- Home >
- Pagina >
- Adverteren in de krant >
Adverteren in de krant
Wil je adverteren in een krant dan moet je al direct beslissen of je regionaal of nationaal wilt adverteren. Advertenties maken in een magazine of krant is een goede manier om een nieuw publiek aan te spreken voor jouw niche. We bespreken even kort de voor en -nadelen.
Adverteren in de krant: voor- en nadelen
Adverteren in de krant is voor veel kleine ondernemers heel zinvol. Er zijn verschillende soorten kranten en magazines. De populairste zijn nationale kranten, regionale dagbladen en huis-aan-huiskranten. Wij zetten de voor- en nadelen voor u op een rijtje.
Adverteren kan doelgericht. Het lezerspubliek is vaak al een doelgroep zoals leeftijd, interesses, sociale klasse, hobby's.
Huis-aan-huiskranten hebben een hoog bereik
Weekbladen werken altijd met abonnees. Deze kranten of magazines worden altijd per week bezorgd bij abonnees.
Advertenties in magazines/kranten wekken minder irritatie dan online advertenties.
Vaak heel duur
De meeste lokale kranten zijn gratis en die belanden snel in de oudpapierbak.
Moeilijk meetbaar: Het is nauwelijks mogelijk om te weten of je een conversie uit je advertentie haalt
Het is uiterst onzeker of je jouw investering hieraan terugverdiend.
Een website is vaak een betere manier om jouw product/ bedrijf in daglicht te zetten
Er zoveel andere mogelijkheden voor ondernemers om op te vallen zoals sociale media, videomarketing of blogs.
Vermijd het plaatsen van dure advertenties in kranten of magazines en probeer de moderne technieken. Het zal de Return of Investment (ROI) ten goede komen en het zal je zichtbaarheid vergroten op het internet. Dat wilt niet zeggen dat adverteren in printmedia niet werkt, anders zou het niet meer bestaan. Voor kleine ondernemingen is de terugverdientijd van je investering belangrijk en bij printmedia is dit vaak onzeker.
Adverteren in printmedia: de grootste kranten
Er zijn verschillende soorten kranten om uit te kiezen, denk maar aan gratis kranten (zoals Metro), dagbladen, huis-aan-huiskranten, regionale kranten en actualiteitskranten. Bovendien genieten ze van een hoog bereik, volgens een studie van de CIM bereiken de Vlaamse kranten 4.045.500 lezers per dag.
Hier vind je een overzicht van de grootste kranten in België om in te adverteren:
- Het Laatste Nieuws (HLN) / De Nieuwe Gazet
- Het Nieuwsblad / De Gentenaar / Het Volk
- De Streekkrant
- De Krant van West-Vlaanderen (KW.be) | De Weekbode | Brugsch Handelsblad | De Zeewacht Kust | Het Wekelijks Nieuws
- Metro
- Gazet Van Antwerpen (GVA)
- Het Belang van Limburg
- De Standaard
- De Morgen
- De Tijd
Wel of niet adverteren in een magazine?
Een magazine blijft vaak een lange tijd liggen, zoals in een wachtzaal bij een huisarts. Bovendien heeft men in België een brede gamma aan tijdschriften die vaak wekelijks, tweewekelijks of maandelijks verschijnen. Denk maar aan lifestylemagazines (zoals de Flair), gezinsbladen (zoals Dag Allemaal) en opiniebladen (zoals Knack). Dat maakt magazines uitstekend geschikt om doelgericht te adverteren op langere termijn. Ontdek hoe je kan adverteren bij Roularta.
Hier is een lijst met de bekendste en meest populaire magazines in Vlaanderen:
- Dag Allemaal
- Kerk en Leven
- Humo
- Libelle
- Knack
- Trends
- DataNews