Wat is citymarketing?

Citymarketing is dé manier om jouw stad of gemeente op de kaart te zetten. Door de toenemende digitalisering en globalisering is het belangrijker dan ooit om er als stad boven al de rest uit te springen. Maar wat is citymarketing nu juist? Hier vind je meer informatie over citymarketing en wat het inhoud.

Lees hier verder.

Definitie citymarketing

Met citymarketing of stadspromotie probeer je jouw stad, dorp of gemeente zo goed mogelijk te profileren en jouw imago als het ware een nieuw leven in te blazen. Daarbij staat jouw identiteit natuurlijk centraal. Je neemt het ene ding dat jou als stad of gemeente uniek maakt en zorgt ervoor dat mensen je daarmee gaan associëren.

Het is dus de bedoeling een opgefrist en hip imago te creëren voor jouw stad. Je verbetert de algemene perceptie van jouw stad, waardoor iedereen die plaats meteen gaat linken met een positief en goed gevoel.

Wat is citymarketing?

Voorbeelden van citymarketing in België

Antwerpen

In het verleden hebben tal van streden al citymarketingcampagne op poten gezet. Zo lanceerde in 2006 de toenmalige burgemeester van Antwerpen, Patrick Janssens, een eerste citymarketingcampagne. Destijds was die campagne sterk gericht op de bewoners van Antwerpen, die weinig vertrouwen hadden in het stadsbestuur en niet meer trots waren op hun stad, na de Visa-affaire.

Toen in 2013 bleek dat de citymarketingcampagne zijn vruchten had afgeworpen, lanceerde de stad in 2015 een tweede campagne, die zich richtte op andere doelgroepen, zoals studenten, bedrijven, bezoekers en shoppers. De stad besliste om aan een nieuw imago te werken, dat de Antwerpenaar weer door en door trots zou maken op zijn stad. Antwerpen profileerde zich als ‘Stad aan de stroom’, ‘Creatieve stad’, ‘Metropool op mensenmaat’ en ‘Innovatieve stad’.

De stad is er dankzij haar sterke citymarketingcampagne in geslaagd al die doelgroepen meer naar zich toe te trekken en zich te profileren als één van de grootste en belangrijkste steden van Vlaanderen.

Ieper

Ook Ieper begon al in 2008 na te denken over stadsmarketing, want de stad wou meer zijn dan alleen maar een ‘oorlogsstad’. Ze wou zich daarentegen profileren als ‘dé stad van de Westhoek’. Naast zich te richten op het oorlogstoerisme, richtte de stad zich ook op inwoners en bedrijven: ‘Ieper als kwaliteitsvolle levensstad’, ‘Ieper als belevingsstad vol ontmoetingen’ en ‘Ieper als creatieve en innovatieve stad’.

En de campagne heeft geloond, want vandaag kent Ieper een relatief lage leegstand en een hoog aantal ondernemingen. Het is een slimme zet geweest om te focussen op meerdere doelgroepen, en haar imago als ‘oorlogsstad’ in een ander daglicht te plaatsen.

Interesse?

Geïnteresseerd in citymarketing?

Kies Varamedia als jouw citymarketing expert en we helpen je graag met een campagne op te zetten die perfect bij jou past. Waar wacht je nog op?

Het belang van citymarketing

Citymarketing is vandaag belangrijker dan ooit tevoren. Door de toenemende digitalisering en globalisering is het steeds moeilijker om als stad of gemeente in het oog te springen van toeristen of potentiële nieuwe inwoners. Steeds meer steden houden zich daarom bezig met het opfrissen van hun imago en uitstraling naar de buitenwereld via sterke marketingcampagnes.

Mensen worden van alle kanten gebombardeerd met aantrekkelijke citymarketingcampagnes van steden en gemeenten. Zeker wanneer het gaat om zogenaamde ‘stadfestivals’ en andere grote evenementen in steden en gemeenten. Denk maar aan het Lichtfestival in Gent of de triënnale van Brugge, die honderdduizenden bezoekers aantrekken. Voor een stad zoals Gent, die met een imagoprobleem kampt als "onbereikbare stad", is zo'n succesvol evenement zeker een goede zet.

Niet alleen inwoners, maar ook toeristen gaan hierdoor steeds vaker andere oorden opzoeken. Je moet hen overtuigen om voor jouw stad te kiezen en jouw onderscheidende sterke kanten als troef gebruiken. 

citymarketing

Maar citymarketing richt zich ook op bedrijven en industrie. Bedrijven vestigen zich vandaag de dag overal ter wereld. Als je hen ervan kan overtuigen dat jouw stad aantrekkelijk is om een filiaal te vestigen, kan dat enorm bevorderlijk zijn voor de groei van de lokale economie. Mechelen, bijvoorbeeld, kent dankzij haar citymarketingcampagne een lage leegstand en een groei van de lokale ondernemingen. Heb je je ooit al afgevraagd waarom zoveel gaming-bedrijven in Montréal, Canada gevestigd zijn? Het antwoord: citymarketing!

