Varamedia logo
20+

4 tips voor meer conversie in 2023

Meer traffic naar jouw website krijgen is één ding, maar je wil natuurlijk ook dat de mensen die op je website komen, een actie volbrengen. Of dat nu gaat om een formulier invullen, een afspraak boeken of een product aankopen. In dit artikel geven we jou vier tips zodat jij meer conversies kan realiseren met je website in 2023.

Wat zijn conversies?

We spreken van een conversie als een websitebezoeker een door jou gewenste actie uitvoert. Wat gezien wordt als een conversie zal afhangen van de tak waarbinnen jouw business zich bevindt. Denk bijvoorbeeld aan aankopen via de webshop, een contactaanvraag, een afspraak boeken…

Om veel conversies te hebben, moet je uiteraard ook conversiemogelijkheden aanbieden. Zonder conversiemogelijkheden zal er maar weinig actie op je website zijn. Met conversiemogelijkheden alleen zal je het aantal conversies niet verhogen. Maar don’t worry, in deze blog geven de experten van Varamedia jou vier tips mee over hoe je het conversieratio op jouw website verhoogt.

Vier manieren om je conversie te verhogen in 2023

Er zijn heel wat elementen die een rol spelen in het realiseren van hogere conversies. De vier belangrijkste zijn volgens ons de volgende: een gebruiksvriendelijke website creëren, de technische aspecten van je website juist inrichten, sterke call to actions en je pagina slim inrichten. Hieronder lichten we per onderdeel toe wat je kan doen om je conversies de hoogte te doen inschieten.

1. Gebruiksvriendelijke website

De eerste stap richting meer conversies, is de creatie van een gebruiksvriendelijke website. Er zijn verschillende elementen die bijdragen aan een gebruiksvriendelijke website:

Een eerste manier om jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, is door de navigatie zo makkelijk mogelijk te maken. Dat kan je doen door ervoor te zorgen dat je het aantal clicks tot een absoluut minimum beperkt.

Bovendien kan een logische opbouw en samenhang van je website ook wonderen doen. Denk hierbij aan een menubalk die overzichtelijk is, pagina’s die mogelijkheden geven tot conversies, call to actions… En heel belangrijk: vermijd doodlopende pagina’s waar bezoekers niet kunnen overgaan tot conversie of niet kunnen doorklikken naar andere pagina’s.

Hoewel een carrousel tegenwoordig op heel wat websites te zien is, spring je volgens onderzoek beter niet mee op deze trend. Tenzij je geen conversies wil natuurlijk… Waarom je zo’n carrousel beter vermijdt? Het zorgt ervoor dat je je lezer overstelpt met informatie. Het gevolg? Er wordt niet één duidelijke boodschap overgebracht aan jouw lezer.

Meer weten over waarom de carrousel jouw conversies letterlijk killt? Dat lees je in deze blog.

Als bezoekers een vraag hebben zullen ze wel het contactformulier invullen, toch? Nee hoor, soms is een contactformulier invullen een te grote stap. Je kan de drempel verlagen door een chat tool aan te bieden die in no time eventuele vragen van jouw bezoekers beantwoordt. Zo nemen je bezoekers sneller contact op en krijgen ze sneller antwoordt op hun vragen.

Zo lever je een goede service en kan je mogelijks bezoekers overtuigen van jouw product.

Een andere manier om de conversies op jouw website te vergroten, is door je teksten scanbaar te maken. Zo zorg je dat mensen jouw content diagonaal kunnen lezen, zeker voor de snelle beslissers is dat erg belangrijk. Zo kunnen mensen je content snel in zich opnemen en kan je meer mensen overtuigen van jouw product of dienst.

Nood aan goede, scanbare teksten op jouw website? Neem dan zeker contact op met Varamedia, wij helpen je graag aan kwalitatieve content voor jouw website.

2. Behind the scenes

Ook de technische aspecten van jouw website moeten naar behoren functioneren als je meer conversies wil realiseren. Met een site die niet mobile friendly is of met een site die heel traag laadt, zal je maar weinig conversies realiseren.

Vaak merken we dat websites niet mobile friendly zijn. Dat is een grote fout, zeker als je weet dat 63% van de organische zoekopdrachten gebeurt via gsm. Zo verlies je veel bezoekers en mogelijks ook conversies.

Stel: een bezoeker komt op jouw website terecht en is helemaal overtuigd van jouw product of dienst. Hij is klaar om tot actie over te gaan tot… Google een melding geeft dat de website niet veilig is. Dergelijke situaties wil je natuurlijk voorkomen. Dat kan je doen door te zorgen dat jouw website een SSL-certificaat heeft.

Ook voor je algemene SEO-score is een SSL-certificaat van belang. Heb je er zo geen? Dan zal Google daar rekening mee houden bij de ranking van jouw pagina.

Nog eentje die vaak over het hoofd wordt gezien: het optimaliseren van de beelden op je website. Nochtans is het heel belangrijk om je beelden te optimaliseren, zo garandeer je namelijk dat je website snel laadt. Is dat niet het geval, dan verlaten bezoekers al snel jouw website en verlies je mogelijke conversies.

