Citymarketing: een nieuwe visie voor jouw stad

Citymarketing is de manier om jouw stad of gemeente op de kaart te zetten en een goede indruk te maken op de lokale bevolking en potentiële toeristen. Op die manier zorgt citymarketing tegelijk ook voor een groei in de lokale economie. Kortom, het is van groot belang voor elke stad of gemeente die zich wil profileren en onderscheiden van andere steden.

Lees hier verder.

Wat is Citymarketing?

Citymarketing of stadspromotie heeft als doel een stad of gemeente zo goed mogelijk te profileren. Daarbij wordt vooral gefocust op de identiteit en het karakter. Op die manier gaan mensen een bepaalde plaats meteen linken aan een bepaald gevoel. Je creëert als het ware een imago en gaat je stad of gemeente actief in de markt zetten. Lees hier meer over wat citymarketing precies wilt zeggen.

Met citymarketing verbeter je dus de algemene perceptie van jouw stad of gemeente en trek je meer toeristen aan naar de winkelstraat en horeca. Tegelijk zorg je er ook voor dat de vaste inwoners een plaats hebben waar ze zich mee kunnen identificeren en stimuleer je de lokale economie. Drie vliegen in één klap!

city marketing varamedia

Citymarketing of stadspromotie is niet vanzelfsprekend en is iets helemaal anders dan gewone marketing. We proberen hier geen producten te verkopen, maar we proberen steden en gemeenten een nieuw imago te bezorgen en weer op de kaart te zetten. Dat vergt veel kennis en heel wat inspanningen.

Een citymarketing bureau kan helpen met het creëren van een nieuw en opgefrist imago van jouw stad of gemeente door een langetermijnstrategie op poten te zetten met een nieuwe visie voor de komende jaren. 

Varamedia werkt hiervoor samen met digitale partners in citymarketing. Zo hebben we in samenwerking met digital signage bureau Connectify al enkele grote projecten gerealiseerd. Onze marketing skills in combinatie met de digitale expertise van Connectify is een winnende combinatie.

Geïnteresseerd in citymarketing?

Kies Varamedia als jouw marketingexpert en we helpen je graag met een campagne op te zetten die perfect bij jou past. Waar wacht je nog op?

Het belang van Citymarketing: stimuleert de lokale economie en leefbaarheid

Citymarketing is niet nieuw, maar is door de toenemende globalisering wel belangrijker dan ooit tevoren. Bedrijven en ondernemers vestigen zich tegenwoordig overal ter wereld en toeristen zoeken steeds vaker andere oorden op om hun vrije tijd te besteden. Daarom is het belangrijk om het publiek duidelijk te maken waarom ze voor jouw stad of gemeente moeten kiezen boven een andere.

Daarnaast speelt citymarketing een belangrijke rol voor de lokale bevolking. Initiatieven om bij te dragen tot de cultuur zorgen ervoor dat de bewoners zich één voelen met hun stad. Als bewoners zich kunnen optrekken aan het imago en de aantrekkelijkheid van hun leefomgeving, verhoogt dat ook de leefbaarheid.

Voordelen van stadspromotie

Enkele voordelen van citymarketing op een rijtje:

  • Stimuleert de lokale economie.
  • Lokale inwoners winkelen meer in hun eigen stad of gemeente.
  • Positief imago van jouw stad of gemeente verspreiden.
  • Vergroot de zichtbaarheid van lokale bedrijven.
  • De leefbaarheid voor de bewoners in een stad of gemeente verbetert.
voordelen citymarketing

Voorbeelden van Citymarketing

Citymarketing is meer dan een promotiecampagne. Je probeert jouw stad of gemeente zo goed mogelijk te profileren op alle vlakken.

Enkele voorbeelden van citymarketing:

Een nieuwe visuele identiteit creëren

Een citymarketing bureau kan helpen met een nieuwe visuele identiteit te creëren voor je stad of gemeente. Ook op die manier kan je jouw stad of gemeente onderscheiden van andere plaatsen en associëren mensen jouw stad of gemeente ook meteen met een bepaald gevoel.