Citymarketing is ten slotte een uitstekende manier om jouw huidige bewoners vast te houden. Wanneer mensen zich kunnen optrekken aan de uitstraling en het imago van hun omgeving, verhoogt dat ook de leefbaarheid. Je creëert als het ware een soort van samenhorigheidsgevoel en bewoners gaan zich meer identificeren met hun stad. Denk maar aan Gent: de citymarketingcampagne daar was enorm belangrijk voor de fierheid waarmee mensen naar hun stad kijken. Het zorgt voor een verhaal dat andere mensen echt kan overtuigen. Maar ook Brussel, dat het centrum verkeersvrij maakte, zorgde ervoor dat steeds meer mensen - en zeker fietsers - Brussel fijner vinden om in te wonen.

Voordelen van citymarketing

Enkele voordelen van citymarketing opgelijst:

  • Stimuleert de lokale economie én helpt de lokale middenstand
  • Lokale inwoners winkelen meer in hun eigen stad of gemeente
  • Positief imago van jouw stad of gemeente verspreiden
  • Vergroot de zichtbaarheid van lokale bedrijven
  • Verbetert de leefbaarheid voor de bewoners in een stad of gemeente 
voordelen citymarketing

Smart city

Maar citymarketing is meer dan investeren in een ronkende marketingcampagne. Er zijn ook tal van andere middelen om jouw imago een boost te geven. Zo investeren veel steden en gemeenten nu in het ontwikkelen van een ‘smart city’.

Een ‘smart city’ of slimme stad is een stad die informatietechnologie en Internet of Things gebruikt om boodschappen weer te geven, belangrijke informatie te verspreiden of interactie uit te lokken van inwoners of toeristen.

Dat gebeurt via digital signage schermen. Op een digital signage scherm kan je allerlei soorten nuttige informatie meedelen naar de juiste personen, op het juiste moment.

Digital signage schermen kunnen bijzonder nuttig zijn op verschillende domeinen:

  • Overheid en publieke ruimte
  • Verkeer en mobiliteit
  • Veiligheid
  • Gezondheid en well being
  • ...
Wat is citymarketing

Enkele voorbeelden van smart city:

  • In het gemeentehuis kunnen bezoekers makkelijk zien welk loket open is of wie aan de beurt is, dankzij de slimme digital signage schermen.
  • Aan de ingangen van parkeergarages kan het aantal beschikbare plaatsen op elke verdieping worden weergegeven.
  • Aan de ingang van het zwembad of sporthal kunnen de openingsuren en de activiteiten van de dag worden weergegeven, alsook het CO2-niveau of de temperatuur van het water. Zelfs een ‘druktebarometer’ met een speciale kleurcode kan worden geïmplementeerd, om drukte te vermijden.

Meer dan een slimme slogan

Citymarketing is ook meer dan een slimme, pakkende slogan. We kennen allemaal de klassieke voorbeeldjes: “Dendermonde, ros beiaardstad”, “Oostende, stad aan zee”, “Hasselt, hoofdstad van de smaak”, “Tongeren, oudste stad van België”... noem maar op. 

“Meer dan de helft van Vlaamse steden en gemeenten heeft een slogan om zichzelf te promoten”, staat in dit artikel van De Morgen. En van de gemeenten die geen slagzin hebben zegt meer 36,2 procent op zoek te zijn naar een slogan. 

Maar stadspromotie gaat veel verder dan dat. Het is de bedoeling dat je je zo goed mogelijk inleeft in de doelgroep die je probeert te bereiken met jouw marketingcampagne, namelijk inwoners, toeristen en bedrijven. Empathie en inlevingsvermogen spelen dus een belangrijke rol in citymarketing, want alleen zo zorg je ervoor dat jouw doelgroep geïnteresseerd geraakt.

digital signage

Een citymarketing bureau kan helpen

Met zo’n diverse doelgroep is het echter bijzonder moeilijk om je goed te kunnen inleven en een campagne op maat te maken. Een citymarketing bureau, zoals Varamedia, kan helpen om het juiste evenwicht te vinden tussen een pakkend promotiepraatje en inlevingsvermogen in jouw specifieke doelgroepen.

Varamedia werkt hiervoor samen met digitale partners in citymarketing. Zo hebben we in samenwerking met digital signage bureau Connectify al enkele grote projecten gerealiseerd. Onze marketing skills in combinatie met de digitale expertise van Connectify is een winnende combinatie.

Kies Varamedia als jouw Citymarketing expert

Varamedia helpt! Onze citymarketing experts helpen je graag op weg om een unieke citymarketingcampagne op te zetten die perfect past bij het karakter van jouw stad of gemeente. Neem contact met ons op om een aantrekkelijk aanbod aan experts in citymarketing te vinden.

0 of 1000

Categorie: