B2B branding agency

Zoek je een B2B branding agency om je te helpen met b2b diensten? Dan ben je waarschijnlijk actief in een B2B-bedrijf dat zich meer wil profileren op de juiste manier, bij het juiste B2B-publiek. Dat is precies waarin Varamedia gespecialiseerd is.
Deel dit

B2B branding agency

Zoek je een B2B branding agency? Dan ben je waarschijnlijk actief in een B2B-bedrijf dat zich meer wil profileren op de juiste manier, bij het juiste B2B-publiek. Dat is precies waarin Varamedia gespecialiseerd is.

Jullie aangeboden goederen zijn innovatief en kwalitatief hoogstaand, en ook qua interne werking loopt alles op wieltjes. De concurrentie? Daar steken jullie met hoofd en schouders bovenuit. Maar hoe overtuig je anderen van jouw merkverhaal

Raak je geen wijs uit alle state of the art marketingtechnieken en B2B branding opties? Doe dan beroep op een B2B branding agency om jouw merkidentiteit te verzilveren. Jullie kunnen zich zo ten volle concentreren op waar jullie écht goed in zijn.

Geïnteresseerd?

B2B Branding Agency Varamedia: kies voor expertise én resultaten!

Waarom B2B branding zo belangrijk is

Business to business (B2B) marketing verschilt op verschillende vlakken van business to consumer (B2C) marketing. 

Een vaak aangehaald verschil is dat B2B kopers vanuit een meer professionele, rationele overweging zouden overgaan tot aankoop, in tegenstelling tot meer emotionele drijfveren. 

Daarnaast zijn het volume en de prijs van B2B transacties doorgaans veel hoger. Daarom hechten B2B kopers meer belang aan een goede service en het opbouwen van een vertrouwensrelatie op lange termijn.

b2b b2c difference
Meer toelichting over B2B en B2C marketing lees je bijvoorbeeld in dit blogartikel van Marketingbright.

Waarom B2B branding?

Aangezien het, zoals hierboven gezegd, gaat om grote, prijzige aankopen, hoeft het niet te verwonderen dat B2B kopers een uitgebreide prospectie uitvoeren bij potentiële verkopers. 

En het is hier dat B2B branding in the picture komt. 

B2B branding komt neer op het opbouwen van een solide, transparante en coherente merkidentiteit. Een consequente merkcommunicatie zorgt ervoor dat klanten losse producten gaan koppelen aan een identiteit die symbool staat voor een ondernemingsverhaal en bepaalde waarden. 

Veel B2B bedrijven staan echter nog in de kinderschoenen wat branding betreft.

Jon Miller, medeoprichter van marketing automation platform Marketo, haalt aan dat sterke merken klanten vanzelf naar zich toe weten te trekken en dat hun kopers minder gevoelig lijken voor prijsschommelingen.

Word top of mind en de omzet volgt vanzelf

Wanneer je erin slaagt jouw identiteit top of mind te maken bij mensen, kan je er van op aan dat ze jouw merk keer op keer zullen verkiezen boven de producten van de ‘mister nobody’ om de hoek.

varamedia_talk

Jij weet dat je een verhaal te vertellen hebt.

Wij zorgen ervoor dat iedereen het te horen krijgt! Contacteer ons vrijblijvend voor B2B branding advies.

Onderdelen van B2B branding

Een bedrijfsnaam en logo vormen de eerste cruciale stappen in het opbouwen van een merkidentiteit, maar zijn geenszins een voldoende voorwaarde. Denk bij B2B branding aan volgende onderdelen:
En vooral: een coherente en consequente samenhang van bovenstaande elementen.
onderdelen van b2b branding

Een professionele B2B branding agency inschakelen

Gaat je hoofd duizelen bij bovenstaande inleiding tot B2B branding? Geen nood! Gelukkig zijn er experts op de markt die gespecialiseerd zijn in B2B branding. Op die manier kan jij je ten volle focussen op je kernactiviteiten.

