Varamedia logo
20+

E-mail marketing als ultieme hefboom voor sales... met een TOP resultaat!

E-mail marketing is één van de meest winstgevende marketingkanalen en is een belangrijk onderdeel van elke goede digitale marketingstrategie. Het is de meest effectieve manier om contact te maken met je leads en ze om te zetten in terugkerende klanten.

Hoe komt het dat e-mailmarketing zo effectief is binnen je online marketing? We leggen het volledig voor je uit!

E-mail marketing
Voordat je verder leest... even gedag zeggen 👋

Varamedia heeft een team dat zich uitsluitend specialiseert in e-mail marketing. Hierbij bouwen we het vertrouwen met de klant op via e-mail waardoor de brug naar een conversie wordt verkleind. Heb je hulp nodig met jouw e-mailmarketing? Neem dan vandaag nog contact met ons op! 

In dit artikel lees je
Je bent hier:
/
/
E-mail Marketing

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij een bericht direct naar een bepaalde doelgroep gestuurd kan worden. E-mail marketing wordt gebruikt om producten of diensten te promoten en tegelijkertijd een community rond je merk te bouwen. 

E-mail marketing speelt dus een cruciale rol in de marketing funnel. Het is de meest betrouwbare strategie om leads te beïnvloeden in elke fase van de customer journey en aan conversie-optimalisatie te doen. Je maakt van een eenmalige bezoeker een terugkerende klant en een fan van jouw merk.

Je e-mailmarketing moet dan wel goed afgesteld zijn. Als bedrijf mag je niet zomaar dezelfde mail naar iedereen op 1 enkele e-maillijst versturen. Niet elke klant wil dezelfde e-mails krijgen. Denk dus altijd goed na over je e-mailmarketing voordat je e-mailcampagnes gaat opzetten.

Waarom e-mail marketing?

Eén van de doelstellingen van e-mail marketing is lead nurturing. Op basis van het gedrag van een lead wordt er tijdige en gerichte informatie gestuurd om de lead door het koopproces te helpen. Je gaat dus met andere woorden potentiële klanten voeden met informatie zodat ze uiteindelijk een aankoop doen of een andere actie ondernemen zoals een contactopname of een download van een brochure. Deze lead nurturing doe je door middel van een e-mailautomation strategie uit te bouwen. 

Lead nurturing is cruciaal, want consumenten willen zich gewaardeerd voelen. Ze moeten weten dat zij als individu belangrijk zijn voor je merk. Online marketing gaat namelijk over meer dan constante nieuwe leads aantrekken. 

Een lead die weer weggaat, is weinig waard voor jouw bedrijf. Tevreden klanten daarentegen zijn onbetaalbaar voor het groeien van jouw bedrijf.

Andere voordelen van e-mail marketing leggen we hieronder verder uit op deze pagina. 

E-mail marketing voorbeeld e-mail autoamation

Wat is e-mail marketing automation?

Door middel van e-mail marketing automation bereik je de juiste persoon op het juiste moment. Automatische e-mailcampagnes worden eenmalig opgezet en naar een bepaalde persoon gestuurd wanneer die een bepaald gedrag vertoont (bv. een klik op een specifieke link). Zo bespaar je heel wat tijd, want de e-mail wordt verzonden zonder dat jij daar iets voor hoeft te doen!

Enkele voorbeelden van e-mail automations zijn: 

  • nieuwe klanten verwelkomen
  • klanten een gelukkige verjaardag wensen
  • de klant herinneren aan een verlaten winkelkarretje
  • aankopen opvolgen
  • bestaande klanten bedanken
  • lead magnet opvolging

De automatische campagnes worden ook afgesteld op basis van een “opt in”-methode waarbij de klant zelf kan kiezen in welke e-mails ze geïnteresseerd zijn. Denk dan bijvoorbeeld aan een seintje willen krijgen wanneer je favoriete product weer in stock is of enkel de promoties zien voor de dingen waar jij in geïnteresseerd bent.

