Investeren in SEO is een slimme zet voor iedereen die zijn online bereik wil vergroten. Bovenaan de Google Search resultaten verschijnen is dan ook het doel van veel bedrijven, maar is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wil je je graag wagen aan een SEO-overhaul van je website? Varamedia lijst voor jou enkele belangrijke tips and tricks op, alsook een overzicht van handige SEO-tools. Klaar om je bedrijf rechtstreeks naar de top te lanceren?
Hoewel bedrijven al investeren in SEO sinds de jaren 2000, wint het de laatste jaren meer en meer aan populariteit over de hele wereld. Ook in Vlaanderen investeren al heel wat bedrijven uit tal van verschillende sectoren in SEO. Of het nu gaat om een marketingbedrijf, een transportbedrijf of een bedrijf uit de toeristische sector: ieder bedrijf heeft baat bij een investering in SEO. Want zeg nu zelf: wie wil nu niet op plaats #1 staan in de Google Search resultaten?
Hoewel SEO op het eerste gezicht lijkt op een grote investering, is de ROI enorm groot. Niet alleen zal je door het groeiend organisch verkeer naar je website een groei zien in je sales, maar SEO heeft nog tal van andere, minder voor de hand liggende voordelen voor jouw bedrijf. Dit is waarom investeren in SEO een slimme zet is:
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ ofwel zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dus letterlijk dat je jouw website zal optimaliseren voor de zoekmachine, zoals bijvoorbeeld Google Search. De Google Search Engine baseert zich immers op tal van verschillende factoren voor het ranken van de zoekresultaten. Door het SEO-proof maken van je website kan je er zo voor zorgen dat je hoger verschijnt in de zoekresultaten. Factoren waar je rekening mee moet houden zijn:
Hoewel SEO al sinds de jaren 2000 aanwezig is en door heel wat bedrijven van over de hele wereld gebruikt wordt om de vindbaarheid van hun website te verbeteren, wint het vooral de laatste jaren aan populariteit. Zeker wanneer we gaan kijken in België, zien we dat SEO pas sinds enkele jaren is beginnen groeien. Nog maar relatief weinig bedrijven hebben zich gewaagd aan de SEO-optimalisatie van hun website.
Met andere woorden: niet morgen, maar vandaag is de dag om te starten met een SEO-campagne voor jouw bedrijf! In nog heel wat sectoren is bovenaan de Google Search resultaten belanden een erg haalbaar doel.
Investeren in SEO betekent ook het uitbouwen van een sterke, gestructureerde website die klaar is voor de toekomst. Zoals eerder in deze blog vermeld, is immers ook de technische optimalisatie een belangrijk onderdeel van SEO. Het uitbouwen van een logische structuur van je website met hoofd- en subpagina’s zal niet alleen voordelig zijn voor het hoger ranken in Google; het zal gebruikers ook helpen om sneller en makkelijker te navigeren doorheen je aanbod. Bovendien is SEO, in tegenstelling tot SEA, een duurzame manier om je website te optimaliseren en pluk je enkele jaren de vruchten van je investering!
SEO is een echte kunst. Gelukkig bestaan er tal van handige tools die je kunnen helpen bij de SEO-optimalisatie van je website en die je het leven een pak gemakkelijker zullen maken! Indien je je zelf ooit wil wagen aan SEO, raadpleeg dan zeker volgende SEO-tools:
Een must-have voor iedereen die de traffic op zijn website wil analyseren, is Google Analytics. Deze webanalyse-service die gratis wordt aangeboden door Google laat je toe om al het verkeer op je website nauwkeurig bij te houden en biedt je grondige analyses. Dankzij al deze informatie ben je in staat om de gebruikerservaring van je bezoekers beter te begrijpen, te achterhalen waar de gebreken van je website zitten en met een efficiënte oplossing voor de dag te komen. Google Analytics is dé tool voor iedereen die meer inzicht wil verkrijgen in zijn eigen website.
Ook Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je meer informatie kunt krijgen over je website. Hier gaat het meer specifiek over de prestaties van je website in de zoekresultaten in Google zelf. Zo kan Google Search Console je bijvoorbeeld helpen met het controleren van je website op crawl- en indexatieproblemen. Maar ook voor het vinden van de juiste keywords is Google Search Console een enorm interessante tool. Zo kan het bijvoorbeeld meer inzicht geven in de keywords die mensen ingeven vooraleer ze op jouw website terechtkomen.
Misschien wel een van de meest krachtige tools voor de SEO-optimalisatie van je website is SEMrush. Eén van de belangrijkste taken die je met gemak kan uitvoeren dankzij SEMrush, is een zoekwoordenonderzoek. Het werkt heel simpel: geef je website in en SEMrush bezorgt je een uitgebreide lijst van zoekwoorden die mogelijks relevant zouden kunnen zijn voor jouw bedrijf. Dankzij dit zoekwoordenonderzoek kan je al de eerste stap in de goede richting zetten voor het uitwerken van je SEO-campagne.
Daarnaast biedt SEMrush nog heel wat andere mogelijkheden. Zo is het programma in staat om te analyseren wat de concurrentie doet en hoe het verkeer op hun website eruit ziet. Denk hierbij aan hoeveel organisch zoekverkeer naar de website geleid wordt of welke backlinks je concurrentie gebruikt.
Daarnaast kan je SEMrush ook gebruiken om je eigen backlinks te controleren op kwaliteit en relevantie (slechte backlinks kunnen de relevantie van je website immers schaden). Ook biedt het een handige tracker waarmee je jouw positie in de Google Search resultaten nauwkeurig op de voet kunt volgen. Of wat dacht je van een analyse van de gezondheid van jouw website? SEMrush doet het allemaal!
Wil je je zelf wagen aan het schrijven van SEO-geoptimaliseerde teksten voor je website? Dan is Surfer SEO een niet te missen tool! Met de Surfer SEO Google Chrome extensie geef je eender welke zoekterm in, en Surfer SEO geeft je een heleboel richtlijnen over hoe je pagina er moet uitzien. Van het aantal woorden, titels en afbeeldingen tot zelfs welke specifieke woorden je moet gebruiken in je artikel om beter te scoren in de Google Search resultaten. Surfer SEO is als het ware een helpende hand tijdens het schrijven.
Daarbij krijg je met Surfer SEO ook inzicht in wat jouw concurrentie doet op vlak van SEO. Zo kun je zien op welke keywords je concurrentie zich focust, wat voor artikels ze posten en welke backlinks ze gebruiken. Lees meer over Surfer SEO in de review van Great Software.
Indien je op zoek bent naar een iets meer toegankelijke SEO-software voor een kleinere website, dan is Moz wellicht jouw beste optie! Met Moz ontvang je zowat alle functionaliteiten die je nodig zal hebben om jouw website te optimaliseren op vlak van SEO. Ook met Moz kan je zoekwoordenonderzoek uitvoeren, backlinks testen, je plaats in de Google Search resultaten bijhouden en nog meer.
De gebruiksvriendelijkheid van Moz maakt dit een goede keuze voor iedereen die pas van start gaat met de SEO-optimalisatie van zijn website. Hoewel Moz niet de meest betaalbare optie is, biedt het een breed scala aan functies die jouw investering zeker zullen belonen. Lees meer over alle functionaliteiten van Moz in dit artikel van Ranking Masters.
Met een van de grootste databanken van backlinks is Ahrefs een goede keuze wanneer je je meer wilt focussen op dit aspect van de SEO-optimalisatie van je website. Ook Belgische backlinks zijn sterk vertegenwoordigd in de databanken aan Ahrefs. Zo kan je de SEO-optimalisatie van jouw website volledig afstemmen op jouw Belgische concurrentie!
Daarnaast biedt Ahrefs onder andere een keyword explorer, die je helpt bij het bepalen van de juiste keywords voor jouw artikels; een rank tracker, die de keyword ranking op desktop en mobiele apparaten berekent en een site audit die je volledige website analyseert en eventuele problemen omtrent SEO in kaart brengt. Lees hier meer over alle mogelijkheden van Ahrefs.
Met KWFinder kan je, zoals de naam al doet vermoeden, een zoekwoordenonderzoek uitvoeren zodat je de juiste zoekwoorden kan vinden waarmee je hoog zal scoren in de Google Search resultaten. KWFinder behoort tot de Mangools Suite, die nog andere tools voor SEO-optimalisatie aanbiedt. Hoewel de Mangools Suite minder bekend is dan tools als Ahrefs en Moz, geniet je wel van een lagere prijs. De uitstekende prijs/kwaliteitverhouding maakt dat deze tool dag na dag wint aan populariteit bij heel wat bedrijven, en dus is het misschien ook een interessante optie voor jou! Daarbij kan je ook met KWFinder analyseren wat je concurrentie momenteel doet. Lees meer over KWFinder in de review van Nico Oud.
Tot slot wilde ik nog een honorable mention geven aan UberSuggest, een van de meest geliefde SEO-tools bij ons op kantoor! Deze software van Neil Patel stelt je in staat om op eenvoudige wijze een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, de ranking van jouw website in de gaten te houden en een concurrentieanalyse uit te voeren. Bovendien kan je UberSuggest gratis uitproberen! Zo krijg je meteen voeling met het programma. Wij zijn alvast fan van de intuïtieve en straight-forward interface en praktische resultaten.
Benieuwd van welke andere SEO-tools we nog fan zijn bij Varamedia? Ontdek het hier!
Tot slot rijst de vraag: waag je je zelf aan de SEO-optimalisatie van je website of besteed je dit beter uit aan een expert? Dit hangt af van verschillende factoren zoals jouw eigen skills, budget, beschikbare tijd, de omvang van je website, enzovoort. Er zijn heel wat voor- en nadelen verbonden aan het al dan niet uitbesteden van de SEO-optimalisatie van je website.
Indien je zelf nog maar weinig ervaring hebt met online marketing en een drukbezet schema hebt, kan het een goed idee zijn om je SEO-campagne uit te besteden aan een bedrijf met ervaring, zoals Varamedia. Zo’n bedrijf kan zich dagelijks bezighouden met het op de voet volgen van de voortgang van jouw website.
Bij het uitkiezen van een bedrijf met expertise in SEO, is het belangrijk om een bureau te kiezen met een breed portfolio aan goede referenties. In dat geval ben je bij Varamedia alvast aan het goede adres! Bekijk hier een overzicht van onze succesvolle projecten.
Klaar om jouw website naar plaats #1 in Google te lanceren? Contacteer ons.