Wanneer je beslist samen te werken met een B2B branding agency, zal die er eerst werk van maken jouw bedrijf door en door te leren kennen. Dat doet men aan de hand van workshops en/of interne bevragingen. Tijdens die sessies zal het agentschap een beeld vormen van het unieke verhaal achter jouw bedrijf, het verleden, heden en de toekomst ervan, jullie sterktes en zwaktes, jullie dynamiek en specifiek de werknemers.

Na het leren kennen van jouw bedrijf, zal men onderzoek doen naar de niche waarin het bedrijf zich bevindt. Hierbij bekijkt men marktkansen en openingen, potentiële klanten,  belanghebbenden en de heersende cultuur in die niche

Een goede B2B branding agency denkt op theoretisch niveau mee waar de onderneming voor staat en hoe de merkidentiteit het beste wordt gecommuniceerd naar (potentiële) klanten. 

Een logo is hierbij de eerste stap, aangezien dat ook is wat potentiële klanten het eerst zullen te zien krijgen. Daarrond zal dan ook een ‘visual identity’ gebouwd worden. Aan de hand van een nauwe samenwerking tussen jouw bedrijf met zijn unieke verhaal en een agentschap met expertise in het vak zal het belang van een visuele identiteit en expressie niet verloren gaan.

Naast de visuele identiteit van je merk, zal er ook gekeken worden naar de verbale identiteit. Hierbij zullen merk richtlijnen worden opgesteld om jullie visie en waarden te benadrukken en samenhang en integriteit te creëren.

Bij het opstellen van een merkstrategie zal gekeken worden naar jouw positie in de bedrijfswereld: het doelpubliek, de sterktes van jouw bedrijf, het unieke verhaal erachter en waar je naartoe wil. Door hierover na te denken en een onderbouwde strategie te creëren, creëer je ook een écht merk dat ertoe zal doen. 

Vervolgens zet de B2B branding agency deze strategie om in de praktijk, zodat het totaalplaatje klopt: communicatie ondersteunen op consequente wijze. De buitenwereld percipieert het merk dan als een aantrekkelijke handelspartner en werkgever.

Merkverhaal: het uniek verhaal achter jouw bedrijf

Het verhaal achter jouw bedrijf is een belangrijk onderdeel van jouw merkstrategie. Het verklaart waarom je bedrijf is opgestart, hoe je op het idee bent gekomen en/of wat het doel ervan is. Dat verhaal goed kunnen vertellen en integreren in je strategie zal jouw bedrijf extra boosten. Daarnaast zal het jou ook onderscheiden van je concurrenten. 

Een voorbeeld is Sara Blakely die storytelling gebruikt om uit te leggen hoe ze op het idee van haar bedrijf ‘Spanx’ is gekomen. Bekijk de video:

Overigens worden B2B branding agencies vaak ingeschakeld voor zogenaamde rebrandings: ondernemers van bestaande bedrijven kiezen voor een nieuwe merkidentiteit. Het is van cruciaal belang dergelijke rebranding doordacht uit te voeren: als ondernemer wil je ten allen koste vermijden dat bestaande klanten plotseling geen voeling meer zouden hebben met het merk.

Toch wil je ook wel volledig loskomen van jouw vorige brand. De kunst zal erin zitten significante veranderingen door te voeren met nieuwe energie die jouw reeds bestaande klanten en werknemers mee dat nieuwe pad op trekt.

Aanvullende marketingdiensten van een B2B branding agency

Naast de strategische denkoefening en het vormen van een merkidentiteit en -strategie gaat een B2B branding agency vaak nog een stap verder. Zo bieden ze vaak een totaalpakket van marketingdiensten aan die helpen om het merk tot bij de klant te brengen. Denk daarbij aan:

Wat kost het?

Het mooie eraan is dat een goede B2B branding agency zichzelf terugverdient in de vorm van meer klanten en langerlopende relaties. Vergelijk het met een blockbuster waar mensen vanaf dag één storm voor lopen omwille van het verhaal én de special effects.

leadgeneratie