jaren ervaring in leadgeneratie en SEO en heeft hier een ruimte expertise in opgebouwd. 

MetĀ VaramediaĀ heb je de juiste content marketing partner gevonden: wij weten precies wat je bedrijf nodig heeft. Dankzij onze ervaring boek je de snelste groei en levert de digitale marketing snel een return on investment op.

Deel dit

Leads genereren als boekhouder of accountant?

Varamedia is gespecialiseerd in websites, marketing campagnes en klantretentie strategieën voor de niche van boekhouders en accountants. Onze strategieën in leadgeneratie helpen boekhouders bij het ontvangen van meer contactopnames van geïnteresseerde prospecten.

In dit artikel bespreken we alle strategieën waarmee een boekhouder of accountant leads kan genereren voor het accountancykantoor of boekhoudkantoor. 

We bespreken alle leadgeneratie strategieƫn, ook de niet-online methodes en de meer persoonlijke strategieƫn die wij als bedrijf zelfs niet aanbieden maar wel heel goed werken.

Als resultaat krijgen we een artikel dat heel alomvattend is en elk aspect van leads genereren voor boekhouders en accountants bespreekt.Ā 

Laten we starten.Ā 

Methode 1: referenties

De bekendste methode vanĀ B2B leadgeneratieĀ voor accountants blijft natuurlijk het opbouwen vanĀ positieve referenties.

People buy from people.

En als zelfstandigen of ondernemers een boekhouder zoeken, luisteren zij regelmatig bij vrienden, familie of collega-ondernemers naar welke boekhouder zij kunnen aanbevelen.Ā 

Meest traditionele vorm van marketing

Deze methode is met voorsprong deĀ meest gekozen methodeĀ voor boekhouders en accountants. Stel hen de vraag: “Hoe zorgt u dat nieuwe klanten bij u aankloppen?” en het antwoord is regelmatig dat deze klanten vanzelf de stap zetten, met als aanleiding een positieve doorverwijzing van een derde.Ā 

Een heel groot aantal vindt dat doorverwijzingen de voornaamste motor is van hun bedrijfssucces. Het is een globaal gegeven voor alle accountants in elk land: men gaat ervan uit dat er niets beters bestaat dan lokale doorverwijzingen.

Dat klopt natuurlijk tot op zekere hoogte, maar een feit is dat de accountants die investeren in een dominante online aanwezigheid (website, marketing, visibiliteit) het vƩƩl beter doen dan de collega’s die de online boot afhouden.Ā 

Methode 2: online netwerking

We zouden een open deur intrappen als we zeggen dat er vandaag meer digitale opportuniteiten zijn dan ooit tevoren.

Zelfs accountants en boekhouders die zweren bij de traditionele marketingmethodes, beseffen dat de ‘homo digitalis’ (uit hetĀ boekĀ van Google Belgium topman Thierry Geerts) alomtegenwoordig is.Ā 

EĆ©n zo’n digitale opportuniteit die in het bijzonder interessant is voor mensen in de financiĆ«le dienstverlenende sector is LinkedIn.

LinkedIn biedt tal van mogelijkheden tot online netwerking

Op LinkedIn kunnen verschillende kanalen worden aangesproken om als accountant of boekhouder leads te genereren.Ā 

Bedrijfspagina

Ten eerste kan via de Bedrijfspagina informatie worden gedeeld die relevant is voor het doelpubliek; ondernemers die bijvoorbeeld bepaalde fiscale vraagstukken hebben. Maar deze strategie onderscheidt u natuurlijk niet van andere kantoren die deze communicatiestrategie ook al lang volgen. Het is namelijk één van de meest voor de hand liggende communicatiekanalen die LinkedIn aanbiedt. 

LinkedIn Groepen

Een tweede techniek bestaat hem in het gebruiken vanĀ LinkedIn-GroepenĀ om naam te maken bij een relevante doelgroep. Er bestaan op LinkedIn bijvoorbeeld tientallen groepen met hierin zelfstandige ondernemers met fiscale vragen. Belangrijk is om te focussen op echte bijdragen aan deze netwerken (in tegenstelling tot het rechtstreeks promoten van diensten).