Automatische campagnes zijn dus zeker geen automatische spam! Bang dat je e-mailmarketing toch in de “ongewenste mail” belandt? Campaign Monitor legt voor jou uit hoe je zo’n campagne optimaal kan instellen zodat je uit die spambox blijft.

De kracht van een lead magnet binnen e-mail marketing

Lead magnets zijn van essentieel belang binnen e-mailmarketing omdat het dient als een lokmiddel om potentiële klanten aan te trekken en hun contactgegevens te verzamelen. Door waardevolle inhoud of incentives aan te bieden, zoals e-books, kortingscodes of webinars, kan je niet alleen leads genereren, maar ook het vertrouwen van jouw doelgroep opbouwen.

Lead magnets helpen je dus bij het opbouwen van een e-maillijst, waardoor je vervolgens gerichte en relevante e-mailcampagnes en automations kan uitvoeren om deze contacten te converteren tot klant. Bovendien stellen lead magnets je in staat om jouw doelgroep te segmenteren op basis van interesses, wat leidt tot effectievere en gepersonaliseerde marketingcommunicatie.

Kortom, lead magnets spelen een cruciale rol bij het aantrekken van leads, het opbouwen van relaties en het bevorderen van succesvolle e-mailmarketingcampagnes en automations.

Enkele voorbeelden van lead magnets zijn: 

  • E-books of whitepapers
  • Gratis proefversies of demoversies
  • Kortingscodes of speciale aanbiedingen
  • Checklists of handleidingen

De voordelen van e-mail marketing

Eén ding is duidelijk: e-mail marketing maakt deel uit van een goede online marketingstrategie. Het is namelijk dé manier om je leads op te volgen en doorheen de marketing funnel te leiden. 

E-mailmarketing is onmisbaar in een goede online marketingmix die gericht is op een goede band met de klant. Dankzij e-mail marketing kan je relaties opbouwen met leads en bestaande klanten. In combinatie met de juiste boodschap kan e-mail één van je meest invloedrijke marketingkanalen worden.

Volgens een studie van de Helsinki School of Economics heeft e-mailmarketing een merkbaar effect op brand loyalty. Interessante e-mailcampagnes kunnen de klant activeren om een product te kopen of je bedrijf aan vrienden aan te raden. Wil je dus je naamsbekendheid vergroten? Dan kun je ook e-mail marketing inzetten.

E-mailmarketing is ook belangrijk om je klanten goed en direct te bereiken. Zo is e-mail een snel en veelgebruikt kanaal, maar ook een open kanaal. In tegenstelling tot sociale media ben je hier niet afhankelijk van ‘zichtbaarheid’ en kan je gemakkelijk je hele contactenlijst bereiken.

Bij sociale media hang je soms nogal vast aan een zeer korte aandachtsspanne. Je moet meteen je ding gezegd hebben in een paar zinnen en een goed beeld. E-mails zijn hier vaak heel wat vrijer in, waardoor je de content goed kunt aanpassen aan de boodschap van je mail.

Het blijft natuurlijk belangrijk om op te vallen in de mailbox van je klant. Je kan meer informatie in je e-mails zetten en diverse links incorporeren, maar zonder een mooi visueel plaatje gaat dit geen effect hebben. Als je zelf eens kijkt in je mailbox, merk je al snel welke mails je aandacht trekken en welke niet.

Misschien is je bedrijf al goed in het schrijven van engagerende mails, maar minder goed in e-mailadressen verzamelen. Dit is echter ook een belangrijk element van e-mailmarketing. Een marketingexpert zal daarom ook kijken hoe je e-mailmarketing op je website zelf werkt.

Als je nieuwsbrief of promotiemails op een aantrekkelijke manier gepresenteerd worden op je website, zal je ineens heel wat meer nieuwe inschrijvingen krijgen! Frankwatching geeft je 10 tips om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief te krijgen.

