Varamedia logo
20+

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

E-mailmarketing blijft een krachtige en kosteneffectieve manier om in contact te treden met je doelgroep en je boodschap over te brengen. Zoals bij elke digitale marketingtactiek evolueert e-mailmarketing voortdurend om zich aan te passen aan de veranderende behoeften en verwachtingen van consumenten. Aangezien het jaar ten einde loopt, willen we graag nu alvast de belangrijkste trends in e-mailmarketing van 2023 samenvatten. BONUS: We delen ook al enkele e-mailmarketingtrends voor 2024!

1. Hyperpersonalisatie

De tijd van onpersoonlijke bulkmails is voorbij. Om een goede relatie met je klanten te onderhouden, is het essentieel om je berichten te personaliseren. Dit gaat verder dan alleen de naam van de klant in de aanhef.

In 2023 lag de focus daarom op hyperpersonalisatie, die een stap verder gaat door dynamische content te leveren op basis van het gedrag, de interesses en de demografische gegevens van de ontvanger. Hierdoor kunnen e-mails niet alleen de juiste producten of inhoud aanbevelen, maar ook worden verzonden op het moment dat de ontvanger het meest waarschijnlijk zal reageren.

Als voorbeeld: Alex is een vaste klant van het merk Only Curls en heeft onlangs enkele producten op hun website bekeken. Doordat Only Curls belangrijke contactgegevens in hun e-mailsysteem heeft opgeslagen en hun e-commerceshop is gekoppeld aan hun e-mailsysteem, kan Only Curls op basis van het gedrag van Alex gepersonaliseerde e-mails automatisch versturen met behulp van e-mailautomatisering. Hieronder staat een e-mailvoorbeeld ter illustratie.

760% omzetstijging in e-mailmarketing is te danken aan gepersonaliseerde e-mail
- Campaign Monitor

2. Gamificatie

Een grotere betrokkenheid is een van de belangrijkste voordelen die e-mailgamification met zich meebrengt. Door je e-mails op een leuke en interactieve manier vorm te geven, vergroot je de kans dat jouw abonnees geïnteresseerd blijven en daadwerkelijk reageren op jouw inhoud. Deze verhoogde betrokkenheid kan leiden tot hogere open- en klikpercentages, evenals een toename in conversies.

Als voorbeeld: Je hebt het vast al gezien op een website, een pop-up met een draairad dat tevoorschijn komt waarbij je kans kunt maken op een leuke korting! Deze vorm van gamification is tegenwoordig ook mogelijk via e-mail. Stuur dus naar je database een leuke nieuwsbrief met een vorm van gamification. Zo vergroot je de kans op interactie!

gamificatie e-mailmarketing

3. AMP of dynamische e-mails

AMP-e-mail of Accelerated Mobile Pages, is een framework ontwikkeld door Google waarmee e-mailmarketeers interactieve e-mails kunnen creëren en versturen. Hiermee kunnen mensen formulieren invullen, producten kopen, vergaderingen boeken en meer, allemaal zonder hun inbox te verlaten!

Het grootste voordeel is dat je altijd up-to-date informatie kunt tonen en gebruikers direct actie kunt laten ondernemen, allemaal rechtstreeks vanuit een e-mail, zonder de inbox te verlaten.

Met dynamische e-mail kun je eenvoudig vanuit het bericht zelf actie ondernemen, zoals een RSVP voor een evenement, een vragenlijst invullen, door een catalogus bladeren of reageren op een opmerking.

Zijn er ook nadelen? Omdat het een framework van Google is, wordt het tot nu toe voornamelijk ondersteund door Google (Gmail). Andere e-mailaanbieders, waaronder Microsoft Outlook, Yahoo Mail en mail.ru, hebben allemaal in zekere mate ondersteuning, zij het vaak in de vorm van privé- of openbare beta. Hopelijk brengt 2024 hier verandering in!

Om de betrokkenheid van je ontvangers in 2024 te verhogen, is het raadzaam om drempels te verlagen. Maak bijvoorbeeld je e-mails interactief door:

– Onmiddellijk je mening te geven via een poll.
– Een vragenlijst in de e-mail in te vullen.
– Producten rechtstreeks toe te voegen aan een winkelmandje.