Probeer de verhouding tussen het delen van waardevolle informatie, versus het praten over uw eigen kantoor, zo groot mogelijk te houden. Als mensen daarna vragen om uw hulp, kunt u uw diensten aanbieden bij deze doelgroep. Deze strategie geeft u een grote geloofwaardigheid en als gevolg hiervan heel kwalitatieve nieuwe contacten.Ā 

Methode 3: leads afnemen van leadgeneratoren

In de sector van boekhouding en accountancy opereren sommige externe partijen alsĀ leadgenerator. Hiervan bestaan verschillende voorbeelden zoals:

  • https://ikzoekeenboekhoudkantoor.be/
  • https://boekhouderofferte.be/


Helaas zit er in de praktijk vaak een addertje onder het gras: leads worden verkocht aan meerdere aanbieders tegelijk. Je moet de strijd aangaan met veel collega’s en bent niet zeker van het eindresultaat. Lees hier meer over op deĀ blog van Heuvelmarketing.com.Ā 

Bovendien is het type profiel dat via een leadgenerator accountants wilt vergelijken mogelijks een heel specifiek soort klant. Sommige kantoren klagen van ‘shoppers’ die via leadgeneratoren verschillende offertes opvragen met als resultaat: tijdsverlies voor elke partij die energie stopte in een meeting en offerte.

Lees ook het artikel:Ā Leads kopen, een plat straatgevecht.Ā 

Methode 4: Adverteren via LinkedIn

Een vierde methode om leads te genereren als accountancybureau is natuurlijk het inschakelen van marketingadvertenties door eenĀ Linkedin Leadgeneratie Bureau.Ā 

LinkedInĀ vormt hierbij het marketingplatform bij uitstek omdat het professionele advertenties toelaat die onevenaarbaar zijn door andere digitale marketingplatformen.Ā 

Het is zo bijvoorbeeld mogelijk om via LinkedIn nieuwe klanten te informeren over uw bestaan en uw diensten. Daarnaast kan LinkedIn moeiteloos gebruikt worden om bepaalde vacatures in de verf te zetten.Ā 

Hierbij zijn verschillende mogelijkheden:Ā 

  • Visuele advertenties (banners in de tijdslijn en zijbalk van LinkedIn)
  • Berichtadvertenties (bepaalde profielen via een direct bericht benaderen)
  • Vacature-advertenties (bepaaldeĀ vacaturesĀ promoten)


De meeste kantorenĀ besteden deze advertenties uitĀ aan een marketingpartner omdat het heel gespecialiseerd werk is. De kosten voor LinkedIn-marketing zijn behoorlijk duur en een fout is snel gemaakt als je geen ervaring hebt met dit advertentieplatform.Ā 

Leadgeneratie uitbesteden?

Wij weten wat werkt om uw website leads (nieuwe klanten en/of nieuwe sollicitanten) te laten genereren. Bespaar uw team 10 jaar in research, development en ervaring. Schakel een partner in met ruime ervaring in leadgeneratie voor B2B en accountancy.

Daar tegenover staat natuurlijk dat het bereik dat je via LinkedIn krijgt, duizend maal kwalitatiever is dan wat je via Facebook of zelfs Google Ads kan bereiken.Ā 

LinkedIn staat toe om bepaalde promotie-uitingen hyperspecifiek te richten op bepaalde professionele profielen, waar dat in andere marketingplatformen zoals Facebook of Google Ads slechts lukt op veel breder niveau.

Leads genereren met Google AdsĀ of Facebook is daarom voor een accountant, boekhouder of fiscalist veel moeilijker dan via LinkedIn.Ā 

Methode 5: SEO voor de kantoorwebsite

SEO of Search Engine MarketingĀ is het optimaliseren van een website zodat deze hoger wordt ingeschat door zoekmachines als Google.Ā 

Google bekijkt elke websitepagina met een set van honderden parameters waarmee Google vervolgens bepaalt: hoe hoog zullen we deze website plaatsen in de zoekresultaten?

Hierbij is het de kunst om op pagina 1 te komen met de belangrijkste zoekwoorden die tellen voor een accountancybureau / boekhoudkantoor.