Het is geen geheim, e-mail marketing is kostenefficiënt. Dit omdat je enkel een abonnement moet aangaan op een e-mailplatform vanwaar je je e-mailstrategie tot uitvoering wil brengen. In tegenstelling tot Facebook ads of Google ads heb je dus geen grote budgetten nodig om jouw boodschap aan de man te brengen. 

e-mail marketing

Welke e-mail marketing tools bestaan er?

Om aan e-mailmarketing te kunnen doen, maakt men gebruik van e-mailmarketingtools. Dit zijn gespecialiseerde programma’s die het proces van een e-mailmarketingcampagne aanzienlijk vereenvoudigen.

Deze tools kunnen worden ingezet voor het ontwerp en de opbouw van e-mails. Bovendien is de betrokkenheid van gebruikers bij je e-mails goed meetbaar met dergelijke software. Hierdoor zie je direct hoe je ontvangers op de boodschap reageren en of ze daadwerkelijk actie ondernemen.

Enkele voorbeelden van e-mailmarketingsoftware zijn de volgende:

ActiveCampaign is een eersteklas e-mail marketing tool. Het is een platform voor e-mail marketing, automation, sales software en CRM (customer relationship management). 

ActiveCampaign maakt het mogelijk om het gedrag van klanten te volgen zodat je aangepaste campagnes voor elke doelgroep kunt creëren. Hoewel ActiveCampaign veel functies biedt, worden abonnementen snel duurder naarmate je meer contacten hebt.

Mailchimp helpt ondernemers bij het maken van prachtige campagnes en e-mails die er professioneel uitzien. Het gratis abonnement van Mailchimp staat maximaal 2000 contacten toe en geeft je toegang tot alle basisfuncties, maar het is beperkt als het gaat om e-mail marketing automation.

Voor een beginnende onderneming zijn ze uiterst geschikt. Je kan gemakkelijk alle e-mailadressen beheren en snel een e-mail sturen naar een specifieke groep in je mailbestand.

Klaviyo wordt wel eens gezien als de nieuwe favoriete tool voor webshops. Met de ingebouwde integraties leg je moeiteloos verbindingen met platforms zoals Magento, WooCommerce en Shopify. Bovendien is het eenvoudig om diverse transactionele e-mailtemplates en -workflows te implementeren, waaronder herinneringen voor verlaten winkelwagens en verjaardagscampagnes.

Mailerlite is een e-mail marketingtool die zich voornamelijk richt op bloggers, freelancers en kleine tot middelgrote bedrijven. Net zoals Mailchimp maar met als voordeel, dat het meer functionaliteiten biedt aan dezelfde prijs. 

Brevo (vroeger Sendinblue) is een eenvoudig platform met geavanceerde mogelijkheden voor een succesvolle e-mail marketing strategie. Je moet niet vanaf nul beginnen met je design, maar kan gebruikmaken van één van hun vele sjablonen. 

Bovendien biedt Sendinblue ook een sms-tool en volledige e-mailautomatisering. Je beheert eenvoudig al je e-mailcampagnes via één dashboard. Sendinblue biedt verschillende abonnementen aan die passen bij zowel kleine als middelgrote bedrijven.

Mailjet helpt bedrijven krachtige campagnes te creëren. Het voordeel van hun gratis abonnement is dat je een onbeperkt aantal abonnees kan hebben, maar het aantal e-mails is beperkt tot 200 per dag. Er zijn ook geen mogelijkheden voor doelgroepsegmentatie of e-mail marketing automation.

Over het aanbod aan e-mail marketingtools is iedereen het erover eens dat ze in overvloed beschikbaar zijn. De voorgaande opsomming is het topje van de ijsberg, maar behoren wel tot de meest gebruikte. Welke de beste is en je uiteindelijk moet kiezen, hangt af van verschillende factoren zoals gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit en uiteraard het prijskaartje.

Als je het ons vraagt, gaat onze voorkeur uit naar één van de volgende. Heb je een website en wil je nieuwsbrieven en geavanceerde e-mail automations opzetten, dan is ActiveCampaign de beste keuze. Op voorwaarde dat je budget iets meer ruimte biedt. Hoeven de functionaliteiten niet zo geavanceerd te zijn zoals ActiveCampaign – en laten we eerlijk zijn, dit is het geval voor een gemiddeld bedrijf – dan is Brevo of Mailerlite een uitstekende keuze. 

