Google Tag Manager en Google Analytics zijn samen met een juiste conversietracking het kompas van de online marketeer die de juiste richting aangeven. Wie werkt met grote budgetten of ruime groeiambities heeft, moet absoluut de juiste meetsystemen aan de website gekoppeld hebben. Alleen zo kunnen de reële websiteresultaten gemeten worden.
Met Google Tag Manager en Google Analytics stellen we het volgende in:
- Conversietracking: doelen worden gemeten op basis van landingspagina (bedankingspagina na aankoop en/of registratie van een lead) of op basis van Gebeurtenis (bijvoorbeeld het bevestigingsbericht na een formulierinzending).
- Gebeurtenissen zoals Formulier-inzendingen, Link-kliks in het menu, Link-kliks op CTA-banners, Link-kliks op belangrijke plaatsen op de website.
- Advanced E-commerce Tracking voor Analytics (hiermee worden de orderwaardes gemeten)
- Koppeling met Google Ads (indien in gebruik)
- Koppeling met Google Search Console (voor SEO)
- Optimalisatie van Google Search Console
Na deze ingrepen zult u met uw website en bedrijf:
- Op een gerichte manier aan Google Ads advertising kunnen doen (zonder geld te verspillen). Niet-rendabele campagnes worden onmiddellijk herkend.
- Hetzelfde geldt voor alle andere vormen van online adverteren (Facebook, Instagram, Pinterest, Bing, noem maar op)
- Duidelijk zien welke websitekanalen echte inkomsten opleveren (is het organisch zoeken, direct verkeer, verkeer via Google, via Bing of via referrals? U zult het allemaal tot in het detail weten)
- Zien welke activiteiten er op de website plaatsvinden op vlak van interactie (belangrijke Link-kliks, belangrijke Paginaweergaven, belangrijke Gebeurtenissen zoals een Add-To-Cart)
- Dit is een éénmalige setup die uw website voor de rest van het websiteleven veel rendement zal opleveren.
Zonder een degelijke conversietracking heeft het geen zin om een website te hebben voor leadgeneratie. Zonder conversietracking is een website niet meer dan een elektronische brochure waarlangs sporadisch op goed geluk eens een conversie binnenkomt. Laat het succes van uw website niet van het toeval afhangen, maar kies bewust de weg van het succes en meer leads en stel een degelijke conversietracking in!