Zoekwoordonderzoek en volume-onderzoek

Een eerste vraag die we ons dus moeten stellen is:Ā 

Wat zoekt onze ideale prospect zoal op in Google dat gerelateerd is aan onze kerndiensten?Ā 

Met andere woorden: rond welke onderwerpen heeft je websiteĀ nieuwe pagina’sĀ en contentĀ nodig die precies aansluiten bij de vraag van deze ideale prospects?Ā Ā 

Hiervan moet een grote analyse gemaakt worden, gesegmenteerd volgens de belangrijkste structurele SEO-vereisten.Ā 

De zoekintentie is belangrijker dan het zoekwoord

Wees hierin creatief: beperkt het niet tot ‘boekhoudkantoor’ of ‘accountancykantoor’ en de varianten hierop. Zoek ook naar begrippen die prospecten online opzoeken en niet meteen wijzen op een zogenoemdeĀ koopintentie.Ā 

Het is deĀ zoekintentieĀ die het belangrijkst is.

Iemand die bijvoorbeeld ‘BTW aangifte’ opzoekt in Google is evengoed een interessante contactpersoon. Je weet alvast dat deze persoon geĆÆnteresseerd is in de BTW aangifte en dus wellicht een ondernemingsnummer heeft (en in de juiste doelgroep zit als accountancy / fiscaal adviesbureau).Ā 

Anderzijds wijst dat zoekbegrip op een nood bij die persoon: wellicht kan deze persoon correcte informatie gebruiken met betrekking tot de BTW aangifte. De website die hierover de meest alomvattende en kwalitatieve informatie kan bieden, zal van Google een hoge plek krijgen en dus meer zoekverkeer ontvangen.Ā 

Als boekhoudkantoor, accountancykantoor of fiscaal adviesbureau kan SEO ƩƩn van de belangrijkste bronnen van websiteverkeer worden.

SEO heeft veel voordelenĀ en zeker voor kantoren die zowel leadgeneratie willen voor propecten als voor nieuwe sollicitanten, is SEO niet te onderschatten.

Methode 6: gebruik de website als hefboom voor uw domeinautoriteit

Jij bent expert in je vakgebied: dat weten jijzelf en je naasten, maar dat weten je prospecten (nog) niet. Het enige wat zij weten, is dat je een website hebt met een mooie uitstraling.Ā 

Maar dat heeft iedereen.Ā 

Dus hoe kan je er als boekhouder – accountant toch in slagen om de prospecten te overtuigen dat ze bij jou aan het goede adres zijn?Ā 

Deel je expertise en domeinautoriteit en gebruik hiervoor de website. De meeste website van boekhoudkantoren en accountancykantoren hebben een degelijke en professionele uitstraling:Ā 

  • Er is een hoofdpagina met hierop alle dienstenĀ 
  • Elke dienst heeft vaak nog een subpagina met meer details over deze dienst
  • Er is een contactpagina
  • Er is een ‘Over ons’ pagina met hierop foto’s van de teamleden


Start een blog

Start een blog en plaats hierop regelmatigĀ nieuwe publicatiesĀ die relevant zijn voor je klanten.Ā 

Zorg er ook voor dat je populaire trefwoorden strategisch gebruikt in deze berichten zodat de zoekmachines de hele website gunstiger beoordelen.

Informeer klanten van nieuwe publicaties via e-mail

Hou deze klanten via e-mail op de hoogte van de belangrijkste updates. Hiervoor bestaan verschillende e-mail marketing programma’s zoalsĀ Mailchimp.

Deze manier van werken versterkt de positionering van het accountancykantoor als toonaangevend expertisecentrum.Ā 

Methode 7: Schakel deze strategieƫn in voor klantretentie

Klanten en personeelsleden aantrekken is één zaak. Ze nadien ook loyaal houden aan de zaak is een tweede uitdaging. 

Hoewel een klant van een boekhoudkantoor of accountancykantoor een redelijk lange Customer Lifetime Value heeft, zal er altijd een zeker verloop zijn.Ā 

Wat blijkt? De nummer 1 reden waarom klanten een boekhoudkantoor verlaten is:Ā 

Een gebrek aan communicatie.Ā 

Problemen rond klantretentie zijn onder meer op te vangen door nieuwe technologieën rond e-mail marketing te omarmen en in te zetten voor zowel het aantrekken van nieuwe klanten als het houden van bestaande klanten. 

Leadgeneratie expert nodig?

Via dit formulier treed je rechtstreeks in contact met zaakvoerder Jeroen Van Raemdonck. BekijkĀ hierĀ zijn profiel op LinkedIn ofĀ bezoek de website. Het eerste advies is altijd gratis. Zou je ook graag een Leadgeneratie Audit willen ontvangen? Dit is een gratis service voor onze leads. Laat dit dan even weten in het formulier of vraag deze Audit aan via het menu op de website!