Citymarketing bureau
Door de toenemende digitalisering en globalisering is het belangrijker dan ooit om als stad in het oog te springen. Met citymarketing plaats je het imago van jouw stad in een nieuw daglicht en bevorder je de leefbaarheid en de lokale economie. Op zoek naar een citymarketing bureau om jouw stad of gemeente weer op de kaart te zetten? Varamedia beschikt over een team van professionele citymarketing experts die je graag verder helpen.
Zet jouw stad in de markt!
Citymarketing of stadspromotie heeft als doel steden en gemeenten zo goed mogelijk te profileren. Een citymarketing bureau gaat daarbij vooral de nadruk leggen op de identiteit en het karakter van een stad, om zo het imago een boost te geven en zo meer mensen aan te trekken.

Met citymarketing zet je jouw stad of gemeente in de markt. Want ook jouw stad is in concurrentie. Mensen zoeken vandaag steeds vaker andere oorden op om te winkelen, op vakantie te gaan, hun vrije tijd te besteden of zelfs om hun onderneming in op te richten!
Het is belangrijk om al die mensen naar jouw stad toe te trekken. Zo verhoog je de leefbaarheid, het samenhorigheidsgevoel én stimuleer je de lokale economie. Bovendien is citymarketing dé manier om je stad in een positief daglicht te stellen.
Geïnteresseerd in citymarketing? Contacteer Varamedia!
De drie B’s
Citymarketing is echter meer dan een slimme slogan of pakkende verkooppraatjes om zoveel mogelijk mensen naar je toe te lokken. Citymarketing verschilt op dat vlak enorm met gewone marketing. We promoten hier namelijk geen product, maar een volledig gebied met enorm veel verschillende aspecten: horeca, sport, cultuur, industrie… noem maar op!
Er zijn dus tal van redenen waarom mensen interesse zouden hebben om jouw stad te bezoeken. Het is dus de bedoeling dat je ook al die verschillende doelgroepen bereikt.
Met citymarketing probeer je de drie B’s te bereiken:

1. Bezoekers
Het meest voor de hand liggende aspect van citymarketing is het aantrekken van nieuwe bezoekers: toeristen, shoppers, studenten, mensen die in zakelijk verband jouw stad bezoeken…
Je moet erin slagen al die mensen ervan te overtuigen dat jouw stad de beste plaats is waar ze hun activiteiten kunnen volbrengen.

2. Bewoners
Maar stadspromotie heeft niet alleen bezoekers op het oog. Het is ook belangrijk om jouw huidige inwoners tevreden te houden en hen duidelijk te maken dat ze een belangrijk deel uitmaken van jouw stad.
Wanneer inwoners zich kunnen optrekken aan het imago van hun stad, draagt dat ook bij tot de leefbaarheid en het samenhorigheidsgevoel.

3. Bedrijven
Ten slotte zijn ook bedrijven een belangrijke doelgroep die niet mag vergeten worden. Door de toenemende globalisering vestigen bedrijven zich vandaag de dag overal ter wereld.
Meer bedrijven zijn een goede zaak voor jouw stad. Zo stimuleer je de lokale economie en creëer je nieuwe jobs.
Omdat je al die verschillende doelgroepen moet bereiken, is het soms moeilijk het juiste evenwicht te vinden in een citymarketingcampagne. Je moet bijvoorbeeld bezoekers op een juiste manier targeten, zonder dat dat bij bewoners en bedrijven in verkeerde aarde valt, en andersom.
Geïnteresseerd?
Kies Varamedia als jouw Citymarketing expert
Aspecten van citymarketing
Citymarketing kent verschillende aspecten. Er komt meer bij kijken dan een slimme slogan en mooie verkooppraatjes. Mensen besteden ook aandacht aan de infrastructuur en aanwezige voorzieningen in jouw stad en hebben ook emotionele overwegingen. Een citymarketingplan moet dus goed inspelen op beide aspecten.

Infrastructuur en aanwezige voorzieningen
Een voorbeeld hiervan is ‘smart city’. Een smart city of slimme stad is een stad die slimme technologieën gebruikt om boodschappen weer te geven, informatie te verspreiden of in interactie te gaan met inwoners of toeristen.
Daarvoor worden digital signage schermen gebruikt, die voor allerlei soorten communicatie kunnen worden ingezet. Lokale overheden, het verkeer, de publieke ruimte… Al die plaatsen kunnen profiteren van de voordelen van digital signage.
Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om het verkeer om te leiden bij drukte, evenementen aan te kondigen, het lokale nieuws te tonen, belangrijke veiligheidsinformatie mee te delen… De mogelijkheden zijn eindeloos.

Emotionele overwegingen
Voordelen van een goede citymarketingcampagne
De voordelen van citymarketing op een rijtje:
- Stimuleert de lokale economie
- Inwoners gaan meer lokaal kopen
- Je geeft jouw imago een positieve boost
- Lokale bedrijven worden in de kijker gezet
- Aanmoedigen van culturele organisaties
- Verbetert de algemene leefbaarheid en het samenhorigheidsgevoel

Waarom kiezen voor een citymarketing bureau?
Het is duidelijk dat citymarketing meer inhoud dan je op het eerste zicht zou denken. Je moet drie verschillende doelgroepen targeten, zonder bij iemand in slechte aarde te vallen. Bovendien zijn er ook verschillende aspecten gebonden aan citymarketing, zoals de infrastructuur en de emotionele overwegingen van mensen. Je moet als stad dus het juiste evenwicht vinden tussen al die zaken.
Een citymarketing bureau zoals Varamedia kan daarbij helpen! Onze citymarketing experts hebben de juiste kennis van zaken om en kunnen een perfecte strategie op poten zetten om jouw stad of gemeente weer op de kaart te zetten.
Bovendien wordt hiervoor nauw samengewerkt met digitale partners, zoals digital signage specialist Connectify, die kunnen zorgen voor een knappe digitale infrastructuur in jouw stad. Bij Varamedia krijg je altijd een totaaloplossing aangeboden
Varamedia, jouw citymarketing bureau in de buurt