Wil je voor je webshop diverse transactionele e-mails opstellen en doordachte workflows implementeren voor meer omzet? Wil je ook uitgebreide statistieken tot je beschikking hebben om daarna je omzet via e-mail te optimaliseren, dan gaat onze voorkeur naar Klaviyo

Bij Varamedia beheren we meer dan 10 verschillende e-mailtools voor onze klanten. Hierdoor kunnen we zeggen dat we een zeer uitgebreide kennis hebben hoe je bepaalde e-mailtools het beste kan inzetten. We kunnen dus met zekerheid zeggen dat we jou kunnen helpen met jouw e-mailmarketingstrategie en -uitvoering! 

Varamedia teamfoto

Hulp nodig bij jouw e-mail marketing?

Als gespecialiseerd e-mail marketingbureau weten we precies wat er nodig is om een sucessvolle e-mailmarketingstrategie op te stellen. 

Dus vind je zo’n e-mailmarketingstrategie en uitvoering te veel werk? Don’t worry, onze experts doen alles voor jou! Van strategische keuzes maken en de praktische uitwerking van de strategie (zoals lead magnets maken, e-mail automations opzetten en nieuwsbrieven uitsturen) tot het meten en optimaliseren van de resultaten en het beantwoorden van al jouw vragen.

Wij maken strategische keuzes op maat van jouw bedrijf! Klaar om die leads en/of sales met e-mail als bron automatisch te zien binnenkomen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor alle mogelijkheden. 

Je e-mail marketing uitbesteden aan experten?​

email marketing handboek

Download gratis het e-mailmarketing handboek

5/5

Meer dan +35 tevreden klanten

E-mailmarketing expert inschakelen? Vertrouw op onze ervaring!

Zij vertrouwden ons al voor hun e-mailmarketing:

Gerelateerde artikels

E-mail marketing

E-mail automations

Handmatig e-mailcampagnes uitvoeren is tijdrovend, inefficiënt en niet meer van deze tijd. Met e-mail automations automatiseer je die klus op een kwalitatieve en doeltreffende manier. Kies voor trefzekere communicatie en verbeter je klantrelatie.

E-mail marketing

E-mail marketing bedrijven

E-mailmarketing is het beste kanaal in een digitale marketing strategie. Waarom? Het is de perfecte manier om met je klanten te communiceren en hen om te zetten in terugkerende klanten.

We geven jou een uitgebreide intro in e-mailmarketing en leggen uit waarom het een goed idee is om een bureau in te schakelen die gespecialiseerd is in het vak.

E-mail marketing

Marketing automation

In een digitale wereld waar concurrentie steeds op de loer ligt, is het belangrijk om in te zetten op marketing automation. Varamedia is een specialist in marketing automation. Bij ons ben je aan het juiste adres om met e-mail marketing automation aan de slag te gaan. Maar wat is marketing automation juist en waarom moet je erop inzetten?

E-mail marketing

E-mail marketing bureau

Op zoek naar het beste e-mail marketing bureau? Loop je vaak vast bij het schrijven van gepersonaliseerde e-mails naar klanten? Weet je niet hoe een goede e-mail campagne op te zetten? Dan heb je een e-mail marketing bureau zoals Varamedia nodig.

Met onze expertise zorgen we voor interessante mails die je klanten graag zien binnenkomen. En vooral: die leiden tot drastisch meer omzet en return.

E-mail marketing

Direct mailing

Wil je bouwen aan je klantenrelaties? Dan is direct mailing iets voor jou. Met direct mailing ga je een persoonlijke boodschap sturen naar je doelgroep. Dit kan met de post, maar ook via e-mail. Wij focussen ons op direct e-mailing.

Interesse om samen te werken? Contacteer ons

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?