It’s the biggest thing happening to email since the creation of email.
- Antony Malone, Senior Product Owner Direct Marketing at Booking.com

4. Mobielvriendelijkheid blijft essentieel

Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Belgen hun e-mail op mobiel leest. Zorg er dus voor dat e-mails mobielvriendelijk zijn.
 
Wie dit niet doet, loopt het risico de doelgroep mis te lopen. Dit omvat niet alleen responsieve ontwerpen, maar ook het optimaliseren van de laadtijd van e-mails en het gebruik van korte, krachtige onderwerpregels.
 
Als je nog geen mobiele e-mails toepast, is de kans groot dat veel nieuwsbrieflezers zullen afhaken. Door mobiele e-mails te integreren, vergroot je niet alleen de kans dat je boodschap wordt gelezen, maar creëer je ook een positieve gebruikerservaring die de betrokkenheid van je doelgroep kan versterken. Het is een cruciale stap om relevant te blijven in de snel evoluerende digitale wereld waarin mobiel gebruik steeds prominenter wordt.

5. AI en voorspellende analyse 🤖

Kunstmatige intelligentie (AI) speelde al een grote rol in 2023. Door gebruik te maken van AI en machine learning kunnen marketeers beter begrijpen hoe klanten zich gedragen en voorspellen welke e-mails waarschijnlijk de beste resultaten opleveren. AI zal ook worden ingezet voor het automatiseren van e-mailcampagnes, segmentatie en het genereren van relevante inhoud. Voorbeelden van AI die nu al wordt toegepast binnen e-mailmarketing zijn:

1. Geautomatiseerde onderwerpregels: Laat AI de meest effectieve onderwerpregels voor je samenstellen. Door gebruik te maken van historische data van verzonden e-mailcampagnes, is ongetwijfeld een patroon te ontdekken waarin bepaalde onderwerpregels leiden tot de hoogste open-, klik- en conversieratio’s. Hoe gedetailleerder het verzoek aan de AI, des te beter worden de gegenereerde onderwerpregels.

2. Jouw e-mailcampagnes in alle talen: Bied je jouw producten en diensten in meerdere talen aan? Laat AI dan de teksten automatisch vertalen.

3. Voorspelmodellen: Met behulp van data kan kunstmatige intelligentie (AI) voorspellingen maken, waardoor het in staat is om kansen te identificeren die wellicht aan je aandacht zijn ontsnapt of waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
– Het inschatten van het moment waarop een klant waarschijnlijk zal overstappen (churnen).
– Het beoordelen van de relevantie van een upsell en het identificeren van welke upsell het meest geschikt is.
– Het verleiden van klanten tot aankoop, ook wel bekend als Next Best Actions (NBA).

Vele e-mailclients, zoals Active Campaign en Klaviyo, zijn nu al volop bezig met het integreren van AI in hun platform. Denk bijvoorbeeld aan het AI-genereren van teksten en meer!

4. Wat mogen we verwachten voor 2024?

De trends in e-mailmarketing voor 2024 concentreren zich voornamelijk op het versterken van de klantbeleving en het bevorderen van de betrokkenheid.

In 2024 zal hyperpersonalisatie een nog prominentere rol spelen in e-mailmarketing, aangezien ontvangers steeds meer verwachten dat e-mail marketing bedrijven relevante en op maat gemaakte inhoud zullen leveren.

Bovendien zal ook kunstmatige intelligentie (AI) verder evolueren, met name in de vorm van AI-aangedreven contentaanbevelingen. AI kan worden ingezet om gepersonaliseerde contentaanbevelingen aan e-mailontvangers te presenteren, waarbij rekening wordt gehouden met hun interesses, aankoopgedrag en gedrag.

Het aanbieden van contentaanbevelingen blijkt een effectieve methode te zijn om ontvangers betrokken te houden en hen te stimuleren tot meer aankopen. We klinken alvast op wat naar de ontwikkelingen in e-mailmarketing die 2024 met zich mee zal brengen!

Het ultieme e-mailmarketing handboek voor leadgeneratie

email marketing handboek

Deel deze blog

Op zoek naar meer informatie?

Gerelateerde blogartikels

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is
Algemeen

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst
Employer Branding

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

wat is zoekmachine optimalisatie-SEO-varamedia
Leadgeneratie

4 tips voor meer conversie in 2023

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is
Algemeen

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst
Employer Branding

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?