Wat is citymarketing?
Citymarketing is dƩ manier om jouw stad of gemeente op de kaart te zetten. Door de toenemende digitalisering en globalisering is het belangrijker dan ooit om er als stad boven al de rest uit te springen. Maar wat is citymarketing nu juist? Hier vind je meer informatie over citymarketing en wat het inhoud.
Deel dit
Definitie citymarketing
Met citymarketing of stadspromotie probeer je jouw stad, dorp of gemeente zo goed mogelijk te profileren en jouw imago als het ware een nieuw leven in te blazen. Daarbij staat jouw identiteit natuurlijk centraal. Je neemt het ene ding dat jou als stad of gemeente uniek maakt en zorgt ervoor dat mensen je daarmee gaan associƫren.
Het is dus de bedoeling een opgefrist en hip imago te creƫren voor jouw stad. Je verbetert de algemene perceptie van jouw stad, waardoor iedereen die plaats meteen gaat linken met een positief en goed gevoel.
Voorbeelden van citymarketing in Belgiƫ
Het belang van citymarketing
Citymarketing is vandaag belangrijker dan ooit tevoren. Door de toenemende digitalisering en globalisering is het steeds moeilijker om als stad of gemeente in het oog te springen van toeristen of potentiƫle nieuwe inwoners. Steeds meer steden houden zich daarom bezig met het opfrissen van hun imago en uitstraling naar de buitenwereld via sterke marketingcampagnes.
Mensen worden van alle kanten gebombardeerd met aantrekkelijke citymarketingcampagnes van steden en gemeenten. Zeker wanneer het gaat om zogenaamde āstadfestivalsā en andere grote evenementen in steden en gemeenten. Denk maar aan het Lichtfestival in Gent of de triĆ«nnale van Brugge, die honderdduizenden bezoekers aantrekken. Voor een stad zoals Gent, die met een imagoprobleem kampt als "onbereikbare stad", is zo'n succesvol evenement zeker een goede zet.
Niet alleen inwoners, maar ook toeristen gaan hierdoor steeds vaker andere oorden opzoeken. Je moet hen overtuigen om voor jouw stad te kiezen en jouw onderscheidende sterke kanten als troef gebruiken.
Maar citymarketing richt zich ook op bedrijven en industrie. Bedrijven vestigen zich vandaag de dag overal ter wereld. Als je hen ervan kan overtuigen dat jouw stad aantrekkelijk is om een filiaal te vestigen, kan dat enorm bevorderlijk zijn voor de groei van de lokale economie. Mechelen, bijvoorbeeld, kent dankzij haar citymarketingcampagne een lage leegstand en een groei van de lokale ondernemingen. Heb je je ooit al afgevraagd waarom zoveel gaming-bedrijven in MontrƩal, Canada gevestigd zijn? Het antwoord: citymarketing!
Citymarketing is ten slotte een uitstekende manier om jouw huidige bewoners vast te houden. Wanneer mensen zich kunnen optrekken aan de uitstraling en het imago van hun omgeving, verhoogt dat ook de leefbaarheid. Je creƫert als het ware een soort van samenhorigheidsgevoel en bewoners gaan zich meer identificeren met hun stad. Denk maar aan Gent: de citymarketingcampagne daar was enorm belangrijk voor de fierheid waarmee mensen naar hun stad kijken. Het zorgt voor een verhaal dat andere mensen echt kan overtuigen. Maar ook Brussel, dat het centrum verkeersvrij maakte, zorgde ervoor dat steeds meer mensen - en zeker fietsers - Brussel fijner vinden om in te wonen.
Voordelen van citymarketing
Enkele voordelen van citymarketing opgelijst:
Smart city
Maar citymarketing is meer dan investeren in een ronkende marketingcampagne. Er zijn ook tal van andere middelen om jouw imago een boost te geven. Zo investeren veel steden en gemeenten nu in het ontwikkelen van een āsmart cityā.
Een āsmart cityā of slimme stad is een stad die informatietechnologie en Internet of Things gebruikt om boodschappen weer te geven, belangrijke informatie te verspreiden of interactie uit te lokken
van inwoners of toeristen.
Dat gebeurt via digital signage schermen. Op een digital signage scherm kan je allerlei soorten nuttige informatie meedelen naar de juiste personen, op het juiste moment.
Digital signage schermen kunnen bijzonder nuttig zijn op verschillende domeinen:
- Overheid en publieke ruimte
- Verkeer en mobiliteit
- Veiligheid
- Gezondheid en well being
- ...
Enkele voorbeelden van smart city:
- In het gemeentehuis kunnen bezoekers makkelijk zien welk loket open is of wie aan de beurt is, dankzij de slimme digital signage schermen.
- Aan de ingangen van parkeergarages kan het aantal beschikbare plaatsen op elke verdieping worden weergegeven.
- Aan de ingang van het zwembad of sporthal kunnen de openingsuren en de activiteiten van de dag worden weergegeven, alsook het CO2-niveau of de temperatuur van het water. Zelfs een ādruktebarometerā met een speciale kleurcode kan worden geĆÆmplementeerd, om drukte te vermijden.
Meer dan een slimme slogan
Citymarketing is ook meer dan een slimme, pakkende slogan. We kennen allemaal de klassieke voorbeeldjes: āDendermonde, ros beiaardstadā, āOostende, stad aan zeeā, āHasselt, hoofdstad van de smaakā, āTongeren, oudste stad van BelgiĆ«ā... noem maar op.
āMeer dan de helft van Vlaamse steden en gemeenten heeft een slogan om zichzelf te promotenā, staat in dit artikel van De Morgen. En van de gemeenten die geen slagzin hebben zegt meer 36,2 procent op zoek te zijn naar een slogan.
Maar stadspromotie gaat veel verder dan dat. Het is de bedoeling dat je je zo goed mogelijk inleeft in de doelgroep die je probeert te bereiken met jouw marketingcampagne, namelijk inwoners, toeristen en bedrijven. Empathie en inlevingsvermogen spelen dus een belangrijke rol in citymarketing, want alleen zo zorg je ervoor dat jouw doelgroep geĆÆnteresseerd geraakt.
Een citymarketing bureau kan helpen
Met zoān diverse doelgroep is het echter bijzonder moeilijk om je goed te kunnen inleven en een campagne op maat te maken. Een citymarketing bureau, zoals Varamedia, kan helpen om het juiste evenwicht te vinden tussen een pakkend promotiepraatje en inlevingsvermogen in jouw specifieke doelgroepen.
Varamedia werkt hiervoor samen met digitale partners in citymarketing. Zo hebben we in samenwerking met digital signage bureau Connectify al enkele grote projecten gerealiseerd. Onze marketing skills in combinatie met de digitale expertise van Connectify is een winnende combinatie.
Kies Varamedia als jouw Citymarketing expert
Varamedia helpt! Onze citymarketing experts helpen je graag op weg om een unieke citymarketingcampagne op te zetten die perfect past bij het karakter van jouw stad of gemeente. Neem contact met ons op om een aantrekkelijk aanbod aan experts in citymarketing te vinden.