Digital signage - digitale informatieschermen

Digital signage of beeldschermcommunicatie is een techniek die wordt gebruikt om bezoekers, inwoners of voorbijgangers te informeren via digitale informatieschermen. Doorheen de stad worden digitale en interactieve borden geplaatst, waar boodschappen op kunnen verschijnen. Maar inwoners en toeristen kunnen er ook allerlei soorten informatie op terugvinden en zelfs in interactie gaan met het scherm. De mogelijkheden zijn eindeloos. 

Zo kunnen mensen bijvoorbeeld verwelkomd worden wanneer ze jouw stad of gemeente binnenrijden, het verkeer kan worden omgeleid wanneer er file is, op straat kunnen er informatiekiosken worden geplaatst… Deze schermen kunnen aan elke situatie worden aangepast en kunnen de identiteit van jouw stad uitstekend weergeven.

Informatieborden voorafgaand aan grote evenementen

Als stad is het ook een goed idee om in te spelen op grote evenementen die binnenkort zullen plaatsvinden. Zo’n evenementen trekken veel volk en zijn een uitstekende gelegenheid om toeristen aan te trekken en jouw stad in de verf te zetten. 

Loyalty initiatieven

Een ander voorbeeld van citymarketing zijn loyalty initiatieven. Denk maar aan een stadspas waarmee inwoners allerlei voordelen kunnen krijgen binnen hun stad of gemeente: gratis sporten voor 60+’ers, korting in musea, subsidies voor ‘schoon vervoer’... 

Loyalty initiatieven zijn cruciaal om vaste bewoners tevreden te houden en hun engagement binnen de stad te vergroten. Op die manier steun je de lokale economie én vergroot je de samenhorigheid binnen je stad.

Verschillende trends

De laatste jaren vond er een verschuiving plaats in de betekenis van citymarketing. Daar waar het vroeger ging om zoveel mogelijk mensen overtuigen om voor een bepaalde stad te kiezen, gaat het nu om het creëren van een gewenst beeld bij specifieke doelgroepen. Citymarketing is een middel om jouw stad aantrekkelijk te houden, en dus niet alleen een promotiemiddel.

Dit soort citybranding is onlosmakelijk verbonden met citymarketing en is een continu proces. De beeldvorming bij bewoners en toeristen speelt een belangrijke rol in de keuze voor een bepaalde plaats. Uiteraard verander je de perceptie van een stad of gemeente niet op enkele dagen tijd. Het is een proces dat zich afspeelt over een langere tijd en dat voortdurend kan wijzigen.

trends in citymarketing

Meer dan een slimme slogan

Citymarketing is meer dan een slimme slogan, logo of campagne. Ten eerste is citymarketing geen eenmalige promotiecampagne, maar een langetermijnstrategie. Het is de bedoeling een visie te creëren en uit te werken die jouw stad de komende jaren zal zal representeren. Het publiek moeten weten waar jouw stad of gemeente nu precies voor staat en die plaats meteen associëren met een bepaald gevoel.

Citymarketing vereist ook empathie: je moet je inleven in je verschillende doelgroepen. Bij de marketing van een stad komt er meer kijken dan bij gewone marketing. Net zoals bij gewone marketing is het belangrijk je doelgroep grondig te bestuderen en analyseren vooraleer je aan de slag gaat. De doelgroep is hier echter heel divers: je target niet alleen vaste bewoners, maar ook toekomstige bewoners en toeristen. Stadsmarketing moet gericht zijn naar al die specifieke doelgroepen. Een citymarketing bureau kan helpen om het juiste evenwicht te vinden en een juiste communicatie op poten te zetten.

Geïnteresseerd?

Kies Varamedia als jouw Citymarketing expert

Varamedia helpt! Onze citymarketing experts helpen je graag op weg om een unieke citymarketingcampagne op te zetten die perfect past bij het karakter van jouw stad of gemeente. Neem contact met ons op om een aantrekkelijk aanbod aan experts in citymarketing te vinden.

Categorie: