Varamedia logo
33+

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Heb je al overwogen om e-mailmarketing op te nemen in je marketingstrategie? Of ben je nog zoekende naar een goede start? Wij delen graag enkele tips om het nieuwe jaar succesvol te beginnen met je e-mailmarketing.

Analyseer en leer uit je resultaten van 2023

Begin met het evalueren van je huidige inspanningen (samen met je e-mail marketing bureau). Wat heb je in 2023 specifiek gedaan en hieruit geleerd? Het grondig analyseren van je gegevens is cruciaal om een solide basis te leggen voor dit jaar. Heb je bijvoorbeeld veel nieuwe klanten aangetrokken? Hoeveel klanten hebben herhaalaankopen gedaan? Al deze gegevens zijn essentieel om te bepalen waar je je precies op moet concentreren in het aankomende jaar. Als dit nog te abstract klinkt, volg dan het onderstaande stappenplan voor een grondige analyse van je e-mailmarketing! 

1. Analyseer eerst je database

Verkrijg inzicht in je database door het aantal e-mailadressen aan het begin en einde van het jaar te evalueren. Bereken de uiteindelijke groei in procenten en onderzoek de oorsprong ervan. Is deze toename het gevolg van opt-ins op je huidige website, via pop-ups, landingspagina’s of misschien een social media-campagne?

Hoewel een groei in je database positief is, vertelt het niet het volledige verhaal. Het weerspiegelt weliswaar de uitbreiding van je klantenbestand, maar geeft niet noodzakelijkerwijs inzicht in de betrokkenheid van je klanten. Daarom is het essentieel niet alleen de groei te analyseren in je e-mail platform, maar ook het percentage van je klantenbestand dat daadwerkelijk dit jaar tot conversie is overgegaan. Als ook dit is toegenomen, kun je met recht trots zijn op je prestaties. 😉

Video marketing varamedia

TIP: Begin het nieuwe jaar met een frisse start door je e-maillijst op te schonen. Hoewel je in de loop der tijd veel e-mailadressen hebt verzameld, is de waarde ervan mogelijk afgenomen. Adressen kunnen verouderd, gewijzigd of zelfs niet meer geldig zijn. Het is nu tijd om je lijst grondig te bekijken en te actualiseren. Een handige website is https://www.zerobounce.net.

2. Analyseer je nieuwsbrieven

Stuur je wekelijks of tweewekelijks een nieuwsbrief naar je database of een segment ervan? Dan is het van belang om nauwkeurig te controleren wat de open-, klik- en conversieratio zijn geweest. Is het continu verzenden van deze nieuwsbrief succesvol gebleken, of is het wellicht nodig om de frequentie aan te passen? Bedenk dat meer niet altijd beter is. Het is essentieel om goed na te denken over wat je klanten precies willen zien in de nieuwsbrief en wat daaraan bijdraagt.

Overweeg creatieve toevoegingen, zoals een boeiende winactie, een exclusieve kortingscode, of deelt belangrijk nieuws met je lezers. Het is van groot belang dat de content van de nieuwsbrief waardevol en relevant is voor je doelgroep. Op deze manier kun je niet alleen de aandacht trekken, maar ook de betrokkenheid en conversie stimuleren. Een doordachte aanpak van de nieuwsbriefinhoud kan de effectiviteit ervan aanzienlijk verhogen.

Tot slot moet je ook weten dat direct mailings soms grote impact hebben: hierbij maak je gebruik van de ’traditionele’ brief, maar bijvoorbeeld in een B2B-context kan reclame via de post soms behoorlijk doeltreffend zijn!

3. Analyseer je email automations

Binnen je e-mailmarketingstrategie maak je waarschijnlijk gebruik van geautomatiseerde processen, zoals automatische flows. Enkele voorbeelden van deze marketing automations zijn onder andere:

1. Voor verlaten winkelwagens
2. Als bedankje voor een nieuwe abonnee op de nieuwsbrief
3. Met een verjaardagscadeautje op de verjaardag van je klant
4. Als bedankje voor de recente bestelling van je klant

Dit zijn enkele bekende e-mail automations, maar er zijn talloze andere creatieve flows die in de praktijk worden toegepast. Het is niet alleen belangrijk om te focussen op de open-, klik- en conversieratio, maar ook om het aantal afmeldingen te analyseren. Het aantal afmeldingen geeft inzicht in de frequentie of de relevantie van je e-mails voor je doelgroep.

Bijvoorbeeld, je kunt automations opzetten voor het belonen van trouwe klanten, het reactiveren van inactieve abonnees, of het aanbieden van exclusieve deals aan specifieke segmenten van je klantenbestand. Het doel is om geautomatiseerde flows te creëren die waarde toevoegen en de betrokkenheid van je publiek vergroten. Experimenteer met verschillende automations en blijf de resultaten analyseren om je e-mailmarketing continu te optimaliseren.

4. Verzamel deze data in een sheet en trek je conclusies

Heb je alle gegevens voor elke tak van e-mailmarketing tot je beschikking? Dan is het handig om deze in een enkel overzicht te hebben. Neem de tijd om een duidelijk overzicht te creëren, eventueel met behulp van diagrammen, zodat je collega’s de data eenvoudig kunnen begrijpen.

Nu kun je eenvoudig beoordelen welke campagnes succesvol waren, welke minder goed presteerden en welke helemaal geen resultaten opleverden. Misschien bleek je e-mail campagne met lead magnets bijvoorbeeld een ongelofelijk succes, of net het omgekeerde. De cijfers zullen je precies tonen wat wel of niet werkte en welk creatief materiaal je zeker opnieuw mag gebruiken.

Als je dit jaar andere campagnes hebt uitgevoerd, kijk dan niet alleen naar de conversie, maar neem alle KPI’s (ook open-, klikratio’s en andere) mee. Misschien is er veel omzet gegenereerd uit een specifieke nieuwsbrief, maar was dit slechts één grote order. Het kan waardevol zijn om te analyseren hoeveel orders er zijn voortgekomen uit een e-mail, hoeveel kortingscodes zijn gebruikt of welke nieuwsbrief de hoogste open rate heeft behaald. Alleen wanneer je alle aspecten in overweging neemt, kun je de juiste conclusies trekken.

Laat deze 3 trends in e-mailmarketing niet onbenut!

1. Hyperpersonalisatie

De tijd van onpersoonlijke bulkmails behoort tot het verleden. Om een sterke relatie met je klanten te onderhouden, is het van cruciaal belang om je berichten te personaliseren, verdergaand dan alleen de naam van de klant in de aanhef. Met hyperpersonalisatie ga je dynamische content leveren op basis van het gedrag, de interesses en de demografische gegevens van de ontvanger. Hierdoor kunnen e-mails niet alleen de juiste producten of inhoud aanbevelen, maar ook worden verzonden op het moment dat de ontvanger het meest waarschijnlijk zal reageren.

760% omzetstijging in e-mailmarketing is te danken aan gepersonaliseerde e-mail
- Campaign Monitor

2. Gamificatie

Een grotere betrokkenheid is een van de belangrijkste voordelen die e-mailgamification met zich meebrengt. Steeds meer e-mail marketing bedrijven kiezen daarom voor gamification! Door je e-mails op een leuke en interactieve manier vorm te geven, vergroot je de kans dat jouw abonnees geïnteresseerd blijven en daadwerkelijk reageren op jouw inhoud. Deze verhoogde betrokkenheid kan leiden tot hogere open- en klikpercentages, evenals een toename in conversies.

gamificatie e-mailmarketing

3. AMP of dynamische e-mails

AMP-e-mail of Accelerated Mobile Pages, is een framework ontwikkeld door Google waarmee e-mailmarketeers interactieve e-mails kunnen creëren en versturen. Hiermee kunnen mensen formulieren invullen, producten kopen, vergaderingen boeken en meer, allemaal zonder hun inbox te verlaten!

Het grootste voordeel is dat je altijd up-to-date informatie kunt tonen en gebruikers direct actie kunt laten ondernemen, allemaal rechtstreeks vanuit een e-mail, zonder de inbox te verlaten.

Met dynamische e-mail kun je eenvoudig vanuit het bericht zelf actie ondernemen, zoals een RSVP voor een evenement, een vragenlijst invullen, door een catalogus bladeren of reageren op een opmerking.

Zijn er ook nadelen? Omdat het een framework van Google is, wordt het tot nu toe voornamelijk ondersteund door Google (Gmail). Andere e-mailaanbieders, waaronder Microsoft Outlook, Yahoo Mail en mail.ru, hebben allemaal in zekere mate ondersteuning, zij het vaak in de vorm van privé- of openbare beta. Hopelijk brengt 2024 hier verandering in!

Om de betrokkenheid van je ontvangers in 2024 te verhogen, is het raadzaam om drempels te verlagen. Maak bijvoorbeeld je e-mails interactief door:

– Onmiddellijk je mening te geven via een poll.
– Een vragenlijst in de e-mail in te vullen.
– Producten rechtstreeks toe te voegen aan een winkelmandje.

It’s the biggest thing happening to email since the creation of email.
- Antony Malone, Senior Product Owner Direct Marketing at Booking.com

Het ultieme e-mailmarketing handboek voor leadgeneratie

email marketing handboek

Deel deze blog

Op zoek naar meer informatie?

Gerelateerde blogartikels

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn
Social

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn
Social

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?