3. Sterke CTA’s

Voorzie je website van een call to action (CTA). Dat is een stukje tekst waarmee je mensen aanzet tot actie. In de meest eenvoudige vorm is een CTA bijvoorbeeld: ‘klik hier om te kopen’. Je merkt natuurlijk al op dat dergelijke simplistische CTA’s weinig enthousiasmerend werken. Wat je nodig hebt om meer conversies te realiseren zijn sterke CTA’s.

Een goede CTA staat niet random midden op je pagina. De beste manier om een CTA extra overtuigingskracht te geven, is door hem onder de juiste tekst te zetten. Integreer de CTA als het ware in je content.

Het helpt ook om je CTA in een ander kleurtje te zetten of zelfs in het vet te zetten. Let natuurlijk wel op dat alles bij jouw huisstijl past.

Een sterke CTA verkrijg je bovendien ook door bijvoorbeeld het resultaat van een actie aan te halen. Bijvoorbeeld: ‘wil je conversies realiseren met jouw website en je omzet de lucht zien ingaan? Neem dan contact op met de experten van Varamedia.’

Tussen alle prikkels die bezoekers krijgen op een website, kan je CTA soms verloren gaan. Dat is echter niet wat je wil. Een CTA moet gezien worden. Een goede manier om extra aandacht te vestigen op jouw CTA, is door jouw foto’s naar de CTA te doen wijzen.

4. Geef je pagina overtuigingskracht

Pagina’s met een hoge overtuigingskracht, realiseren meer conversies. Goede manieren om de overtuigingskracht van je website te verhogen zijn: testimonials, goede landingspagina’s en een minimum aan pop-ups.

Uit onderzoek blijkt dat je met testimonials 62% meer winst kan maken per websitebezoeker. Bovendien zijn je websitebezoekers door testimonials 58% meer geneigd om over te gaan tot een aankoop. Je hoeft geen mastermind te zijn om in te zien dat testimonials big business zijn.

Een andere manier om jouw webpagina te voorzien van voldoende overtuigingskracht, is door goede landingspagina’s te creëren. Kortom, zorg voor een landingspagina die overtuigend is.

Hoe je dat doet? Begin met een doel in te stellen voor jouw landingspagina en bepaal een specifieke doelgroep. Geef ook duidelijk aan wat je doet, welk probleem jij oplost met je product of dienst en vermeld hoe je dat doet.

Last but not least: limiteer pop-ups. Niets is zo irritant als drie kadertjes die openspringen van zodra je een webpagina opent. Zoiets kan de volledige online beleving van een websitebezoeker verpesten, waardoor die zich snel naar een andere website zal begeven.

Wat we hier aangeven is uiteraard de basis. Er zijn nog heel wat manieren, technieken en theorieën over hoe je je conversies kan verhogen. Zoveel zelfs dat je er een boek over zou kunnen schrijven. Wil jij meer warme leads en conversies zonder dat je je helemaal moet inlezen in het onderwerp? Bij Varamedia zetten wij onze expertise graag in om jouw bedrijf naar de top te helpen (letterlijk).

Jouw online aanwezigheid verbeteren en conversies verhogen? Klop eens aan bij Varamedia zodat we samen jouw onderneming naar de top kunnen helpen! Neem vandaag nog contact met ons op!

Deel deze blog

Op zoek naar meer informatie?

Gerelateerde blogartikels

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is
Algemeen

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst
Employer Branding

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

E-mailmarketing in 2023 de belangrijkste trends
E-mail

Dit waren de belangrijkste e-mailmarketing trends in 2023 en dit worden ze voor 2024!

varamedia-inkom
Algemeen

Varamedia in de media: Pulse+ Magazine van De Tijd

Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen
E-mail

E-mailmarketing: Bereik je doelen in 2024 met deze 4 stappen

Lead Academy

Lead Academy is het nieuwe opleidingsinstituut voor ondernemers en marketeers

De kracht van lokale zichtbaarheid - adverteren via Google Maps
SEA

De kracht van lokale zichtbaarheid: adverteren via Google Maps

Met deze 4 C's stijgt jouw verkoop via Meta
Social media

Met deze 4 C’s stijgt jouw verkoop via Meta

Kwalitatieve leads
Leadgeneratie

5 tactieken voor meer kwalitatieve leads in 2023

Responsief webdesign
Website

Het belang van responsief webdesign: waarom mobiele gebruiksvriendelijkheid essentieel is

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst
Employer Branding

6 concrete tips voor een goede vacaturetekst

ChatGPT
OpenAI

Slimme marketing(?): hoe OpenAI het traditionele marketinglandschap uitdaagt

Marketingtrends voor 2024
Algemeen

Marketingtrends voor 2024

De 7 belangrijkste e-mail flows voor meer omzet voor je webshop
E-commerce

De 7 belangrijkste e-mail automations voor meer omzet van je webshop

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is
Algemeen

Waarom in 2024 je paid ads uitbesteden een slimme zet is

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn

Hoe krijg je meer volgers op LinkedIn? Wij delen deze tips graag met je mee!

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren
SEA

5 veelgemaakte fouten bij online adverteren en hoe ze te vermijden

Het contactformulier voor op de pagina's /contact, /diensten, ...

Voor + achternaam(Vereist)
Varamedia logo
Klaar voor een nieuwe samenwerking?